حمایت حماس از مخالفان حکومت اسد در سوریه
نوشته شده توسط : lsdf
آیت الله خامنه ای و اسماعیل هنیه

آقای هنیه دو هفته پیش در تهران با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد دیدار کرد

رهبری حماس دو هفته پیش در تهران، ملت ایران را ذخیره استراتژیک مردم فلسطین توصیف کرد، ولی حالا در قاهره از مخالفان داخلی تنها متحد استراتژیک حکومت ایران در منطقه پشتیبانی کرده است.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس در نوار غزه، طی نطقی در دانشگاه الازهر، بزرگ ترین مرکز دینی مسلمانان اهل تسنن، برای نخستین بار "بی طرفی" در قبال سوریه را کنار گذاشته و مخالفان بشار اسد را "قهرمان" توصیف کرده است.

او روز جمعه گفت: "من به تمام مردم بهار عربی درود می فرستم... به مردم قهرمان سوریه که برای آزادی، دموکراسی و اصلاحات تلاش می کنند درود می فرستم."

صلاح بردويل، از مقام های حماس در نوار غزه نیز گفته است: "هر یک قطره خونی که در سوریه ریخته می شود دل مردم فلسطین را خون می کند. هیچ ملاحظه سیاسی نمی تواند باعث شود که ما چشمانمان را به آنچه در سوریه اتفاق می افتد ببندیم."

با وجود این اظهارات، محمود زهار، دومین مقام ارشد حماس در غزه، به بی بی سی فارسی گفته است که حماس در امور داخلی سوریه دخالتی ندارد.

جورج جکمن، استاد دانشگاه فلسطینی بیرزیت واقع در کرانه غربی، بعید می داند که رهبری حماس به سوریه برگردد، ولی انتظار دارد که حماس رابطه اش را با ایران حفظ کند.

او می گوید: "با وجود صحبت هایی که اسماعیل هنیه و دیگر مقام های حماس درباره سوریه کرده اند، اتحاد حماس با ایران ادامه خواهد یافت. هنیه به طور صریح علیه رژیم اسد حرفی نزد و فقط از آزادیخواهی مردم سوریه حمایت کرد."

'پیرو خط اخوان المسلمین'

موضع حماس در قبال اسرائیل تغییری نکرده است. این گروه که کنترل نوار غزه را در دست دارد، موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد.

جک خوری، کارشناس مسائل اعراب در تل آویو، بر این باور است که حماس در مقطع فعلی به غیر از دنبال کردن خط اخوان المسلیمن مصر که از معترضان سوری حمایت می کند، چاره دیگری ندارد.

او همچنین می گوید: "حماس می خواهد که یک حزب سیاسی باشد نه فقط گروهی که به خشونت دست می زند، به خصوص پس از آن که خالد مشعل و محمود عباس در دوحه برای تاسیس یک دولت فلسطینی به طور اصولی توافق کردند."

رهبری در تبعید حماس از جمله خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی آن، طی ماه های گذشته به تدریج سوریه را به مقصد مصر، اردن و قطر ترک کرده اند.

حماس همچنین درخواست حکومت بشار اسد برای برگزاری راهپیمایی در اردوگاه های پناهندگان فلسطینی در طرفداری از او را نپذیرفته است.

به نظر می رسد که حماس باموضع گیری تلویحی علیه سرکوب معترضان سوری، می خواهد خود را در جهان عرب منزوی نکند، آن هم در شرایطی که رهبری در تبعیدش به دنبال میزبان تازه ای می گردد و بنا بر نظرسنجی ها، برخلاف گذشته در بین فلسطینیان نوار غزه محبوبیت بالایی ندارد.





:: برچسب‌ها: دریاچه , غذا , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 676
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
اناهيتا در تاریخ : 1390/12/8/1 - - گفته است :
سلام دوست عزيز
وبلاگ مفيد و خوبي داري براي اينكه به بازديد كننده هاي وبلاگ خودت اضافه كني حتي تا يك ميليون نفر پس يك سري به لينك بزن و عضو شو
http://www.persian111.com/?rid=1115690628


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: