سخنگوی وزارت خارجه روسیه: در نشست گروه موسوم به دوستان سوریه شركت نمی كنیم
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا، لوكاشویچ روز سه شنبه در نشست هفتگی خود گفت: البته نشست گروه موسوم به 'دوستان سوریه' در استانبول برای نخستین بار اتفاق نمی افتد و روسیه در نشست قبلی این گروه در 24 فوریه امسال در تونس نیز شركت نكرد.

وی در خصوص دلیل عدم شركت در نشست گروه یاد شده اظهار داشت: به رغم ارسال دعوت نامه برای ما ، مسكو در این نشست نیز شركت نمی كند، زیرا بر این باوریم كه برگزاری این نشست به صورت یكجانبه و بدون دعوت از تمامی گروه های درگیر در سوریه صورت می گیرد.

وی اضافه كرد: برگزاری نشست قبلی گروه 'دوستان سوریه' در تونس نشان داد كه شركت كنندگان در آن به دنبال یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه نیستند، بلكه می خواهند برای مداخله خارجی در امور داخلی این كشور زمینه سازی كنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: مسكو در مقطع كنونی تمام توجه خود را به مساعدت برای موفقیت آمیز بودن ماموریت كوفی عنان در سوریه معطوف كرده است و امیدواریم كه وی بتواند تمامی طرف های درگیر در سوریه را پشت میز مذاكره جمع كند.

وی با تاكید بر موضع كشورش مبنی بر برقراری گفت و گوی گسترده ملی در سوریه تاكید كرد: ما تمام تلاش خود را به كار می بریم تا ضمن حمایت از كامل از ماموریت عنان در سوریه انگیزه لازم برای پایان دادن به خشونت ها در این كشور را در میان طرف های درگیر ایجاد كنیم.

وی یادآور شد: باید از تمامی امكانات موجود برای تاثیر گذاری بر مخالفان دولت سوریه به منظور ترغیب آنان جهت بازگشت به پشت میز مذاكره استفاده شود و بدیهی است كه تحقق این امر در گروی مشاركت تمامی كشورهای تاثیر گذار بر مخالفان است و عنان نیز برای محقق شدن چنین چیزی تلاش می كند.

لوكاشویچ افزود: متاسفانه برنامه ریزی برای برگزاری نشست استانبول درباره مسایل سوریه نشان می دهد كه عزم لازم برای حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه در طرف های خارجی وجود ندارد.

وی با انتقاد از رویكرد دو گانه كشورهای غربی در برخورد با تحولات سوریه، گفت: در مساله یمن سازمان ملل با استفاده از ابزار شورای امنیت، یمنی ها را به سوی توافق داخلی سوق داد و آنان را واداشت كه به جستجوی راههای صلح آمیز بپردازند.

وی افزود: حال در مورد بحران سوریه نیز باید چنین رویكردی در پیش گرفته شود و ما با اشراف به اهمیت این موضوع در این راستا كار می كنیم و در صدد هستیم كه به موفقیت ماموریت عنان در سوریه كمك كنیم.

*** انتقاد از تحویل سلاح های آمریكایی به گرجستان

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین از اقدام آمریكا در تحویل سلاح و تجهیزات نظامی به گرجستان انتقاد كرد و اظهار داشت: هر چند این اقدام در پوشش ورود گرجستان به ناتو توجیه می شود، اما این گونه اقدامات می تواند موجب تشدید نظامی گری در این كشور شود.

لوكاشویچ هشدار داد كه گرجستان ممكن است سلاح های دریافتی از آمریكا را علیه ساكنان جمهوری های خود خوانده آبخازیا و اوستیای جنوبی به كار برد.

وی افزود: البته ما به دقت اشكال مختلف همكاری های نظامی آمریكا و گرجستان را زیر نظر داریم. به عنوان نمونه به تازگی گرجستان و آمریكا رزمایش مشتركی با عنوان 'مبارزه با قیام كنندگان' برگزار كردند كه در پشت پرده آن ترغیب روحیات ملی گرایانه در میان گرجی ها به چشم می خورد.

*** مذاكرات سازش با بن بست مواجه است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مذاكرات سازش میان تشكیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: در ژانویه امسال مذاكرات مقدماتی میان دو طرف انجام شد كه بی نتیجه بود.

لوكاشویچ با بیان این كه مذاكرات در این زمینه متوقف شده است، اظهار داشت: به رغم تلاش روسیه برای برون رفت از بن بست ایجاد شده در مذاكرات خاورمیانه به نظر می رسد كه این مذاكرات مورد پسند كسی نیست.

وی با اشاره به برگزاری نشست آتی مذاكرات خاورمیانه در واشنگتن در ماه آوریل امسال، اضافه كرد: با این وجود هنوز گشایشی در روند مذاكرات به چشم نمی خورد.

اروپام/2240**518





:: برچسب‌ها: گل , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: