سرباز آمریکایی متهم به افشای اطلاعات سری در دادگاه نظامی
نوشته شده توسط : lsdf

نحوه برخورد با سرباز منینگ افکار عمومی آمریکا را دچار چند دستگی کرده است

بردلی منینگ، سرباز آمریکایی متهم به درز اسناد محرمانه به سایت ویکی لیکس در نخستین جلسه دادگاه نظامی اش که در فورت میـد ایالت مریلند آمریکا برگزار شد، از قبول یا رد اتهامات خود خوداری کرده است.

در جلسات مقدماتی پیش از آغاز دادگاه، وکلای آقای منینگ استدلال کرده بودند که موکلشان به دلیل مشکلات شخصیتی از ابتدا نباید به عراق اعزام می شد و یا در مقامی قرار می گرفت که به اسناد محرمانه دسترسی داشته باشد.

در صورت مقصر شناخته شدن توسط دادگاه نظامی، آقای منینگ ممکن است به حبس ابد محکوم شود.

ناسازگار یا مستقل

بردلی مننیگ به پروانه ای تشبیه شده که علی رغم بالهای کوچکش، توفانی به پا کرده است. مردی که به اسرار کشورش دسترسی داشته و تصمیم گرفته این اسرار را علنی کند. تبعات افشاگری او را امروز می توان در شمال آفریقا و خاورمیانه مشاهده کرد.

بردلی منینگ همیشه بر خلاف مسیر شنا کرده است، اتئیستی صریح الهجه از خانواده ای مذهبی، مردی همجنس گرا از یک جامعه روستایی محافظه کار در ایالت اوکلاهوما، یک تحلیلگر مورد اطمینان اطلاعات سری که به یک افشا گر تبدیل شد.

اتهام خیانتی که متوجه او شده و نحوه برخورد با او در زندان نظامی، افکار عمومی آمریکا را دچار چند دستگی کرده است.

بیست و یک ماه است که بردلی منینگ در سلولی در پایگاه نظامی کوانتیکو در ایالات ویرجینیا زندانی است.

محوطه بیرونی این پایگاه به کانون تجمع گروه هایی تبدیل شده که نسبت به نحوه برخورد مقامات نظامی با منینگ معترض هستند. از منظر معترضان، منینگ یک زندانی سیاسی قهرمان است، فردی که جرات کرده جنایات و خلاف کاری ها را افشا کند.

اما برای برخی از مسافران عبوری دیگر، منینگ یک خائن است.

شرایط نامساعدی که ادعا می شود بردلی منینگ در معرض آن قرار دارد، در آمریکا مناقشه برانگیز شده است

از زمان بازداشت منینگ در ماه می سال ۲۰۱۰، افراد معدودی موفق به ملاقات با او شده اند. دیوید هاووس، محقق صنایع کامپیوتری و دوست منینگ یکی از این افراد است. آقای هاووس در تشریح وضعیت بردلی منینگ به بی بی سی گفت:

"ما اینجا کسی را می بینیم که به زور جلوی نرمش کردنش گرفته شده، فردی که صبحها وادار می شود عریان در مقابل سایر زندانیان بایستد، فردی که بعد از گزارشهای رسانه ای یا تجمعات اعتراضی هوادارانش، هدف برخورد بد زندانبانان نظامی قرار می گیرد."

شرایط نامساعدی که ادعا می شود بریدلی ممنیگ در معرض آن قرار دارد، در آمریکا مناقشه برانگیز شده است. هرچند بسیاری با مجازات قانونی منینگ موافقند، شمار بیشتری از آنها نسبت به اینکه ممکن است او قبل از صدور حکم عملا ً تحت مجازات باشد ابراز نگرانی می کنند.

حساسیتهایی که حتی شخص رئیس جمهور آمریکا را به موضع گیری واداشته است. آقای اوباما ماه مارس سال گذشته درباره وضعیت نگهداری بردلی منینگ گفت:"در رابطه با سرباز منینگ، من از پنتاگون پرسیده ام آیا شرایط نگهداری از او مناسب است و با استاندارهای اولیه ما تطبیق دارد، آنها به من اطمینان داده اند که همینطور است."

چند هفته پیش از بازداشت آقای منینگ، سایت ویکی لیکس ویدئویی را با عنوان "قتل جانبی" منتشر کرد، ویدئویی که ادعا می شود توسط منینگ درز کرده است. این ویدئو که توسط ارتش آمریکا فیلمبرداری شده، گروهی از مردان را نشان می دهد که در خیابانی در بغداد، هدف آتش باری یک هلیکوپتر آپاچی آمریکایی قرار می گیرند.

دو نفر از خبرنگاران خبرگزاری رویترز نیز در بین قربانیان این حمله بودند. دو کودک خردسال که سرنشین یک خودرو استیشن بودند، نیز در این حمله به شدت مجروح شدند.

آیا افشای وقایعی از این نوع، به راستی امنیت ملی آمریکا را تهدید نمی کند؟ زک پساونتو، رابط رسانه ای شبکه حمایت از بردلی منینگ در پاسخ به این سوال به بی بی سی فارسی گفت: "دولت ما در طبقه بندی سری اسناد دچار افراط است و آنها اکثر از این حربه برای مخفی کردن جرم و فساد استفاده می کنند. محوری از طیفهای نظامی و سرمایه دار وجود دارد که سیاست گذاری دولت را به گروگان گرفته اند، و با عدم پاسخگویی به مردم آمریکا موفق به این کار شده اند."

آقای پساونتو می افزاید: "وقتی نگاه می کنیم به یکی از افشاگری های معروف ویکی لیکس که توسط وزارت خارجه و دستگاه های دیگر مخفی شده بود، به قتل زنان و کودکان و خردسالان در واقعه ای در عراق مربوط می شد. افشای این واقعه در ویکی لیکس، به اعتراضات مردمی گسترده در عراق منجر شد که به نوبه خود، علت اصلی تصمیم دولت عراق به سلب مصونیت نظامیان آمریکایی شد، و این عامل اصلی خروج نیروهای ما از عراق است."

اما افشاگری های ویکی لیکس تنها به فجایعی که در عراق اتفاق افتاده بود محدود نشد، کمی بعد از بازداشت بردلی منینگ، حدود ۲۵۰ هزار سند سری از مکاتبات دیپلماتیک آمریکا توسط این سایت منتشر شد. مدارکی که کمتر مقام بین المللی از گزند افشاگری های آن در امان ماند.

بسیاری از هوادارن منینگ معتقدند اگر به خاطر جسارت او در افشای این مدارک نبود، انقلابهای مردمی اخیر در خاورمیانه رخ نمی دادند.

پیش از تمام این وقایع، منینگ در مکاتبه ای در فضای مجازی نوشته بود: "من می خواهم مردم از هر گروهی که هستند واقعیت را ببینند. چون بدون اطلاعات، شما نمی توانید به عنوان یک مردم، آگاهانه تصمیم بگیرید. شاید هم من جوان، ساده و احمقم."

اگر بردلی منینگ در این دادگاه محکوم شود، او در زمان آزادی دیگر جوان نخواهد بود، اما به دنیایی باز خواهد گشت که خودش به نحوی در متحول کردن آن موثر بوده است.





:: برچسب‌ها: مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 623
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
djmojtaba در تاریخ : 1390/12/5/5 - - گفته است :
مجانی!!! مجانی!!!

دوست داری یه i-phone 4 داشته باشی؟

یا یک PSP ؟ یا شایدم یه XBOX360 یا PS3؟

نترس کلاهبرداری نیست

بهت قول میدم پشیمون نمیشی!!!

این قضیه امتحان شده است!!!

یه سر به سایت من بزن بعد اگه پشیمون شدی بهم فهش بده مجانی!!! مجانی!!!

بیا به این ادرس: http://djmojtaba.loxblog.com/ومطلب اول رو بخوان تشکر عکس ما
اگه عضو شدی خبر ده تا راه های دیگه هم بهت بگم


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: