توافق ایران و تاجیکستان بر سر بنیاد شهرک صنعتی
نوشته شده توسط : lsdf
احمدی‌نژاد و رحمان

کارشناسان می‌گویند که در ده‌ساله اخیر سرمایه‌گذاری ایران در تاجیکستان افزایش یافته است

مسئولان وزارت رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان می‌گویند، که جانب ایران و تاجیکستان برای بنیاد یک شهرک اقتصادی در این کشور به توافق رسیده‌اند.

توافق بر سر بنیاد این شهرک در چارچوب برگزاری یک نشستی اقتصادی ایران و تاجیکستان به دست آمده و قرار است، امروز، در آخرین روز کاری این همایش، یادداشت حسن تفاهم میان جانب‌ها به امضا رسد.

این نخستین شهرک اقتصادی خواهد بود که در دوران کسب استقلال تاجیکستان بنیاد می‌شود.

یک مسئول این وزارت می‌گوید، این شهرک که در ناحیه رودکی تاجیکستان ساخته می‌شود، بیش از ۲۰ هزار ساکن تاجیکستان را با جای کار دائمی تأمین خواهد کرد.

زین‌الدین مؤمن‌اف، رئیس بخش روابط خارجی وزارت، روز پنج‌شنبه،‌ ۲۳ فوریه، به بی‌بی‌سی گفت: “گفت‌وگو در مورد بنیاد این شهرک بیش از یک سال و شش ماه پیش آغاز شد و جانب ایران با درنظرداشت قانون‌های خوب تاجیکستان در عرصه سرمایه‌گذاری، برای ساختن این شهرک آماده شد.”

آقای مؤمن‌اف می‌گوید که هدف از بنیاد این شهرک توسعه عرصه اقتصاد تاجیکستان و تأمین مردم آن با جای کار دائمی است.

وی افزود: “کارخانجاتی که در این شهرک بیشتر با درنظرداشت محصولات موجود در این کشور ساخته می‌شوند. از جمله قرار است، کارخانه‌های کارکرد آلومینیم، پنبه و میوه، در این شهرک بنیاد شوند.”

در دوران شوروی نیز در تاجیکستان بعد از بنیاد کارخانه‌های کارکرد محصولات موجود در تاجیکستان شهرک‌های صنعتی بنیاد شده بودند.

از جمله، با آغاز بنیاد تالکو، کارخانه بزرگترین آلومینیم، در شرق شهر دوشنبه، شهر تورسون‌زاده (ریگر قبلی) کاملاً نمود دیگری را گرفت.

ولی بنیاد این کارخانه و توسعه شهر تورسون‌زاده در مدت طولانی انجام گرفته بود.

اما زین‌الدین مؤمن‌اف می‌گوید که شهرک جدید توسط ایران احتمالاً طی مدت چهار سال بنیاد خواهد شد.

دولت تاجیکستان برای بنیاد این شهرک حدود ۱۰۰ هکتار زمین را اختصاص داده است.

از دیروز در شهر دوشنبه، پایتخت، یک همایش اقتصادی سرمایه‌گذاران و صاحب‌کاران دو کشور دایر می‌شود که مبتکر برگزاری آن وزارت رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان بوده است.

در این نشست گفته شده است که در ده‌ساله اخیر تبادل کالا میان ایران و تاجیکستان ۵۰ درصد افزایش یافته و تنها سال گذشته این کشورها به اندازه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار مبادله کالا کرده‌اند.

در تحول دیگری، دولتعلی حاتم‌اف، سفیر تاجیکستان در ایران، در یک نشست خبری اعلام کرده است که تاجیکستان احتمال دارد که از ایران نفت خریداری کند.

خبرگزاری مهر ایران می‌نویسد که در این نشست، سفیر تاجیکستان گفته است: “عمده نفت تاجیکستان از روسیه تأمین می‌شود و ما آماده‌ایم که خرید بخشی از نفت مورد نظرمان را از ایران آغاز کنیم.”

اما این خبرگزاری مشخص نگفته است که سفیر تاجیکستان خریداری کدامی از نوع نفت ایران را در نظر داشته است.

زیرا به گفته عده‌ای از کارشناسان، در حالی که تاجیکستان کارخانه‌های کارکرد نفت را در اختیار ندارد و حتی امکان کارکرد نفت استخراجکرده خود را ندارد، پس چه طور می‌تواند مقدار زیاد نفت واردکرده را کارکرد کند؟





:: برچسب‌ها: هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: