ضعف ادبیات داستانی بی آرمان بودن آن است
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'محسن مومنی شریف 'عصر دوشنبه در آیین نكوداشت استاد محمود حكیمی نویسنده و محقق معاصر گفت : این برنامه در واقع بزرگداشت انسانی است كه مجاهدانه در راه اعتقادات خود تلاش كرده است .

وی به یاد آوری اینكه حكیمی برای ترویج اسلام همواره تلاش های فراوانی داشته است افزود : او به صورت خستگی ناپذیری در این راه تلاش كرده وقتی چنین نشاط و انرژی در وی می بنیم فكر می‌كنم مسوولیت ما خیلی سنگین‌تر شده است .

مومنی شریف با بیان اینكه استاد در 4 حوزه كاری فعالیت كرده است خاطر نشان كرد : حكیمی در اثار تالیفی و ترجمه ای در چهار حوزه ادبیات داستانی، تاریخ، علوم و آموزش فعالیت‌ داشته است ، او در حوزه تاریخ معتقد است كسی كه تاریخ نداند هنوز كودك است. روی آوردن حكیمی به داستان نیز از سر ضرورت بوده اگر چه بارها عنوان كرده داستان‌نویس نیست اما احساس كرده می توان از این قالب برای آموزش مفاهیم اسلامی و دینی استفاده كرد.

وی با یاد آوری این مهم كه پیش از انقلاب ادبیات داستانی در خدمت دین نبوده بلكه در برابر آن قرار داشته گفت : از این هنر والا برای سست كردن اعتقادات نوجوانان استفاده می‌شد اما حكیمی با هوشمندی به این قالب روی آورد و متوجه این موضوع شد .

مومنی با بیان اینكه حكیمی شناخته شده است گفت : این نكته مهمی است كه اگر اعتقادات پاك و مخلصانه باشد خدا نیز ما را یاری خواهد كرد ،امروز افرادی برای كسب شهرت دست به هر كاری می زنند اما استاد محمود حكیمی اینگونه نبود تلاش وی باعث شد تا خداوند نیز به او عزت دهد .

رییس حوزه هنری تصریح كرد : حكیمی در داستان نوآوری داشت ، در عرصه دینی بزرگانی بودند كه كارهایی در این زمینه انجام دادند اما حكیمی فراتر از آنها رفت و با استفاده از عناصر داستانی به بیان تاریخ پرداخت و قصه‌سازی نیز كرد. نگاه حكیمی فراتر از مرز و منطقه بود چرا كه رسالت اسلام را جهانی می‌دید و مستضعفان جهان را قهرمانان آثار خود می پنداشت .

وی استاد حكیمی را از پیشگامان ادبیات انقلاب اسلامی عنوان كرد و افزود : او به جوانان جرات داد با نگاه انقلابی به حوزه داستان روی آورند از این‌رو بر گردن ما حق بزرگی دارند.

آیین نكوداشت استاد محمود حكیمی نویسنده، محقق و پژوهشگر عصر امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بهمن دری معاون فرهنگی وزیر و جمعی از فرهیختگان و اهالی قلم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

فراهنگ **1630**1832*





:: برچسب‌ها: جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 622
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: