مرگی برای یك مُهره
نوشته شده توسط : lsdf

ششمین نخست وزیر محمدرضا پهلوی و مهره كلیدی بیگانگان و مانع اصلی در راه ملی ساختن صنعت نفت، حاجی علی رزم آرا بود. او در سال1280 هجری شمسی در تهران متولد شد. سپهبد رزم­آرا فرزند سرهنگ 'محمدخان رزم­آرا' افسر سابق توپخانه و رئیس مدرسه نظام تهران بود.

رزم­آرا تحصیلات ابتدایی خود را در یك مدرسه فرانسوی در تهران به پایان رساند و سپس وارد مدرسه نظام شد. پس از خاتمه تحصیل در مدرسه نظام به نیروی قزاق پیوست و در جریان سركوب نهضت جنگل رضاخان كه متوجه زیركی و استعداد رزم آرا شده بود او را در گروه نخستین افسران اعزامی ، به فرانسه فرستاد.

رزم­آرا در دانشكده نظامی سن سیر، تحصیلات خود را به پایان رساند و در بازگشت به ایران در سال 1308شمسی با درجه سرهنگ دومی وارد خدمت ارتش شد. ابتدا در تشكیلات نوین ارتش ایران، فرماندهی تیپ مستقل لرستان و سپس در تهران و در دانشگاه جنگ كه به تازگی تأسیس شده بود، تحت نظر یك ژنرال فرانسوی مدرس شد.

او در سال 1328 با توجه به انگیزه بسیار محمدرضا پهلوی در نابودی قوام نخست وزیر وقت و وعده هایی كه برای نخست وزیری دریافت كرده بود، علی رغم توجهات قوام به خود، به او پشت كرد و در این مسیر با شاه همراه شد.

در پنجم تیرماه 1329 به دربار احضار و فرمان نخست وزیری خود را از محمدرضا پهلوی دریافت كرد، اما حضور او در این دوران و انتصاب چنین مقامی سبب شد تا دخالت های بیگانگان در ایران بیشتر و اوضاع داخلی كشور نابسامان تر شود.

رزم­آرا سیاستمداری وابسته و فرصت طلب بود كه برای پیشبرد اهداف بیگانگان توان مردم ایران را زیر سوال می برد. به گونه ای كه این عنصر وابسته به دولت انگلیس درجریان نهضت ملی شدن صنعت نفت همراه با تدابیر دولت انگلیس و توهین هایی مكرر به این نهضت، مبنی براینكه ملت ایران در اداره صنعت نفت توانایی ندارد !؟ به عنوان مانع اصلی در مسیر ملی شدن صنعت نفت گام برداشت.

كابینه رزم آرا چند بار توسط مجلس شورای ملی وقت مورد استیضاح قرار گرفت ولی با حمایتهای دربار و سفارت انگلیس توانست قدرت را حفظ نماید.

نادیده گرفتن افكار عمومی ، وطن فروشی و خیانت های آشكار رزم آرا در سیاست، امور مملكتی و گام نهادن در راهی كه به ضرر ملت ایران بود، سبب عصبانیت و ناراحتی اقشار مختلف مردم از جمله گروه فدائیان اسلام شد.

این گروه در مسیر مبارزات خود علیه رژیم، به این تشخیص رسیدند كه اگر این عنصر وابسته، از میان برداشته نشود، حوزه دخالت بیگانگان و نابسامانی در داخل كشور بیشتر می شود، بنابراین برای گرفتن انتقام ملت به واسطه توهین های مكرر او، برای نابودیش مصمم شدند.

اعضای گروه فدائیان اسلام پس از تلاش های بسیار در ارشاد كلامی، استدلالی و عدم پاسخ از سوی مسوولان وقت به مبارزات مسلحانه روی آوردند كه از جمله اقدامات آنها در این دوره، ساكت ساختن مهره كلیدی بیگانگان و مانع اصلی در راه ملی ساختن صنعت نفت بود.

شهید 'خلیل طهماسبی' از سوی جمعیت فداییان اسلام مأمور اعدام انقلابی رزم‏ آرا شد و سرانجام وی را در روز شانزدهم اسفند ماه سال 1329 به هلاكت رساند.

فداییان اسلام بدین وسیله توانستند علاوه بر محكم ساختن پایه های مبارزات خویش، توهم دروغین رژیم را نیز در هم شكنند.

اعدام انقلابی رزم آرا سبب شد تا دست نشاندگان دولت های استعماری غرب و شرق در داخل كشور بدانند كه وابستگی و نادیده گرفتن مردم چه سرانجامی دارد، به همین جهت، به فاصله كوتاهی پس از حركت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در كمیسیون نفت مجلس، مورد تایید و تصویب قرار گرفت و در 29 اسفند صنعت نفت ایران برای همیشه ملی اعلام شد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: نشان ,
:: بازدید از این مطلب : 570
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: