توافق بلگراد و پریشتینا،صربستان را یك قدم به اتحادیه اروپا نزدیك كرد
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا از منابع خبری، توافق روز جمعه در بروكسل بین هیات های مذاكره كننده بلگراد و پریشتینا از یك طرف باعث حضور نمایندگان كوزوو در اجلاس های منطقه ای و از طرف دیگر موجب اعلام نامزدی صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا می شود.

كوزوو پس از توافق روز جمعه با هیات مذاكره كننده بلگراد در مذاكرات بروكسل كه با وساطت اتحادیه اروپا از روز چهارشنبه 22 ماه جاری میلادی شروع شده بود، می تواند با نام قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل و نظر دیوان بین المللی لاهه درباره اعلام استقلال كوزوو در اجلاس های منطقه ای حضور یابد.

همچنین در مذاكرات هیات های مذاكره كننده بلگراد و پریشتینا در بروكسل پیرامون اداره كردن مشترك ایستگاه های مرزی بین شمال كوزوو و صربستان توسط آلبانیایی تباران و صرب های شمال كوزوو توافق حاصل شد.

'بوریسلاو استفانوویچ' رییس هیات مذاكره كننده بلگراد در گفت و گو با تلویزیون صربستان با تاكید بر اینكه توافق بلگراد و پریشتینا برای حضور نمایندگان كوزوو در اجلاس های منطقه ای كاملا با منافع ملی صربستان تطابق دارد، گفت: اكنون تمامی شرایط شورای اروپا برای اعلام موضع نامزدی صربستان جهت پیوستن به این اتحادیه تحقق یافته است.

' ادیتا طاهیری' رییس هیات مذاكره كننده پریشتینا نیز بعد از توافق امروز بلگراد و پریشتینا در جمع خبرنگاران در بروكسل گفت كه اكنون كوزوو می تواند مانند كشوری در جلسات منطقه ای شركت كند.

وی همچنین افزود كه بدین ترتیب كوزوو می تواند بطور مستقل و بدون حضور نماینده هیات غیر نظامی سازمان ملل، با دیگر كشورهای منطقه توافق نامه همكاری امضا كند.

'بوریس تادیچ' رییس جمهور صربستان پس از توافق بلگراد و پریشتینا برای حضور نمایندگان كوروو در اجلاس های منطقه ای و رفع بحران اداره كردن ایستگاه های مرزی در شمال كوزوو گفت كه سیاست كوزوو و اتحادیه اروپا كه از حمایت شهروندان صربستان برخوردار است، اكنون تحقق یافت.

وی افزود كه شركت نمایندگان كوزوو تحت عنوان كوزوو- قطعنامه 1244 شورای امنیت و نظریه دیوان بین المللی عدالت درباره اعلام استقلال كوزوو نشانگر این است كه حضور كوزوو بعنوان كشوری مستقل در جلسات منطقه ای نیست.

موافقت صربستان برای حضور نمایندگان كوزوو در اجلاس های منطقه ای و رفع بحران ایستگاه های مرزی در شمال كوزوو با صربستان از شرایط مهم شورای اروپا برای اعلام موضع نامزدی صربستان در مراحل الحاق اروپایی صربستان است.

گفتنی است هر گونه پیشرفتی در مذاكرات بلگراد و پریشتینا كه بیش از یك سال پیش آغاز شده، برای صربستان موضوع مهمی محسوب می شود، زیرا كه این مساله یكی از پیش شرط های مهم اتحادیه اروپا برای اعلام نامزدی صربستان به منظور عضویت در اتحادیه اروپا در ماه مارس سال جاری است.

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر سال 2011 تصمیم خود برای اعلام نامزدی عضویت صربستان در این اتحادیه را به تعویق انداخت تا اینكه بلگراد فرصت بیشتری برای بهبود روابط با كوزوو داشته باشد.

اولین دور مذاكرات هیات های بلگراد و پریشتینا 16 و 17 اسفند ماه سال 2010 در بروكسل برگزار شد.

تمامی مذاكرات بین هیات های بلگراد و پریشتینا با میانجیگری و حضور'روبرت كوپر' دیپلمات انگلیسی و مشاور خدماتی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده است.

پارلمان كوزوو در فوریه 2008 میلادی بطور یكجانبه از صربستان اعلام استقلال كرد، اما صربستان استقلال كوزوو را قبول ندارد.

كوزوو بنا بر قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل از سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیر نظامی سازمان ملل قرار دارد.

اروپام**2061**1596





:: برچسب‌ها: اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: