آمریكا در حمله به پاكستان با ناتو هماهنگ عمل نمی كند
نوشته شده توسط : lsdf

نقش آلمان در اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیك شمالی ناتو و كمك این كشور به حفظ یورو پول واحدی اروپایی بر كسی پوشیده نیست. كشورهای اروپایی نمی توانند بدون توجه به جایگاه آلمان در اتحادیه اروپا قدمی بردارند. با این همه برلین در سیاست خارجی ضعیف بوده و ناگزیر از تبعیت از ایالات متحده است. پژوهشگر ایرنا برای بررسی نقش آلمان در موضوعات مهم جهانی و منطقه ای با پرفسور 'یوخن هیپلر' استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل در دانشگاه دویسبورگ آلمان به گفتگو نشسته است.

سوال: حضور نیروهای آلمانی در افغانستان برای منافع ملی این كشور فایده دارد یا این حضور صرفا به خاطر دلیل فشار آمریكاست؟

به عقیده من حضور نیروهای آلمانی در افغانستان چندان هم تحت فشار آمریكا صورت نگرفته است، بلكه روابط آلمان و آمریكا برای شروع حضور نقش بزرگ و حتمی ایفا كرده است. صدر اعظم سابق آلمان در پارلمان نیز تصریح داشت كه آلمان پس از حملات 11 سپتامبر 2001 با آمریكا همبستگی خواهد داشت. می توان گفت بیشتر موضوع بر سر نیاز به همكاری با واشنگتن بعد از واقعه 11 سپتامبر است تا اجبار و فشار. به علاوه آلمان در پارلمان اهدافی را تنظیم كرد كه می بایست در راستای تامین امنیت آلمان باشد. محور و هدف این برنامه ها كمك به افغانستان، ایجاد نظام آموزشی و دولت دموكراتیك در این كشور بود. البته در حال حاضر پیرامون این موضوع در سیستم آلمان به نسبت تردید زیادی وجود دارد.

سوال: آیا نفوذ آرام ناتو به پاكستان و بمباران این كشور باعث گسترش جنگ به شبه قاره نمی شود؟

تا جایی كه می دانیم بخشی از این بمباران ها توسط سازمان جاسوسی خارجی آمریكا و بخشی توسط ارتش آمریكا صورت گرفته، ولی تا جایی كه اطلاع داریم این حملات با سازمان ناتو هماهنگی نشده است. به نظر من این بمباران ها برای پاكستان زیانبار بوده و شرایط سیاسی در پاكستان را دشوارتر و بی ثبات تر كرده اند.

سوال: اقتصاد آلمان تا كی می تواند هزینه اقتصادهای كوچكتر را بپردازد و مانع فروپاشی یورو شود؟

جواب: می دانیم كه در حال حاضر بسته كمك مالی بالغ بر 130 میلیارد یورو برای یونان تصویب شده است. همه پیش بینی می كنند كه حداقل یك بسته مالی بوضوح بزرگتر هم وجود خواهد داشت. در آلمان و اروپا بحث شدید بر سر این مساله است كه این روند تا به كجا ادامه پیدا خواهد كرد، باتوجه به اینكه در دو حزب بزرگ آلمان یا سه حزب حكومتی آن برنامه های كمك مالی به یونان افزایش پیدا می كند. دولت آلمان صرفا توانسته با كمك احزاب مخالف برنامه های كمكی در پارلمان را عملی كند، ولی نه با توافق همه اعضای آن. حتی وزیر كشور آلمان مدت كوتاهی قبل از رای گیری علنا اعلام كرد كه این برنامه ها اشتباه است. درواقع آلمان قادر نیست به تنهایی این بار را متحمل شود. ولی با وجود اینكه آلمان قویترین عضو اقتصادی اتحادیه اروپاست و می تواند بزرگترین سهم را در این خصوص به عهده بگیرد، تلاش بر این است كه اتحادیه اروپا و نیز صندوق بین المللی پول نیز در این امر سهیم باشند. البته می دانیم كه سیاستمداران اروپایی نیز برای متقاعد ساختن دولت چین برای كمك به ثبات یورو به این كشور سفر كرده اند. از طرفی احتمال وجود خطری بزرگ با فروپاشی یورو یا ورشكستگی دولت یونان وجود دارد. اگر یورو یكی از مهمترین واحدهای پول جهان تضعیف شود تهدیدی برای سیستم بانكی اروپا و آمریكا و كشورهای دیگر خواهد بود و در مجموع برای اقتصاد جهان شرایط وخیمی پیش خواهد آمد. دولت چین تصریح كرده است كه در مورد وجود فرصتهای برای كمك به یورو تامل خواهد كرد. چرا كه این خطر احتمالی ابعاد جهانی به خود گرفته و متوجه اقتصاد چین یا هند نیز خواهد شد. دولت آلمان تلاش می كند با كمك احزاب مخالف سهم مهمی را برعهده بگیرد. البته من معتقدم كه سهیم شدن سایر كشورها در این مقوله به تنهایی برای غلبه بر این بحران كافی نخواهد بود.

پژوهش**م.م.ع**9123





:: برچسب‌ها: ساحل , مدل , شب ,
:: بازدید از این مطلب : 672
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
بهترین سایت موزیک ایرانی در تاریخ : 1390/12/20/6 - - گفته است :
سلام دوست عزیز من
وب بسیار خوبی دارید
خوشحال میشویم شما هم به جمع دوستان ما در pmc bax بپیوندید
پس اگر با تبادل لینک موافق هستید به سایت ما سر زده و اطلاع دهید و یا از سیستم تبادل لینک استفاده نمایید

با تشکر مدیر سایت


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: