شورای نگهبان: پنج نماینده فعلی مجلس به دلیل ارتباط با اختلاس رد صلاحیت شدند
نوشته شده توسط : lsdf

عباسعلی کدخدایی از رد صلاحیت سی و پنج نماینده فعلی مجلس ایران خبر داده است

شورای نگهبان در ایران از رد صلاحیت ۵ نماینده فعلی مجلس این کشور به دلیل ارتباط با پرونده اختلاس و فساد مالی خبر داده است.

این شورا مسئول نظارت بر اجرا و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس ایران است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جریان یک نشست خبری در تهران گفته است که این ۵ نفر در پرونده فساد مالی اخیر که ۳ هزار میلیارد تومان است، رد صلاحیت شده اند.

دادگاهی در ایران در حال محاکمه متهمان پرونده اختلاس بی سابقه در این کشور است اما مشخص نیست نمایندگان رد صلاحیت شده هم در شمار متهمان هستند یا خیر.

از مجموع نمایندگان فعلی مجلس، صلاحیت ۳۵ نفر برای شرکت در رقابت های انتخاباتی رد شده است.

چگونه می شود در ایران نماینده مجلس شد؟

از میان داوطلبان، چه کسی نامزد نهایی در انتخابات می شود؟مطابق قانون انتخابات ایران شورای نگهبان باید صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات را تایید کند.

مراحل تایید صلاحیت چیست؟ ابتدا هیات های اجرایی (متشکل از نمایندگان به انتخاب وزارت کشور) نظر خود را درباره ثبت نام شدگان به هیات های نظارت (نمایندگانی به انتخاب شورای نگهبان) ارائه می کنند. در صورتی که داوطلبی از این مرحله عبور کند، شورای نگهبان به دبیر احمد جنتی نظر فهرست نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور ارائه می کند.

پیشتر یک عضو هیات رئیسه مجلس ایران تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده را ۳۲ نفر اعلام کرده و گفته بود که مجلس با تشکیل کمیته ویژه، این موضوع را پیگیری می کند.

نهمین دوره انتخابات مجلس ایران روز دوازدهم اسفند برگزار می شود.

وزارت کشور ایران که مجری انتخابات است، تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده را ۳ هزار و ۴۴۴ نفر عنوان کرده اما یک روز پیش از آغاز رسمی تبلیغات، ۱۷۵ نفر از نامزدها از شرکت در رقابت های انتخاباتی کناره گیری کردند.

بیش از ۴۸ میلیون ایرانی، واجد شرایط رای دادن اعلام شده اند.

مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد و نهمین دوره قانونگذاری آن قرار است هفتم خرداد ۱۳۹۱ با پیام آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران افتتاح شود.

آیت الله علی خامنه ای و شماری دیگری از مقام های این کشور به همراه امامان جمعه خواستار حضور "گسترده" مردم در انتخابات شده اند اما رهبران مخالف دولت پیشاپیش با این موضوع مخالفت کرده اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، انتخابات این دوره را به دلیل آنچه که "نبود شرایط اصلی و اولیه برای یک انتخابات آزاد و عادلانه" خواندند، "فرمایشی" توصیف کرده اند.

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران هم شرکت در "چنین انتخاباتی را بی معنا" خوانده است.

به تازگی نهضت آزادی ایران از قدیمی ترین احزاب این کشور ضمن مقایسه شرایط ایران با وضعیت پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲و سرنگونی دولت محمد مصدق، مردم ایران را دعوت به تحریم انتخابات کرده است.





:: برچسب‌ها: موسیقی ,
:: بازدید از این مطلب : 634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: