تایپو گرافی؛ هنر تبدیل نوشتار به تصویر است
نوشته شده توسط : lsdf

'محمد اردلانی' روز شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تایپوگرافی یكی از شاخه‌های هنر گرافیك است كه با بهره‌گیری بهینه از خط در آثار گرافیكی این حروف را به مفهوم مورد نظر اثر، پیوند می زند.

وی با یادآوری اینكه از تایپوگرافی تنها در طراحی پوستر استفاده نمی‌شود، گفت: تایپوگرافی مانند قلم‌مویی بوده كه ممكن است در دستان نقاش ساختمان برای رنگ كردن دیوار قرار گیرد و یا در دستان استادی چون پیكاسو به ابزاری برای خلق آثاری بی نظیر تبدیل شود، در گرافیك نیز از عنوان بندی فیلم و گرافیك تلویزیونی گرفته تا صفحه‌بندی كتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات و لوگوتایپ نیز از تایپوگرافی استفاده می‌شود.

اردلانی توضیح داد: در كنار استفاده كاربردی از تایپوگرافی در حوزه‌های گرافیك، شكل هنری‌تر آن به عنوان یك شاخه هنری (Fine Art) به صورت مستقل نیز وجود دارد كه بیشتر به زیرمجموعه نقاشی و هنر نو تا هنر كاربردی گرافیك نزدیك است.

اردلانی به معنای آكادمیك و دایره المعارفی تایپوگرافی اشاره كرد و یادآورشد: به هر نوع اثری كه با كنار هم قرار گرفتن حروف باسمه‌های چوبی یا سربی دستگاه های چاپ سنتی 'تیپ' (Type) یا نوع مدرن آن یعنی 'فونت' شكل گیرد تایپوگرافی می‌گفتند.

برگزیده جشنواره اسماء الحسنی افزود: با گسترش مفهوم هنر و فناوری و تولد هنرهای جدیدی چون عكاسی، مفهوم 'تایپوگرافی' نیز گسترده تر شد تا به معنای امروزی آن یعنی 'هر نوع تاكید و تداعی حروف' در اثر هنری رواج یافت و تغییرات بسیاری در طول سال‌ها در آن صورت گرفت.

اردلانی به یكی از پوسترهای 'استفان زاگمستر' طراح متولد اتریش ساكن آمریكا اشاره كرد و گفت: وی برای طراحی پوستر یكی از سخنرانی‌هایش در انجمن طراحان گرافیك آمریكا، متن پوسترش را با تیغ بر روی بدن خود تراشید تا مشقتی كه پیش روی طراحان برای به ثمر رساندن یك اثر خوب گرافیك روبه روست نشان دهد! این اثر به دلیل آن‌كه بدون استفاده از 'حروف چاپی' طراحی شده بود با معنای سنتی تایپوگرافی در تضاد بود ولی به عنوان یك اثر آوانگارد و پیشرو راهی جدید در بیان گرافیك را بیشتر شناساند.

این طراح گرافیك تجربی گفت: گاهی با استفاده از حجم، كالیگرافی، عكاسی، فونت یا هر وسیله دیگر به نوعی یك صورت تصویری از كلمات در اثر گرافیك ارایه می‌شود كه حتی بیننده ای كه با زبان نگارنده و هنرمند تایپوگرافر آشنا نیست نیز مفهوم و معنای كلی آن اثر گرافیك را دریافت می‌كند! كه معتقدم این نوع تایپوگرافی خوب و ارزشمندتر محسوب می‌شود.

اردلانی در پاسخ به این‌ پرسش كه تایپوگرافی چه جایگاهی از نظر آكادمیك در ایران دارد؟ گفت: رشته تایپوگرافی به صورت مستقل در دانشگاه‌ها وجود ندارد و اساتید رشته گرافیك تنها به بیان مباحثی غیر مدون و تجربی بسنده می‌كنند.

برگزیده جشنواره هنرهای تجسمی تهران افزود: به دلیل جذابیت ذاتی خط فارسی آثار تایپوگرافی هنرمندان ایرانی در جهان مورد توجه است و هنرمندان تایپوگرافر زیادی از كشورمان همچون 'رضا عابدینی'، 'مهدی سعیدی'و ... در خارج از كشور شناخته شده هستند.

فراهنگ**تهرام/6065/1275





:: برچسب‌ها: جدید , رودخانه , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 685
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: