جمهوری آذربایجان نگرانی ایران درباره معامله تسلیحاتی با اسرائیل را مردود دانست
نوشته شده توسط : lsdf

روابط ایران و جمهوری آذربایجان اخیرا دستخوش تنش های زیادی شده است

در پی احضار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران برای ارائه توضیحاتی درباره انتشار خبر قرارداد نظامی بین این کشور با اسرائیل، جمهوری آذربایجان اعتراض ایران را درباره این معامله تسلیحاتی که ارزش آن ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده، مردود دانسته است.

وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه ۹ اسفند ماه ( ۲۸ فوریه) جوانشیرآخوند اف، را احضار کرد و در مورد خبر قرارداد تسلیحاتی این کشور با اسرائیل خواستار توضیح رسمی از سوی دولت جمهوری آذربایجان شد.

به گزارش خبرگزاری های ایران، سفیر جمهوری آذربایجان درباره این قراردادنظامی گفته است "این قرارداد با هدف آزادسازی سرزمین های اشغالی آذربایجان منعقد شده است."

گفته می شود که اشاره سفیر جمهوری آذربایجان به منطقه قره باغ علیا بوده که از زمان جنگ این جمهوری و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ در تصرف نیروهای ارمنستان بوده است.

در واکنش به احضار سفیر آذربایجان در تهران، المان عبدل علیوف، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور گفته است:" سیاست خارجی ما برپایه اقدام مستقیم علیه هیچ کشوری استوار نیست."

آقای عبدل علیوف افزوده است:" بخشی از خاک آذربایجان زیر اشغال قرار دارد، و ما حدود یک میلیون پناهنده و بیجا شده داریم و به هر اقدامی که برای پس گرفتن مناطق اشغالی و ایجاد انسجام درکشور لازم است دست خواهیم زد."

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان

"قرارداد نظامی با اسرائیل با هدف آزاد سازی سرزمین های اشغالی آذربایجان انجام شده است."

روابط بین جمهوری آذربایجان و ایران در ماههای اخیر دستخوش تنش بوده است.

وزارت خارجه ایران ماه گذشته هم سفیر جمهوری آذربایجان را احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه که "اقدامات غیر دوستانه" آن کشور می خواند به او ابلاغ کرد.

در آن زمان، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از وزارت امور خارجه ایران گفت موضوع اصلی این اعتراض "تردد برخی از تروریست‌های مرتبط با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران به جمهوری آذربایجان و برخورداری از برخی تسهیلات در آن کشور برای عزیمت به تل آویو و همکاری با شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی [اسرائیل]" بود.

به گزارش ایرنا، دولت ایران می گوید که سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) از خاک جمهوری آذربایجان علیه ایران فعالیت می کند و وزارت خارجه ایران خواستار پایان دادن به این فعالیت های جمهوری آذربایجان شده است.

رسانه های ایران همچنین اعلام کردند در جریان احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه ایران، این کشور همچنین به "رفتار نامناسب جمهوری آذربایجان با نمایندگان نهادهای جمهوری اسلامی در آن کشور، تبلیغات ضد ایرانی روزمره رسانه‌ای و همچنین توقیف کامیون های باری ایرانی در مسیر آستارا – باکو" به شدت اعتراض کرده است.

در ماه های اخیر، نماینده صداوسیمای جمهوری اسلامی در فرودگاه باکو از این کشور اخراج و راهی ایران شد.

در تازه ترین نشانه تنش میان دو کشور، برخی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان از حزب حاکم، با انتقاد از سیاست های ایران، خواهان تغییر نام کشورشان و اضافه کردن عنوان "شمالی" به جمهوری آذربایجان شده اند.

دو کشور بر سر تعیین حدود مرز آبی در دریای خزر و بهره برداری از منابع کف دریا نیز اختلافاتی دارند.





:: برچسب‌ها: شهری , هنر , اتومبیل ,
:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: