نوشته شده توسط : lsdf
شی جین‌پینگ

شی جین‌پینگ احتمالا تا سال آینده به ریاست جمهوری چین می‌رسد

شی جین پینگ، فردی که انتظار می رود به زودی بر کرسی رهبری جمهوری خلق چین تکیه بزند، عصر دوشنبه وارد ایالات متحده آمریکا شد. هدف از این سفر یک هفته ای، بهبود روابط دو قدرت دو سوی اقیانوس آرام اعلام شده است.

آقای شی جین‌پینگ قرار است روز یکشنبه علاوه بر باراک اوباما، رئیس جمهوری و جو بایدن، همتای آمریکایی خود، با شمار دیگری از رهبران عالی ربتبه آمریکا دیدار کند.

آقای بایدن سال گذشته برای آشنایی با همتای چینی خود به پکن رفت و در این سفر رسما ً میزبانی از آقای شی را بر عهده دارد.

سفر آقای شی جین پینگ زمانی انجام می شود که تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و چین در جبهه‌های مختلفی رو به افزایش است.

آمریکا چین را به اعمال مقررات بازرگانی غیر منصفانه متهم می کند و چین نیز از تمرکز فزاینده باراک اوباما بر تقویت توان آمریکا در آسیا نگران است.

در برخورد با بحرانهای اخیر خاورمیانه نیز دو کشور در نقطه مقابل هم قرار داشته‌اند.

او در گفتگویی که پیش از سفرش با روزنامه واشنگتن پست داشت، گفته که تجربه ۴۰ سال اخیر نشان می دهد که روابط خوب دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا به نفع هر دو کشور است.

آقای شی درباره ناخرسندی آمریکا از "پایین نگه داشتن ارزش پول چین در برابر دلار" می‌گوید که کشورش در این زمینه "قدم‌های موثری" برداشته است.

او در عین حال گفته که امیدوار است آمریکا به خواسته‌های مشروع کشورهای آسیایی احترام بگذارد.

آقای شی رسما ً در ۱۸ اکتبر سال گذشته میلادی به سمت قائم مقام کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد، سمتی که هو جین تائو، رئیس جمهور فعلی چین تا پیش از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و متعاقبا ً کسب مقام ریاست جمهوری در اختیار داشت.

با این انتصاب، انتظار می رود که شی جین‌پینگ ۵۸ ساله، در سال جاری میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شود و سال آینده کرسی ریاست جمهوری را به دست آورد.

از ماه‌ها پیش، طلوع ستاره اقبال سیاسی آقای شی توجه رسانه های غربی را هم به خود جلب کرده است، تا جایی که ماهنامه بریتانیایی New Statesman آقای شی را در رتبه چهارم بانفوذترین مردان جهان قرار داده است.

در راستای تلاش چین برای جلب دوستی مخاطبان جهانی که به "دیپلماسی لبخند" مشهور است، آقای شی قرار است به ایالت آیوا هم سری بزند، جایی که او ۲۷ سال پیش، هنگامی که یک مقام معمولی دولت چین بود، به آن سفر کرده بود.

شهر لس آنجلس در ساحل شرقی آمریکا نیز در دستور سفر آقای شی قرار دارد.



:: برچسب‌ها: جغرافیایی برچسب , ابرها , ساحل ,
:: بازدید از این مطلب : 686
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

پادشاه بحرین: "مهم است که با همسایگان خود روابط خوب داشته باشید و این آن چیزی است که ما تلاش داریم انجام دهیم."

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین می‌گوید در کشورش هیچ اپوزیسیون سازماندهی شده‌ای وجود ندارد.

اظهارات پادشاه بحرین در آستانه سالگرد شورش‌هایی است که برای چند هفته این جزیره کوچک در حاشیه خلیج فارس را نا آرام کرد.

پادشاه بحرین در گفت گویی با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: "به نوعی (می‌توان گفت) هیچ اپوزیسیونی در بحرین وجود ندارد، چرا که این عبارت توصیفی است از یک نوع بلوک واحد با عقاید همگرا. چنین عبارتی در قانون اساسی ما وجود ندارد، برخلاف آنچه مثلا در بریتانیا وجود دارد."

پادشاه بحرین تاکید کرد: "ما فقط افرادی با عقاید متفاوت در کشور داریم که چیزی معمول است."

این در حالی است که بر اساس گزارش ها، گروه های مخالف در بحرین خواهان تغییر در قانون اساسی این کشور هستند.

حاکم بحرین در پاسخ به این سوال اشپیگل که برخی از مخالفان متعلق به اکثریت شیعه از جمله شیخ علی سلمان خواهان استقرار پادشاهی مشروطه در کشور هستند گفت: "ما پادشاهی مشروطه هستیم. من دستور ایجاد قوانین را نمی‌دهم ؛ بلکه پیشنهاد آنها را می‌دهم. بر اساس ماده ۳۵ قاون اساسی کشور پادشاه فقط می‌تواند یک بار قانون مصوبه پارلمان را رد کند؛ پس از آن باید آن را امضا کند؛ البته اگر همان قانون از سوی دو سوم اعضای دو مجلس کشور مورد تایید قرار گیرد."

"شکی وجود ندارد که برخی در ایران تاکیدات غیر‌سالمی بر (تحولات) بحرین دارند؛ همانگونه که برخی از پوشش‌های رسانه‌ای نشان می دهد."

پادشاه بحرین

حمد بن عیسی آل خلیفه در پاسخ به سوال این هفته نامه آلمانی در خصوص دعوت از نیروهای شورای همکاری خلیج فارس به کشورش گفت: "ما از این نیروها خواستیم به کشور بیایند تا در صورتی که ایران (موضعی) تهاجمی اتخاذ کرد، از تاسیسات استراتژیک ما حفاظت کنند."

پادشاه بحرین در عین حال افزود که "مهم است که با همسایگان خود روابط خوب داشته باشید و این آن چیزی است که ما تلاش داریم انجام دهیم."

او در خصوص احتمال نفوذ ایران در تحولات بحرین گفت: "شکی وجود ندارد که برخی در ایران تاکیدات ناسالمی بر (تحولات) بحرین دارند؛ همان گونه که برخی از پوشش‌های رسانه‌ای نشان می دهد. اما توجه ما به چیزهایی است که (در عمل) در بحرین رخ می دهد."

گزارشگر اشپیگل در همین زمینه با اشاره به نزدیکی مقر ناوگان پنجم آمریکا به بحرین به اظهارات حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران که به نوشته این هفته نامه گفته است "ایران، هر کشوری در خلیج فارس را که میزبان مقرهای آمریکا باشد و یا اجازه پرواز عبوری از خاک خود به آنها (آمریکایی ها) بدهد، دشمن تلقی می‌کند" نظر پادشاه بحرین را در مورد این هشدار جویا شد. وی در پاسخ گفت: "آیا او تصمیم گیرنده نهایی است؟ نمی دانم. اما هیچ کس از ما نشنیده که ما به ایران حمله می‌کنیم. این عملی غیر اسلامی است. اگرچه حق دفاع از خود را داریم."

اظهارات پادشاه بحرین در حالی عنوان شده است که دولت بحرین هنوز درگیر خاموش کردن اعتراضات دموکراسی خواهانه ای است که از ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ آغاز شد. به گفته سازمان های مدافع حقوق بشر، حداقل ۶۰ غیر نظامی و چهار مامور پلیس در عرض این مدت کشته شده اند.

در همین مدت، صدها نفر دیگر مجروح شده اند و هزاران نفر نیز از مشاغل خود اخراج شده اند. بسیاری از چهره های سیاسی، رهبران مذهبی و مدافعان حقوق بشر در دادگاه های نظامی محاکمه و به احکامی بین ۴ سال زندان تا حبس ابد محکوم شده اند. ناظران بین المللی مستندات این احکام را فاقد وجاهت قانونی توصیف کرده اند.

اکثر قربانیان، مجروحان و زندانیان وقایع اخیر، از شیعیان بحرینی هستند که اکثریت جمعیت این جزیره را تشکیل می دهند. شیعیان سال هاست که نسبت به تبعیض علیه خود توسط خاندان سنی مذهب حاکم معترض هستند.



:: برچسب‌ها: دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 693
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار 'اسكندر مومنی' روز سه شنبه در حاشیه نخستین همایش مشترك پلیس راهنمایی و رانندگی با صنعت بیمه در جمع خبرنگاران افزود: با این اقدام، امكان صدور بیمه نامه شخص ثالث در پاسگاه های برون شهری برای مردم مهیا می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره تفاهم نامه بین صنعت بیمه و نیروی انتظامی گفت: مشكلات موجود در زمینه بیمه و پرداخت خسارت به دارندگان وسایل نقلیه در جلسات كارگروه های مشترك بررسی و نتیجه آن امضای این تفاهم نامه است.

وی تاكید كرد بی تردید صنعت بیمه همانند پلیس نقش مهمی در انضباط ، ایمنی و آرامش جامعه دارد و خوشبختانه اراده پلیس راهور و صنعت بیمه، حل مشكلات مردم است.

مومنی تصریح كرد: هر تصادف یك لاین از راه های شهری را اشغال می كند و این موضوع وقت و هزینه زیادی بر دوش هزاران نفر در كه در آن مسیر هستند، خواهد گذاشت.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی افزود: اگر بیمه با اتخاذ راهكارهایی، تسریع در پرداخت خسارت را پیگیری كند، تا 15 درصد كاهش ترافیك در شهرها را شاهد خواهیم بود.

وی گشت های سیار بیمه برای بررسی حوادث رانندگی و پرداخت خسارت در محل را یك گام به جلو در صنعت بیمه دانست و گفت: اینگونه رفتارها هم باعث افزایش اعتماد مردم به بیمه ها می شود و هم در حل مشكلات ترافیكی تاثیر زیادی دارد.

اجتمام** 1379**1572



:: برچسب‌ها: عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 525
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا ، در پی دستگیری باشبوغ رییس اسبق ستاد ارتش تركیه در ماه گذشته به اتهام فعالیت برای براندازی دولت این كشور در هنگام ریاست این ستاد، وكلای مدافع وی خواهان محاكمه او در دادگاه قانون اساسی تركیه شده بودند.

دادستان دیوان عالی قضایی تركیه امروز با رد تقاضای وكلای مدافع باشبوغ اعلام كرد: دیوان عالی قضایی طبق قوانین جاری امكان اظهارنظر در مورد نظامیان را ندارد .

باشبوع طبق اتهامات وارده به راه اندازی پایگاه های اینترنتی مخالف دولت تركیه متهم شده است.

در ادعانامه اولیه تنظیمی علیه باشبوغ ، وی به تشكیل گروه های تروریستی و اداره آنها به منظور براندازی دولت قانونی این كشور نیز متهم شده است.

در طول سالهای اخیر ده ها نفر از ژنرالهای بازنشسته و شاغل تركیه به اتهام تلاش برای براندازی دولت ' رجب طیب اردوغان' دستگیر شده اند.

باشبوغ در حال حاضر به همراه برخی از روسای اسبق ستاد ارتش تركیه در زندان 'سیلیوری' در انتظار محاكمه بسر می برد.

خاورم**2012** 230**1651



:: برچسب‌ها: ژاپن , فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 588
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، 'ابوقتاده' ساعت 21 و 15 دقیقه روز دوشنبه به وقت گرینویچ از زندان فوق امنیتی 'لانگ لارتین' در استان 'ورچستر شایر' انگلیس آزاد شد.

آزادی ابوقتاده در پی حكم ماه گذشته دادگاه اروپایی حقوق بشر مبنی بر عدم استرداد وی به اردن قطعی شده بود ولی مقامات انگلیسی در این مدت تلاش می كردند راهی برای استرداد وی به اردن و همچنین تحمیل شرایط سخت برای حبس خانگی پیدا كنند.

موضوع آزادی این روحانی اردنی از زندان طی روزهای اخیر به یك موضوع جنجالی در انگلیس تبدیل شده است. دولت این كشور ابوقتاده را فردی خطرناك معرفی می كند كه یا باید پشت میله های زندان باشد و یا به كشور متبوع خود، اردن، مسترد شود.

دیوید كامرون نخست وزیر و ترزا می وزیر كشور انگلیس طی روزهای گذشته با مقامات ارشد اردن مذاكراتی داشته اند تا شاید بتوانند امكان استرداد ابوقتاده را به آن كشور فراهم كنند.

برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس امروز اعلام كردند كه دولت این كشور باید بدون توجه به حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، فورا این مظنون را به اردن تحویل دهد.

یك دادگاه ویژه مهاجرت در انگلیس هفته گذشته و با استناد به حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، رای داد كه 'ابوقتاده' نباید بیش از این در زندان به سر ببرد و می تواند تحت شرایطی از زندان آزاد شود و در خانه خود تحت نظر قرار بگیرد.

دادگاه اروپایی حقوق بشر ماه گذشته به دلایل انساندوستانه با استرداد وی به اردن مخالفت كرد و درخواست دولت انگلیس را برای بازگرداندن وی به كشور متبوعش رد كرد.

این روحانی اردنی مقیم انگلیس از حدود ده سال پیش به اتهام دخالت در فعالیت های تروریستی در انگلیس تحت نظر بوده و یا در بازداشت به سر برده است. دولت اردن خواستار استرداد وی برای محاكمه به اتهام فعالیت های تروریستی می باشد.

دادگاه های انگلیس پیشتر چند بار حكم استرداد وی را به اردن تایید كرده بودند و حتی دولت این كشور یك یادداشت تفاهم را نیز در این زمینه با دولت اردن به امضاء رسانده بود.

دادگاه اروپایی حقوق بشر مستقر در 'استراسبورگ' در حكم ماه گذشته خود اعلام كرد: به رغم اینكه یادداشت تفاهم امضاء شده میان انگلیس و اردن ممكن است مانع از شكنجه 'ابوقتاده' در اردن شود، ولی این احتمال همچنان وجود دارد كه وی بر اساس شواهد و مستنداتی كه از طریق شكنجه دیگران به دست آمده است، تحت تعقیب قرار بگیرد كه این موضوع هم مغایر با قوانین و مقررات بین المللی و حقوق بشری است.

دولت اردن در سال 2000 میلادی و بصورت غیابی، ابوقتاده را به دلیل دخالت در دو عملیات تروریستی در آن كشور به حبس ابد محكوم كرد.

وكلای ابوقتاده پس از مخالفت دادگاه اروپایی حقوق بشر با استرداد وی به اردن، تقاضای آزادی وی را به دادگاه ارائه كردند.

'اد فیتزجرالد' یكی از وكلای ابوقتاده گفت: موكل من بیش از شش سال و نیم را بدون هرگونه محاكمه و حتی بدون اتهام رسمی در زندان به سر برده است و پس از حكم دادگاه اروپایی حقوق بشر، این وضعیت باید پایان یابد.

قاضی دادگاه در نهایت آزادی مشروط ابوقتاده را تایید كرد و بر اساس گزارش های رسانه ای وی در منزل خود تحت نظر قرار خواهد داشت و نمی تواند از موبایل و اینترنت استفاده كند. همچنین ساعات خروج وی از منزل نیز به دو ساعت در شبانه روز محدود خواهد بود.

ابوقتاده كه از سوی رسانه‌های انگلیس به عنوان دست راست بن لادن در اروپا مشهور شده در سال 2008 مدتی را بطور مشروط از زندان آزاد شد تا بصورت تحت نظر در خانه‌ای در لندن به سر ببرد.

ولی بعدا مقامات امنیتی انگلیس ابوقتاده را به تلاش برای فرار از انگلیس و همچنین برقراری تماس‌های مشكوك متهم كردند و وی را مجددا به زندان بازگرداندند.

ابوقتاده كه اكنون 52 سال سن دارد، در سال ‎ 1993با یك گذرنامه جعلی اماراتی به عنوان پناهجو وارد انگلیس شد و پس از ماهها تحت نظر قرار داشتن از اكتبر ‎2002 تا مارس ‎ 2005به اتهام ارتباط با عوامل حملات ‎ 11سپتامبر ‎2001 آمریكا، محبوس شد.

وی در سال 2005 نیز مدتی را آزاد شده بود ولی با تقاضای رسمی دولت اردن در تابستان همان سال مجددا به زندان افتاد.

تلویزیون اسكای نیوز انگلیس دوشنبه شب به نقل از یك مقام اردنی گزارش داد: دولت اردن اخیرا قانونی را تصویب كرده است كه بر اساس آن استفاده از هرگونه شواهد و مدارك به دست آمده از طریق شكنجه در دادگاه های آن كشور ممنوع خواهد بود.

این تلویزیون انگلیسی گفت: این مصوبه می تواند تضمین دیگری در مورد عدم استفاده از شواهد به دست آمده از طریق شكنجه علیه این روحانی باشد و در نهایت راه را برای استرداد وی به امان هموار كند.

معاون وزارت كشور انگلیس قرار است در هفته جاری برای گفت و گو در این زمینه به اردن سفر كند.

یك سخنگوی نخست وزیر انگلیس نیز امشب گفت: ما به صراحت اعلام كرده ایم كه ابوقتاده باید هرچه سریعتر به اردن بازگردانده شود و در این زمینه همه گزینه ها را مدنظر قرار خواهیم داد.

اروپام**345



:: برچسب‌ها: حیوانات , وابسته به تکزاس , خیابان ,
:: بازدید از این مطلب : 602
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا ، 'محمد خزاعی ' عصر دوشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل كه به موضوع حقوق بشر سوریه اختصاص داشت، گفت: بحران سیاسی و اجتماعی در سوریه بر كل منطقه اثر می گذارد و تنها راه برون رفت، پروسه سیاسی به رهبری و مشاركت خود سوری ها است.

وی در جلسه مجمع عمومی این سازمان كه برای بررسی گزارش شورای حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر سوریه تشكیل شده بود، طی سخنانی به طرح چنین موضوعی در مجمع عمومی، بدون طی رویه های متعارف این سازمان اعتراض و نسبت به گشایش باب جدیدی كه كاركرد مجمع عمومی را خدشه دار نموده و بی طرفی و شفافیت آن را زیر سئوال می برد، هشدار داد.

نماینده دائم كشورمان توجهات را به نقش مهم سوریه در خاورمیانه در طول تاریخ جلب نمود و تاكید كرد: بی ثباتی و نا آرامی دراز مدت در این كشور بر كل منطقه اثر خواهد گذاشت، از این رو همه باید به دنبال یك راه حل جامع، موثر و عملی برای كمك به حل و فصل صلح آمیز شرایط كنونی در سوریه بدون هرگونه مداخله خارجی باشند.

وی با اشاره به ابتكار ارائه شده از جانب روسیه برای دیالوگ در این كشور افزود : این فراخوان می تواند مورد توجه همه گروههای سوریه قرار گیرد .

نماینده دائم كشورمان اضافه كرد: سوریه در زمان حاضر در سخت ترین شرایط طول تاریخ خود قرار گرفته است چون تمامیت و همبستگی ملی این كشور در معرض خطر قرار دارد و همچنین مطالب مغرضانه و یكسو نگرانه ای در خصوص این كشور مطرح شده كه با واقعیت ها فاصله دارد.

وی تاكید كرد كه رخدادها در سوریه باید به صورت جامع و همه جانبه مورد توجه قرار گیرد.

محمد خزاعی با اشاره به حملات تروریستی صورت گرفته در سوریه كه منجر به كشته و مجروح شدن تعدادی زیادی از مردم و از بین رفتن اموال عمومی بویژه در شهر آلپو شده است، افزود: ظرف همین چند روز اخیر یكی از رهبران گروههای افراط گرا خواستار خشونت علیه مردم و حكومت سوریه شده است. بنابراین باید هرگونه مداخله خارجی، اقدام به خشونت و تحریك به تروریسم را محكوم نمائیم.

نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تحریم های اجباری، فشار و تلاش برای مداخله در امور داخلی سوریه، تنها باعث تعمیق بحران سیاسی و اجتماعی در سوریه كه بر كل منطقه تاثیر می گذارد، خواهد شد و تنها راه برون رفت از بحران همان پروسه سیاسی به رهبری و مشاركت خود سوری ها است.

وی افزود : هدف از این طرح ایجاد پروسه ای است كه منجر به حكومتی دموكراتیك تر با مشاركت سیاسی و اقتصادی وسیع تر، تقویت اتحاد ملی، تضمین نظم عمومی، امنیت ملی و ثبات و موفقیت مردم سوریه شود. ضمن اینكه این امر را باید مد نظر قرار داد كه مسئولیت اولیه و نهایی امنیت و ثبات در سوریه با خود مردم و حكومت این كشور می باشد.

نماینده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد در پایان تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران حامی هرگونه پروسه سیاسی سازنده، غیرجانبدارانه و صلح آمیز به رهبری و مشاركت خود سوریها بوده و آمادگی ایفای نقشی سازنده در این مسیر را دارد.

1592

اروپام 1908** 1597



:: برچسب‌ها: هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

'غلامرضا طاهری' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این افراد در چهار حوزه اصلی و 24 شعبه فرعی فعالیت خواهند داشت.

وی با بیان اینكه برای هر شعبه 15 نیرو در نظر گرفته ایم كه شامل چهار نفر از اعضای هیات نظارت، یك بازرس و بقیه عوامل اجرایی و انتظامی هستند،گفت: البته بخش اعظمی از عوامل اجرایی در خارج از شعب به ارایه خدمات می پردازند.

طاهری در بخش دیگری افزود: تا این مرحله 36 نامزد صلاحیتشان تایید شده كه از این تعداد 11 نفر مربوط به فردوس، 9 نفر نهبندان، هشت نفر بیرجند و هفت نفر مربوط به حوزه انتخابیه قاین می باشند.

نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 12 اسفند امسال برگزار می شود.666/110



:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 630
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

این زندگینامه چارلز دیکنز طرفداران و منتقدانی دارد

شاید این عجیب‌ترین هدیه تولد چارلز دیکنز باشد، چیزی که رسوایش بسازد و در عین حال دوستارانش را به او نزدیک‌تر کند؛ یک گام جلوتر و باز گامی دیگر تا جایی که بتوان زندگی‌ او را سراسر نظاره کرد و به رازهایش پی برد.

کتاب "زندگی چارلز دیکنز" (Charles Dickens: A Life) به قلم کلیر تاملین، وجوهی از شخصیت و دنیای این نویسنده را آشکار می‌سازد که در تمام این سال‌ها چه بسا از دیده‌ها پنهان مانده بود. این کتاب در آستانه دویستمین سال تولد دیکنز منتشر شد و آن‌قدر خوش اقبال بود که دیکنزبازان بریتانیا و جهان انگلیسی زبان را به خود جلب کند به طوری که در فهرست پرفروش‌ترین‌های سایت آمازون در سال ۲۰۱۱، رتبه ششم را به خود اختصاص داد.

تاملین در این کتاب از دیکنزی سخن می‌گوید که قرابت چندانی با آن شخصیت پیامبرگونه‌ای که از او ساخته‌اند، ندارد. آن دیکنز اولی، یک‌سره پرهیزگار بود و از فضائل دم می‌زد، این یکی دیکنز اما اهل "خیانت" است. آن یکی فقط راست و حقیقت را می‌گفت، این یکی دوز و کلک هم در کارش پیدا می‌شود و آن یکی سمبل مهربانی و بشردوستی بود، اما این دومی گاه به کوچک‌ترین بهانه‌ای روابط خود را با نزدیکانش به هم می‌زند.

بخشی از کتاب

"شخصیتی کاریزماتیک، جذاب و پرشور داشت که انرژی فوق‌العاده‌ای نیز برای اقدامات نوع‌دوستانه صرف می‌کرد، اما به همان نسبت هم عذاب‌آور، متکبر، کینه‌جو و سنگ‌دل بود... او یک هنرمند بزرگ و یک انسان واقعی بود ... اما تا حدودی شیزوفرن هم بود "

اینجا دیگر با یک دیکنز مطلقا خوب و مقدس سر و کار نداریم، بلکه در برابرمان دیکنزی ایستاده است با نقاط ضعف بسیار و آلوده به بدی، که در عین حال برای زیباتر شدن این جهان تلاش خارق‌العاده‌ای می‌کند؛ شخصیتی پیچیده با خصائلی متضاد که این دوگانگی همواره از نگاه مردم عصر ویکتوریا و مردمان پس از آن پنهان نگاه داشته شده بود؛ بی‌نهایت مهربان با غریبه‌ها، اما ستمکار برای اهل خانه و نزدیکان. پناه زنان و کودکان درمانده، اما هولناک برای همسر و فرزندان:

«شخصیتی کاریزماتیک، جذاب و پرشور داشت که انرژی فوق‌العاده‌ای نیز برای اقدامات نوع‌دوستانه صرف می‌کرد، اما به همان نسبت هم عذاب‌آور، متکبر، کینه‌جو و سنگ‌دل بود... او یک هنرمند بزرگ و یک انسان واقعی بود ... اما تا حدودی شیزوفرن هم بود.»

دختر او در نامه‌ای به جورج برنارد شاو، نمایشنامه‌نویس شهیر ایرلندی می‌نویسد: «لطف بزرگی‌ است در حق من اگر می‌توانستید مردم را متوجه سازید که پدر من آن مرد شریف و خوش اخلاق و شادی‌آفرینی نبود که با جام باده‌ای در دست، دوره می‌گشت در جهان.»

این همه شاید از نگاه برخی هواداران دوآتشه دیکنز، ناخوشایند و غیرقابل بخشش به شمار آید، چنان‌چه ستایش‌ها و تمجیدهای منتقدان از این کتاب، هیچ تاثیری بر دیدگاه‌هایشان نداشته‌است. آنها در این مدت برخوردهای تند و تیزی با کتاب کلیر تاملین داشته‌اند و اغلب مردم را به نخواندن این کتاب دعوت کرده‌اند.

تاملین می‌گوید: «باعث تعجب است... برخی آدم‌ها معتقدند هیچ حرفی نباید گفت که کوچک‌ترین خدشه‌ای به شهرت و تقدس نویسنده بزرگ ما وارد شود.»

معشوقه گمنام دیکنز

الن ترنان در مقام معشوقه سالیان چارلز دیکنز تاکنون در زندگینامه های دیگر او غایب یا کمرنگ بود

اما چیزی که بیشتر باعث ناخشنودی این هواداران اخلاق‌گرا شده، ظهور زنی است در مقام معشوقه سالیان چارلز دیکنز که تاکنون در زندگی‌نامه‌های دیگر او غایب یا کمرنگ بوده است، هنرپیشه‌ای مهجور و جوان که بیست و هفت سال کوچک‌تر از دیکنز پا به سن گذاشته سرشناس بوده‌است. نلی ترنان جذاب، آن کسی بوده که دیکنز خوشی‌های زندگی را در سیزده سال‌ پایانی عمر خود در وجود او جست‌وجو می‌کرده تا جایی که مدام از همسر خود دور و دورتر می‌افتد، آن‌قدر که دیگر حتی تحمل نوازش‌‌های او نیز دشوار می‌شود:

«در اتاق خواب، حائلی میان خود و همسرش قرار داده بود.»

تاملین در کتاب خود این بحث را مطرح می‌کند که احتمال دارد دیکنز به هنگام مرگ در خانه نلی و کنار او بوده باشد، اما بعد «برای فرار از رسوایی، جسد او را به جایی دیگر منتقل می‌کنند» تا در نهایت با حضور انبوه مردمی که ستایش‌گر او بودند در کلیسای وست مینستر به خاک سپرده شود.

ماجرای عاشقانه این دو را تاملین اولین بار دو دهه قبل، سال ۱۹۹۰، در کتابی با نام "زن نامرئی: داستان نلی ترنان و چارلز دیکنز" روایت ‌کرده بود. این جزو نخستین زندگی‌نامه‌هایی است که نام کلیر تاملین به عنوان نویسنده بر پیشانی آن آمده‌است، نامی که بعدها مرتب تکرار شد، یک بار بر جلد زندگی‌نامه کاترین منسفیلد (۱۹۹۸)، بار دیگر بر زندگی‌نامه جین آستین (۲۰۰۰) و دفعه‌ای هم بر کتاب تامس هاردی (۲۰۰۷) تا جایی که امروز به عنوان یکی از سرشناس‌ترین زندگی‌نامه‌نویسان انگلیسی زبان از او یاد می‌شود.

"زن نامرئی..." آن‌قدر دقیق و جذاب بود که جوایز آن سال را درو کند، مانند جایزه یادبود جیمز تیت بلک، جایزه کتاب ان سی آر و جایزه هاثورندن.

در آن کتاب شخصیت محوری، نلی ترنان هنرپیشه بود که در هجده سالگی با دیکنز چهل و پنج ساله آشنا می‌شود و تا همیشه با او می‌ماند. اما این بار چارلز دیکنز خود سوژه اصلی است و در صفحات زندگی‌نامه اوست که معمای نلی ترنان نیز ساده و ساده‌‌تر می‌شود.

در حقیقت، نلی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در زندگی چارلز دیکنز بود، اما احتیاط و حزم‌اندیشی دیکنز به عنوان مشهورترین نویسنده بریتانیا در فضای اخلاق زده عصر ویکتوریا در نهایت باعث شد که کمتر کسی از او و کیفیت رابطه‌اش با این نویسنده بداند.

ویلیام بوید، منتقد نشریه گاردین، می‌نویسد: «ما نباید فراموش کنیم که او آن زمان چه شهرتی در همه جهان داشت. احتمالا این پنهان‌کاری و دروغ فشار بسیار زیادی را به او وارد می‌آورد... در هر حال شبیه معجزه است که ما امروز درباره این وجه از زندگی دیکنز هم چیزی می‌دانیم.»

اما این معجزه چگونه به وقوع پیوست؟

در جست‌وجوی نلی ترنان

در وصیت‌نامه چارلز دیکنز، اولین نامی که به چشم می‌خورد نام نلی ترنان است و تنها پس از نام اوست که اشاره‌ای نیز به همسر و فرزندان دیکنز می‌شود. اما انگار هیچ کس علاقه‌ای نداشت که نلی را بشناسد. به یک معنا، سال‌ها باید می‌گذشت تا آدم کنجکاوی مثل کلیر تاملین پیدا شود و این رد را بگیرد تا به پنهان‌ترین گوشه‌های زندگی دیکنز برسد. اما معجزه مورد اشاره منتقد گاردین پس از انتشار کتاب "زن نامرئی..." رخ می‌دهد، زمانی که یک فرد ناشناس نامه‌های نلی ترنان را برای کلیر تاملین پست می‌کند.

در حقیقت، تاملین در کتاب "زن نامرئی..." به دلیل کمبود مستندات پرسش‌های بسیاری را بی‌پاسخ قطعی رها ‌کرده بود که همین بهانه‌ای بود در دست منتقدانش برای به چالش کشیدن اعتبار گفته‌هایش:

«به من می‌گفتند که همه این‌ها مهمل و شایعه بی‌اساس است.»

اما نامه‌های نلی این امکان را برایش فراهم می‌کند که پاسخ اغلب این پرسش‌ها را دریابد. از این رو کتاب "زندگی‌ چارلز دیکنز" تکمیل‌کننده کتاب "زن نامرِیی..." است، اثری که فرایند تحقیق و نگارش آن چیزی حدود پنج سال زمان برد.

«رسیدن این نامه‌ها شگفت‌آور بود.»

طرحی از یک زندگی

بخشی از کتاب

"وقتی زندگی چارلز دیکنز را می‌نویسی عبارت "در این ضمن" را خیلی به کار می‌بری. او مشغول نوشتن یک رمان بود. در این ضمن دنبال کار تئاتر هم بود. در این ضمن همسرش باز هم حامله بود. در این ضمن با ناشرش مشکل داشت و دعوا داشتند. در این ضمن تدارک سفر ایتالیا را هم می‌دید"

کلیر تاملین در جایی در پاسخ به این پرسش که چرا ما زندگی‌نامه دیگران را می‌خوانیم، گفته است: «چون ما آدم هستیم و جوری خلق شده‌ایم که دوست داریم بدانیم در زندگی دیگران چه خبر است. به این طریق چیزی هم می‌آموزیم و تجربه می‌کنیم.»

با این فلسفه ساده است که تاملین قلم دست می‌گیرد و زندگی چارلز دیکنز، نویسنده محبوب خود را از ابتدا تا انتها روایت می‌کند، روایتی که جذابیت‌های یک رمان و دقت یک متن تاریخی معتبر را توامان دارد.

می‌گویند که زندگی چارلز دیکنز مانند زندگی قهرمانان رمان‌هایش بوده و به همان اندازه سختی کشیده‌است تا به جلال و بزرگی دست یابد. اما باز حق مطلب ادا نمی‌شود. شخصیت او خیلی داستانی‌تر از شخصیت‌های رمان‌هایش بوده‌است؛ آدمی ماجراجو و به شدت پرانرژی. می‌توانسته چندین و چند کار سترگ را با هم انجام دهد، چنانچه دو رمان را همزمان می‌نوشته‌است:

«وقتی زندگی چارلز دیکنز را می‌نویسی عبارت "در این ضمن" را خیلی به کار می‌بری. او مشغول نوشتن یک رمان بود. در این ضمن دنبال کار تئاتر هم بود. در این ضمن همسرش باز هم حامله بود. در این ضمن با ناشرش مشکل داشت و دعوا داشتند. در این ضمن تدارک سفر ایتالیا را هم می‌دید.»

در زندگی‌نامه دیکنز آمده که وقتی هنوز نوجوان بود ناگزیر از کار در محیط خشن و سیاه کارخانه‌های قرن نوزدهم می‌شود، اما با همه این ناملایمات ‌ او در نهایت توانست "چارلز دیکنز" بشود، کسی که شاید همچنان برای بعضی‌ها مقدس باشد، اما برای ما یک نویسنده است، بزرگ‌ترین رمان‌نویس انگلیسی زبان در قرن نوزدهم.



:: برچسب‌ها: عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 673
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

آقای دیزایی اتهاماتی را که علیه‌اش مطرح شده است، رد می‌کند

علی دیزایی، از افسران ارشد پلیس لندن که ایرانی‌الاصل است، به اتهام سوءرفتار و اخلال در روند دادرسی، به سه سال زندان محکوم شده است.

در دادگاهی که به پرونده آقای دیزایی رسیدگی می‌کرد، گفته شد که علی دیزایی در سال ۲۰۰۸ میلادی در محله کنزینگتون لندن به واعد البغدادی حمله کرده و بعد برای آن که طرف مقابلش را مقصر نشان دهد، از قصد، جراحاتی را به خودش وارد کرده است.

آقای دیزایی در دادگاه گفت که از سوی آقای البغدادی احساس خطر می‌کرد.

علی دیزایی ابتدا در سال ۲۰۱۰ میلادی محکوم شناخته شد و ۱۵ ماه به زندان رفت. هرچند بعد از طی این مدت، حکمی که علیه‌اش صادر شده بود، نقض شد.

اعضای هیات منصفه‌ای که در دادگاه آقای دیزایی حضور داشتند، نمی‌دانستند که حکم قبلی آقای دیزایی نقض شده است.

در دادگاه گفته شد که آقای البغدادی در ژوئیه سال ۲۰۰۸ میلادی در یک رستوان ایرانی در غرب لندن با علی دیزایی مواجه شده است. آنها بر سر صورتحساب ۶۰۰ پوندی که آقای البغدادی در ازای طراحی وبسایت شخصی آقای دیزایی از او طلب می‌کرد، اختلاف نظر داشتند.

علی دیزایی در بیرون رستوران با آقای البغدادی بحث کرده و بعد او را بازداشت کرده است.

قاضی دادگاه در زمان صدور حکم گفت: "شما یک افسر بسیار ارشد پلیس هستند و به دلیل این جایگاه، جامعه به شما اعتماد قابل توجهی داشت. نقض عهدی که شما در قبال این اعتماد کرده‌اید، بسیار قابل توجه و جدی است."

او گفت: "شما به دلیل موفقیت‌هایی که به عنوان یک افسر پلیس داشتید، الگوی افراد زیادی بودید."

در دادگاه گفته شد که آقای دیزایی مدعی است که واعد البغدادی را بعد از آن بازداشت کرد که او با بخش فلزی شلنگ قلیان به سینه‌اش ضربه زد، ولی این موضوع توسط دکتری که جراحت‌های علی دیزایی را معاینه کرده بود، مورد تردید قرار گرفت.

آقای دیزایی همچنین مدعی شد که از سوی آقای البغدادی تهدید می‌شد و احساس ناامنی می‌کرد. ولی دادستان گفت که او "یک شهروند را به دلیل انگیزه‌های شخصی خود تحت تعقیب قرار داده است."

همچنین در دادگاه گفته شد که اقدامات این افسر پلیس در اندازه "سوءاستفاده از تمام قدرتی بوده است که یک افسر ارشد پلیس در اختیار دارد."

وکیل مدافع آقای دیزایی گفت که او یک افسر بسیار ارشد پلیس بوده است و به همین دلیل، مدت زمانی که در زندان به سر برده، "به شدت دشوار" بوده است.

قاضی دادگاه هم گفت که طول مدتی را که آقای دیزایی با وثیقه آزاد و منتظر دادگاه دومش بوده است، در نظر می‌گیرد تا حکم کوتاه‌مدت‌تری برایش صادر کند.

او گفت: "برای افسران پلیس، گذراندن دوره زندان بسیار سخت است و به من گفته شده است که به دلیل تهدیدی که از سوی سایر زندانیان وجود داشت، شما زمانی قابل توجه را در زندان انفرادی به سر برده‌اید."

علی دیزایی که به عنوان یکی از افسران ارشد پلیس لندن سالانه ۹۰ هزار پوند درآمد داشت، هم‌اکنون از شغل خود معلق شده است.



:: برچسب‌ها: دریاچه ,
:: بازدید از این مطلب : 632
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : lsdf

ماتیاس چانگ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خاطرنشان كرد: سناریوی تكراری ایجاد جنگ روانی و تهاجم به دیگر این كشورها این بار پایانی را كه آمریكایی ها و اسراییلی ها تصور كرده اند، نخواهد داشت.

مشاور سیاسی ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی خاطرنشان كرد: سناریوی تكراری غرب برای تهاجم به دیگر كشورها با هدف ادامه سلطه دلار بر اقتصاد جهانی پایان ناخوشایندی خواهد داشت.

وی در ادامه به سیاست های عربستان سعودی در قبال ایران و همراهی آن با نظام سلطه اشاره كرد و گفت: عربستان سعودی اعلام كرده است در صورتی كه ایران سلاح هسته ای آزمایش كند، اقدام به خرید تسلیحات هسته ای خواهد كرد و اینكه ایران دارای توانایی هسته ای باشد اما عربستان فاقد این توانایی باشد غیر قابل قبول است. اعلام چنین موضعی از سوی عربستان سعودی در حالیكه اسراییل دارای 200 كلاهك هسته ای است، واقعا تعجب بر انگیز است.

وی تصریح كرد: عربستان سعودی به عنوان یك كشور اسلامی هیچگاه اعلام نكرده است كه چون اسراییل 200 بمب هسته ای دارد پس این كشور هم باید از سلاح هسته ای برخوردار باشد. این موضوع سوال مهمی را به ذهن متبادر می كند كه چرا عربستان سعودی و دیگر كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس از سلاح های هسته ای اسراییل هیچ نگرانی ندارند اما تنها از فكر داشتن سلاح هسته ای از سوی ایران علی رغم اینكه ایران بارها اعلام كرده به دنبال سلاح هسته ای نیست و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز صلح آمیز بودن برنامه این كشور را تایید كرده است، ابراز ترس می كنند؟

ماتیاس چانگ در ادامه اظهار داشت: این در واقع نشانه ای از ماهیت مشكوك رژیم های پادشاهی منطقه است كه بقای آنها به وسیله امپراطوری صهیونیستی و آمریكایی حاكم بر جهان تضمین شده است. سران این كشورها تا زمانی كه به تامین جریان تجارت نفت با دلار آمریكایی وفادار هستندف مورد حمایت نظام سلطه قرار دارند. شیوخ منطقه همچنین به عنوان نظام های دست نشانده غرب موافقت كرده اند كه هیچگاه امنیت اسراییل را تهدید نكنند.

مشاور سیاسی ماهاتیر محمد تاكید كرد: البته این كشورها برای فریب افكار عمومی مسلمان خود را مدافع فلسطین نشان می دهند اما این دفاع تا جایی است كه منافع حیاتی اسراییل به خطر نیفتد و تنها یك ژست دیپلماتیك در جهان اسلام است تا یك دفاع موثر برای احقاق حقوق فلسطینیان.

ماتیاس چانگ ادامه داد: بنابراین هیج تعجبی ندارد كه اسراییل هیچگونه نگرانی از تهدید امنیت خود از سوی اعراب سازشكار نداشته باشد.

وی گفت: موضوع مهم دیگر در تعیین استراتژی منطقه ای آمریكا در خلیج فارس ارتباط نفت با دلار است. تجارت نفت به عنوان حیاتی ترین كالای اقتصاد جهانی با دلار، باعث می شود تا هرچه معاملات نفتی افزایش یابد، ارزش دلار نیز افزایش یابد. شیوخ كشورهای نفت خیز خلیج فارس در چارچوب همین استراتژی رفتار می كنند.

این تحلیلگر برجسته مالزیایی افزود: حمایت آمریكا و اسراییل هم از شیوخ منطقه در شرایط كنونی نشان دهنده آن است كه سلاح های عربستان نیز نه به سوی اسراییل بلكه به سوی كشورهای اسلامی نشانه خواهد رفت. داستان سلطه آمریكا بر منطقه نفت خیز خلیج فارس همچنان مانند گذشته ادامه خواهد یافت. اسراییل از تهدید امنیت خود و وقوع یك هولوكاست دیگر فریاد می زند، آمریكا برای نجات اسراییل وارد میدان می شود، كشورهای عرب شورای همكاری خلیج فارس به عنوان حامی اقدام نظامی آمریكا پول های نفتی خود را خرج می كنند، الجزیره، سی ان ان و فاكس نیوز برای شستشوی افكار عمومی اعراب دست به دست هم می دهند تا جنگ دیگری را در منطقه به راه بیاندازند.

وی ادامه داد: با راه افتادن جنگ جدید قیمت جهانی نفت بالا می رود و از یك سو دلار آمریكا به عنوان پول ذخیره كشورها اهمیت بیشتری پیدا می كند و كشورهای نفت خیز برای برگرداندن تعادل دوباره به بازار، نفت بیشتری تولید می كنند تا ذخایر نفتی آمریكا بازهم افزایش یابد.

این سناریویی است كه نظام سلطه آمریكایی – صهیونیستی بارها پیاده كرده است اما این بار پایان این سناریو آنگونه كه نویسندگان آن گمان كرده اند نخواهد بود.

آساق**335



:: برچسب‌ها: باغ , آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 550
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()