تئاتر بهترین هنر برای انتقال مفاهیم ملی،‌ سنتی و آیینی است
نوشته شده توسط : lsdf

'جواد انصافی' ‌روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: یكی از اصلی ترین راه های تقویت ریشه های فرهنگی در جامعه، استفاده از هنر نمایش بویژه نمایش های آیینی و سنتی است كه از بطن مردم پدید آمده و با زبان آنها به بیان دغدغه های روزمره می پردازد.

وی ادامه داد: انتقال پیام مناسب، یكی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان نمایش كشور برای جذب مخاطبان به سالن های نمایشی است و در این میان، بهره گیری از مبانی آیینی، ملی و سنتی كه همواره در نمایش های مردمی جای دارند، می تواند مفاهیم قابل توجهی را به مخاطبان انتقال دهد.

انصافی كه این روزها نمایش 'نوروز و پیروز' را در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده، درباره این اثر گفت: شكل گیری این نمایش به پژوهش های گسترده طی پنج سال گذشته درباره آیین های نوروزی و فرهنگ عامیانه مردم در این ایام باز می گردد و سعی كرده ام طی آن فلسفه نوروز، جایگاه این آیین ملی در فرهنگ ایرانی و سنت های جاری در آن را در قالب یك اثر نمایشی به مخاطبان ارائه دهم.

وی ادامه داد: آشنایی مردم با فلسفه نوروز بسیار سطحی است و برخی هموطنان از ریشه ها عمیق و علمی مراسم نوروز اطلاعی ندارند، این مساله در نسل جوان و نوجوان به مراتب بیشتر است و از این روز تصمیم گرفتم تا ثمره سال ها تحقیق و پژوهش های خود را در قالب یك نمایش شادی آور به مخاطبان عرضه كنم.

انصافی درباره داستان این نمایش گفت: این اثر درباره دختر پادشاهی است كه مریض شده و پزشكان از درمان او عاجز هستند. در این میان دایه باهوش او می گوید كه درد او را می‌داند و با این كار آن دختر را به میان افراد عادی شهر می برد كه سرگرم تهیه اسباب و وسابل نوروز و مراسم خانه تكانی هستند و دراین میان علاوه بر معرفی آیین ها و سنت های نوروزی، راه و رسم زندگی شاد در میان مردم را به او آموزش می دهد.

جواد انصافی كه خود نویسنده، كارگردان و بازیگر این نمایش است، فروغ یزدان، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، فریبا مهدیه، رضا معراجی، امیر محمد انصافی، بیتا نوروزی و فرشته اعظمی را به عنوان سایر بازیگران 'نوروز و پیروز' معرفی كرد.

نمایش 'نوروز و پیروز' اثر برگزیده مردمی در جشنواره اخیر نمایش های آیینی و سنتی، تا 26 اسفند ماه به جز شنبه ها ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

فراهنگ ** ا.خ ** 1071





:: برچسب‌ها: استرالیا , زن ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: