حادثه تیراندازی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان
نوشته شده توسط : lsdf
مرز

ذر مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان یک افسر مرزبانی قرقیز به قتل رسیده است

در پاسگاه مرزی قرقیزستان و تاجیکستان، یک افسر مرزبان قرقیز به ضرب گلوله به قتل رسیده است.

بنا به اطلاع خبرگزاری‌های قرقیزستان، بعد از ظهر یکشنبه، ۱۲ فوریه، در پاسگاه مرزی "سمرقندیق" استان باتکنت قرقیزستان ستوان "کَنَت دویشِن‌بای‌اف"، افسر نیروهای مرزبان قرقیز، در جریان مناقشه با اصغر کل‌بای‌اف، تبعه قرقیز که یک مسافر در یک خودروی تاجیکستانی بود، به قتل رسیده است.

گفته می‌شود، این خودرو که عازم تاجیکستان بود، در پاسگاه مرزی قرقیزستان برای بازرسی اسناد سرنشینان متوقف شده و آقای کل‌بای‌اف مرزبانان قرقیز را "تحقیر" کرده است.

به هنگام مناقشه با مرزبانان، این تبعه قرقیز از دست کَنَت دویشین‌بای‌اف، افسر مرزبان قرقیزستان سلاح کمری را به زور گرفته و اول چند گلوله به هوا و سپس، به سوی این افسر شلیک کرده است.

در اثر این حادثه، افسر قرقیز شدیداً زخمی شده و در بیمارستان جان باخته است.

مرد مهاجم و راننده خودرو "هیوندای پرتر" که تبعه تاجیکستان است، بازداشت شده‌اند.

منابع نیروهای مرزبانی کمیته امنیت ملی تاجیکستان در واکنش به این حادثه در مناطق مرزی، گفتند که حادثه قتل افسر نیروهای مرزبانی قرقیزستان در مرز آن کشور اتفاق افتاده و مناقشه بین اتباع قرقیز بوده و از این رو به نیروهای مرزبانی تاجیکستان ربطی ندارد.

در ماه گذشته نیز در جریان حادثه مشابهی در مرز تاجیکستان و قرقیزستان، یک افسر قرقیز به قتل رسیده بود.

در همین حال، وبگاه وزارت خارجه تاجیکستان از برگزاری جلسه هیئت‌های دولتی تاجیکستان و قرقیزستان در شهر دوشنبه در هفته گذشته خبر داده است که مسائل مربوط به تعیین خطوط مرزی میان این دو کشور را بررسی کرده‌اند.

وزارت خارجه تاجیکستان در مورد جزئیات دیدار هیئت‌ها اطلاعی نداده و گفته است که مذاکرات آینده در این موضوع در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار خواهد شد.

نظام‌الدین ظاهداف، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، در یک نشست خبری در اواخر ماه گذشته گفته بود که تا حال ۵۰ درصد خطوط مرزی تاجیکستان و قرقیزستان مشخص شده است.

قبلاً جانب تاجیکستان گفته بود، خواستار تعیین خطوط مرزی بر اساس نقشه تعیین خطوط مرزی میان جماهیر شوروی پیشین در دهه ۱۹۲۰ شده است.

اما قرقیزستان تقاضا کرده است که تعیین خطوط مرزی در چارچوب مرزهای فعلی انجام شود.

مقامات تاجیکستان این تقاضای قرقیزیستان را غیر قابل قبول خوانده و گفته‌اند که در این صورت بیش از ۷۵ هزار هکتار اراضی تاجیکستان به اختیار کشور همسایه خواهد گذشت.

همچنین، جانب‌ها در مورد مقام محل‌های سکونت قرقیزها در خاک تاجیکستان و روستاهای تاجیک‌نشین در قرقیزستان به توافق نرسیده‌اند.

امتداد مرز تاجیکستان و قرقیزستان حدود ۱ هزار کیلومتر را تشکیل می‌دهد.

تاجیکستان با ازبکستان نیز در مسئله تعیین خطوط مرزی به توافق نرسیده است.





:: برچسب‌ها: درخت , چشم انداز , گل ,
:: بازدید از این مطلب : 658
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: