نوشته شده توسط : lsdf

اعلام دستاوردهای جدید هسته ای، بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژ‍ی اتمی از ایران و توقف صدور نفت ایران به فرانسه و انگلیس موج نگرانی های جدیدی را در اروپا ایجاد كرد و كارشناسان را به تحلیل مجددخط مشی ها واداشت و در نهایت با بیان سخت بودن اتخاذ یك رویكرد موفقیت آمیز علیه ایران برای برخورد با برنامه هسته ای، موضوع چالش تامین انرژی در اروپا و در نهایت عواقب تهدیدها علیه ایران را موضوعاتی دانسته اند كه یافتن راه حل برای آن ها بغرنج است.

**غرب در برابر ایران سردرگم شده است

---------------------------------------------

روزنامه فرانسه زبان Tribune de Geneve چاپ سوییس در خبری با عنوان 'تهران با اعصاب جامعه جهانی بازی می كند' نوشت: در حالی كه خطر حمله هوایی اسرائیل شدت می گیرد، تهران ضمن اعلام پیشرفتی دیگر در برنامه هسته ای خود، از آمادگی اش برای ازسرگیری مذاكرات نیز خبر داد و در كنار این امر تهدیدی هم مبنی بر قطع صادرات فوری نفت خود به اروپایی ها نمود.

به نوشته این روزنامه اخیرا تولید بومی سوخت هسته ای با غنی سازی 20 درصد همراه با راه اندازی سه هزار سانترفیوژ نسل جدید، اهمیت به سزایی برای مقامات تهران داشته است.

در یك اقدام دیگر، رئیس جمهور ایران دستور ساخت 4 راكتور هسته ای جدید را نیز صادر كرد. این راكتورها به هدف انجام تحقیقات برای تولید رادیو ایزوتوپ بیماران سرطانی در نظر گرفته شده است.

به نوشته این گزارش، اورانیوم غنی شده 20 درصدی تنها مورد استفاده غیرنظامی دارد، اما اگر همین غنی سازی به مرز 90 درصد برسد، می تواند جهت تولید سلاح هسته ای به كار آید. همین موضوع است كه ایران آن را رد كرده و سال ها است ایران را با جامعه بین المللی درگیر و غرب را دچار تناقض كرده است.

** تلاش واشنگتن برای حفظ آرامش در قبال ایران

--------------------------------------------------------

روزنامه فرانسه زبان Le Temps سوییس نیز در این باره نوشت: كارشناسان اعتقاد دارند كه دولت اوباما دچار دودستگی در قبال رفتار خود با ایران است و نمی داند چگونه اسرائیل را آرام نماید.

در آمریكا دودستگی بین كسانی كه معتقدند تحریم ها كاری را از پیش نخواهد برد و امنیت اسرائیل را سرلوحه كار خود قرار می دهند و كسانی كه بیم شكل گیری یك درگیری تمام عیار در خاورمیانه را داشته و متعقدند باید به تحریم های اعمالی فرصت داد، بحث های گسترده ای شكل گرفته است.

براساس این گزارش، كاخ سفید نیز بر این اعتقاد است كه باید زمانی بیشتری برای اثر بخشی تحریم ها قائل شد. از طرف دیگر برای رئیس جمهور آمریكا، این یك مساله اساسی است، چراكه به درگیری نظامی كشیده شدن مساله ایران و آتش افروزی در خاورمیانه، می تواند برای وی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، گران تمام شود.

با این حال برخی نگرانند كه نتانیاهو كه در حال حاضر روابط سردی با كاخ سفید دارد، نهایتا به سمت تدارك و اجرای حمله برود. حمله ای كه بسیاری از تحلیلگران و كارشناسان، عملیاتی بودن آن را مورد تردید قرار داده و كارایی آن را نیز ضعیف دانسته و تنها آن را موجب ایجاد یك درگیری فزاینده منطقه ای تلقی می نمایند.

**جنگ روانی غرب در برابر فعالیت هسته ای ایران

-------------------------------------------------------

روزنامه آلمانی زبان Basler Zeitung با بیان این موضوع كه جنگ روانی درباره برنامه هسته ای ایران اوج می گیرد. ولی حقیقتا برنامه هسته نظامی ایران چگونه است؟

برخلاف كشورهای مانند كره شمالی و یا پاكستان كه امروز به قدرت اتمی تبدیل شده اند، ایران معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا كرده و بازرسان آژانس نیز به همه ساختار های هسته ای این كشور كه شناخته شده هستند دسترسی دارد. ایران 15 ساختار اتمی و 9 ساختاری كه مواد هسته ای در آنها مورد استفاده قرار می گیرد را به آژانس معرفی كرده است.

این موضوع كه از ساختارهای غنی سازی اورانیوم ایران موادی برای ساخت سلاح بیرون رفته باشد تا به امروز ثابت نشده است. با این وجود آژانس در نوامبر سال 2011 این نتیجه گیری را كرده بود كه ایران بدنبال سلاح اتمی است ولی در این گزارش تاكید نشد كه آیا ایران موفق به نزدیكی به ساحت سلاح اتمی شده و همچنین ذكر نشده كه ایران چه زمانی می تواند سلاح اتمی باشد. ضمنا هیچ سندی هم برای این ادعاها ارائه نگردیده است.

**فعالیت هسته ای ایران؛ هدف جنجال های سیاسی غرب است

-------------------------------------------------------------------------

این گزارش تاكید دارد كه به نظر سیمون هرش، نویسنده و خبرنگار معروف آمریكایی «این سند، یك سند سیاسی است».

سیمون هرش كه قتل عام در ویتنام و افتضاح در زندان ابوغریب در جریان جنگ عراق را بر ملا كرد، سالهاست درباره ایران و برنامه هسته ای آن تحقیق كرده و درباره آن می نویسد.

وی می گوید كه در گزارش ماه نوامبر آژانس همان اتهامات شناخته شده كه در زمان ریاست البرادعی در این آژانس همه مورد بررسی قرار گرفته بودند مجددا عنوان شده اند. این درحالیست كه البرادعی در زمان استعفای خود طی مصاحبه ای نسبت به این امر كه غرب بخواهد خطر از سوی ایران را یك موضوع جدی جلوه داده و آنرا بزرگ كند هشدار داد. البرادعی در ژانویه سال 2011 در برابر خبرنگاران صریحا تاكید نمود كه اینها همه جنجال سازی است.

هرش تاكید می كند كه یوكیا آمانو، مدیركل جدید آژانس درست آنچه را آمریكا می خواهد می گوید. این موضوع را در اسناد محرمانه آمریكا مربوط به سفارت آمریكا در وین كه از سوی سایت ویكی لیكس منتشر شده هم به وضوح می توان دید. آمانو با كمك آمریكا به این سمت در این آژانس رسیده است و دقیقا همان كاری را می كند كه آمریكا بخواهد.

**تهدید نفتی ایران عملی شد

---------------------------------

روزنامه آلمانی زبان Der Bund نوشت: ایران ظاهرا تهدید های خود را به واقعیت در آورده و صدور نفت به چند كشور اروپائی را متوقف كرده است. سخنگوی وزارت نفت ایران چند روز قبل اعلام كرد كه صدور نفت به فرانسه و انگلیس قطع شده است و در سایت اینترنتی این وزارتخانه نیز آمده كه ما نفت خود را به مشتریان دیگری خواهیم فروخت.

تهران در مقابل تحریم های اتحادیه اروپا تهدید كرده بود كه نفت خود را پیش از موعد تعیین شده ازسوی اتحادیه به كشورهای عضو آن قطع خواهد كرد. البته انگلیس و فرانسه خرید نفت ایران را مدتی بود كه كاهش داده بودند.

همزمان با اعلام این موضوع ازسوی وزارت نفت ایران، علی اكبر صالحی وزیر امورخارجه ایران تاكید كرد كه كشورش حاضر به از سرگیری مذاكرات هسته ای با گروه 1+5 است. یك دیپلمات بلندپایه آژانس در وین گفته كه مسئولین ایران زمینه را برای نصب سانتریفیوژهای نوع جدید كه ظرفیت غنی سازی آنها بیشتر از نسل قدیمی است هموار نموده و قرار است در مركز فردو در نزدیكی شهر قم كه یك مركز تعبیه شده در زیر زمین است نصب نمایند.

**هراس غرب از اقدام ر‍ژیم صهیونیستی و پاسخ ایران

-----------------------------------------------------------

همین روزنامه می افزاید، مشاور امنیتی اوباما رییس جمهور آمریكا چند روز قبل وارد تل آویو شد و با نتانیاهو و ایهود باراك، نخست وزیر و وزیر دفاع اسراییل گفتگو كرد. این موضوع كه وی چه پیامی برای اسراییل به همراه دارد، مشخص نیست.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز نسبت به حمله نظامی از سوی اسراییل به تاسیسات هسته ای ایران هشدار داد.

وی تاكید كرد كه تحریم ها و گفتگو باید شانس خوبی برای ترغیب تهران به همكاری باشند. در مقابل این تحولات، تهران نیز دست به نمایش قدرت زده و سپاه پاسداران ایران دست به یك رزمایش دو روزه زد.

**نگرانی پادشاهی های نفتی خاورمیانه

---------------------------------------------

روزنامه Le Temps در این مورد نوشت: مصر كه در حال حاضر به سبب مشكلات داخلی در آفساید قرار دارد، اما ایران شیعه و عربستان سنی برای به دست گرفتن رهبری منطقه در حال رقابتند و امیرنشینان خلیج فارس نگران عواقب آن هستند.

كشورهایی مانند كویت، بحرین، قطر و امارات سال هاست كه خود را با دلارهای فراوانی كه دارند به سلاح های پیشرفته غربی مجهز می كنند. بحرین دلخوش به حضور ناوگان پنجم آمریكاست. در ابوظبی نیز پایگاه های دریایی آمریكایی و فرانسوی حضور دارند كه به چتر بالقوه ای برای امارات متحده عربی تبدیل شده است. در مورد قطر نیز دلارهای میلیاردی كه از منابع گازی عایدش می شود برای تقویت بیش از بیش دیپلماسی قوی اش به كار می رود تا به اعتقاد شیخ تنتاوی وی را از درگیری های احتمالی مصون دارد.

**قیمت نفت اوج می گیرد

-----------------------------

روزنامه Tribune de Geneve چاپ سوییس در مطلب دیگری اعتقاد دارد كه اگرچه بسیاری از كارشناسان تردید دارند اسرائیل بتواند مانعی در مقابل ایران هسته ای شود، اما صدای رقابت، قیمت نفت را افزایش می دهد.

این سوال بر تمامی لب ها جاری است كه آیا ما باز درصدد مواجهه شدن با جنگی دیگر در خاورمیانه هستیم؟

گرچه به نظر می رسد رژیم اسراییل نیاتی در سر دارد، اما بسیارند از كارشناسانی كه قابلیت هوانوردی اسرییل برای تاثیرگذاری اساسی بر روند پیشرفت هسته ای ایران را مورد تردید قرار می دهند. در كنار این، نباید خطر واكنش و ضد حمله ایران را نیز نادیده گرفت. این صداهای چكمه ها كه به همراه سایر عوامل اثرات خود را بر بازار نفت می گذارند، باعث افزایش قیمت این طلای سیاه و رسیدن به بالاترین حد خود در 9 ماه اخیر شده است.

این روزنامه افزود: مدت زیادی از عملی شدن تهدید ایران علیه دو كشوری كه مراودات نفتی آن ها با ایران زیاد هم نبود نگذشته بود كه با بستن شیرهای نفت قیمت آن افزایش پیدا كرد و نفت برنت از مرز 120 دلار عبور و به بالاترین حد خود در 9 ماهه اخیر رسید.

**ایران مانند سوریه و عراق نیست

-------------------------------------

تحلیلگران نظامی آمریكایی به نیویورك تایمز گفته اند كه در مورد قابلیت اجرایی چنین حمله ای تردید های جدی دارند.

به گفته این كارشناسان، چنین عملیاتی به هیچ وجه با عملیات ضربتی علیه سوریه در سال 2007 و حتی سایت هسته ای عراق در سال 1981 قابل قیاس نیست. خصوصا اینكه فاصله 3200 كیلومتری (رفت و برگشت) و گذر از فضای هوایی كشورهای متخاصم از موانع جدی آن است.

همچنین پدافند ایران و پراكندگی سایت های هسته ای این كشور را نیز نباید از ذهن دور نگه داشت، مخصوصا اینكه بسیاری از این تاسیسات در زیر زمین ساخته شده اند.

به نوشته این روزنامه مدیر سابق سیا، هایدن گفته بود كه حملات موثر فراتر از توانایی اسرائیل است و حتی برخی مقامات سابق امنیتی اطلاعاتی این رژیم اذعان كرده اند در صورت انجام این حملات، تنها می توان بین سه تا پنج سال برنامه هسته ای ایران را عقب انداخت. در عوض و در واكنش به چنین حمله ای، موشك ها به سمت اسرائیل شلیك و از جنوب لبنان و حتی نوار غزه، احتمال دریافت پاسخی سخت برای اسرائیل وجود دارد.

**تحریم نفتی ایران بر سوییس هم تاثیر می گذارد

-------------------------------------------------------

روزنامه آلمانی زبان 20Minuten نیز در مورد اثرات اولین گام از توقف فروش نفت ایران به اروپا نوشت: تحریم نفتی علیه ایران موضوع قطعی است و از اول ژوئیه سال جاری اتحادیه اروپا و آمریكا دیگر هیچ نفتی را از ایران خریداری نخواهند كرد.

اینك ایران پیشدستی كرده و صدور نفت خود به فرانسه و انگلیس را با قید فوریت قطع كرده است. البته ایران قبلا هشدار داده بود و رستم قاسمی وزیر نفت این كشور تاكید نموده بود كه ما صدور نفت به كشورهای متخاصم را قطع خواهیم كرد. ظاهرا قطع صدور نفت ایران شامل كشورهای دیگر هم خواهد شد.

به گزارش این روزنامه، براساس برخی اخبار، وزیر نفت ایران به بسیاری از پالایشگاههای نفت كشورهای اروپائی ضرب الاجل داد. این پالایشگاه ها تهدید شده اند كه اگر حاضر نباشند تا قراردادهای طولانی مدت دو تا پنج ساله برای خرید نفت ایران امضا كنند، صدور نفت به آنها قطع خواهد شد.

**ایران برای نفت خود مشتری دارد

---------------------------------------

البته بیشترین نفت ایران به اتحادیه اروپا، به یونان، اسپانیا و ایتالیا صادر می شود. به گزارش نشریه فایننشال تایمز آلمان، ایران می خواهد نفت خود را به كشورهای دیگر صادر نماید و از ماه آوریل نفت بیشتری به چین و هند بفروشد. به علت همین منازعات قیمت ن�



:: برچسب‌ها: فرانسه , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 623

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: