تغییر نقشه سیاسی اصولگرایان در آستانه انتخابات
نوشته شده توسط : lsdf

مهدوی کنی گفت که دلیل ورود او و محمد یزدی، تنها برای حفظ ائتلاف بوده است

در شرایطی که منتقدان حکومت ایران، بر عدم مشارکت در نهمین دوره انتخابات مجلس تاکید دارند، محافظه کاران با انتشار لیست هایی، خود را برای برگزاری این انتخابات آماده کرده اند.

محافظه کاران از ماه ها قبل از برگزاری انتخابات سعی کردند تا با ایجاد یک جبهه واحد برای وارد کردن نیروهای خود به مجلس نهم تلاش کنند. در این مورد می توان به جلسه های کاری معروف به ۸+۷ متشکل از احزاب و گروه های اصولگرا با هدف ایجاد یک ائتلاف از اصولگرایان اشاره کرد.

ائتلاف مورد اشاره قرار بود با محوریت محمدرضا مهدوی کنی و محمد یزدی، دو روحانی برجسته درون حکومت شکل بگیرد. همان طور که مهدوی کنی، دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران در گردهمایی بزرگ روحانیون جبهه متحد اصولگرایان گفت، دلیل ورود او و محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عرصه انتخابات، برای حفظ ائتلاف بوده است.

از همین رو دعوت از گروه های اصولگرا اولین اقدام جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین (معروف به "جامعتین") بود تا اصولگرایان گرد هم جمع شوند.

زمینه های تشکیل جبهه ای فراگیر

"کسانی که در جریان فتنه ۸۸ به هر دلیلی از جمله تحلیل غلط، ترس یا روابط مخفیانه درست عمل نکردند، ما نمی توانیم با آنها بنشینیم و برای مردمی که ۹ دی را به وجود آوردند، برنامه ریزی کنیم"

روح الله حسینیان

سیدرضا تقوی دامغانی از اعضای برجسته جامعه روحانیت مبارز تهران در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان با تأیید خبر حضور حدود ۳۰ نفر از چهره های شاخص اصول گرایی از گروه های مختلف در دفتر مهدوی کنی و با حضور محمد یزدی، از پذیرش مفاد منشور اصولگرایی از سوی آنان خبر داد. به این ترتیب بود که "جبهه متحد اصولگرایان" با شرکت اغلب گروه های اصولگرا شکل گرفت.

اما با گذشت زمان و نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس، بخشی از جریان اصولگرایی، از فعالیت در زیر یک چتر منصرف شد. گروهی که تا به امروز حاضر نشده است تا در یک ائتلاف با دیگر اصولگرایان شرکت کند.

روح الله حسینیان که از موافقان این جدایی بود، در توجیه عمل همراهانش گفت: "کسانی که در جریان فتنه ۸۸ به هر دلیلی از جمله تحلیل غلط، ترس یا روابط مخفیانه درست عمل نکردند، ما نمی توانیم با آنها بنشینیم و برای مردمی که ۹ دی را به وجود آوردند، برنامه ریزی کنیم."

ناظران سیاسی در ایران، اشاره حسینیان را معطوف به اصولگرایانی می دانند که در برابر اقدام های رهبران معترضان به انتخابات سال ۱۳۸۸، موضع صریحی اتخاذ نکردند.

به این ترتیب این اصولگرایان با تشکیل گروهی با عنوان "جبهه پایداری انقلاب اسلامی"، راه خود را از ابتدا با دیگر اصولگرایان جدا کردند.

دلایل یک جدایی

" علی اصغر زارعی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت که این جبهه عقد اخوتی با کسی نداشته و کوچکترین سنگ اندازی به نظام را قبول ندارد، هرچند مشخص نکرد که به طور مشخص مخاطبش چه کسانی در میان اصولگرایان هستند "

علی اصغر زارعی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در توجیه جدایی جبهه متبوع خود از دیگر اصولگرایان گفت که این جبهه ایرادات و اشکالاتی به مجموعه ۸+ ۷ دارد. او گفت که جبهه پایداری خود را متعهد به شعارهایش می داند و این وحدت باید به گونه ای مطرح شود که دشمنان نظام از این امر استفاده نکنند.

این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه این جبهه عقد اخوتی با کسی نداشته و کوچکترین سنگ اندازی به نظام را قبول ندارد، مشخص نکرد که به طور مشخص منظورش چه کسانی در میان اصولگرایان هستند که سنگ اندازی می کنند.

همراه نشدن "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" با "جبهه متحد اصولگرایان" موجب شد تا مدافعان ائتلاف اصولگرایان از ضرورت این ائتلاف سخن بگویند. سخنانی که واکنش طیف مقابل را نیز به همراه داشت.

مرتضی نبوی از چهره های شاخص محافظه کاران گفت: "همه در این دوره شاهد بودند که حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی چقدر از این گروه برای پیوستن به جبهه متحد دعوت و تقاضا کردند، با این حال دوستان شرایطی را برای پیوستن به مجموعه اصولگرایان مطرح کردند که قابل پذیرش نبود، یعنی منجر به این می شد که دایره اصولگرایی را به قدری تنگ می دیدند که در نهایت عده زیادی از اصولگرایان بیرون این دایره می ماندند."

اما مرتضی آقاتهرانی، دبیر جبهه پایداری درباره مذاکرات جبهه پایداری و جبهه متحد برای ارائه فهرست مشترک گفت: "ما به آنها گفتیم این افراد با ساختاری که درست کرده‌اید با معیارهای کامل ولایی منطبق نیست و بنابراین ما وارد این فهرست نمی‌شویم، آن وقت شایعه کردند که ما سهم‌خواهی می‌کنیم در حالی که ما گفتیم اصلا سهمی نمی‌خواهیم زیرا نمی‌خواستیم با آنها نزاع کنیم."

"حسینیان، عضو مؤسس جبهه پایداری گفت که میان آنان و جریان انحرافی خط خون واقع شده است که هیچ چیز نمی تواند این خط را بردارد"

آقاتهرانی در گفت و گویی مفصل با خبرگزاری ایسنا با اشاره به نامه های مفصل جبهه پایداری به مهدوی کنی و یزدی گفت: "آنها خودشان از من خواستند چند نفر را معرفی کنم و ما اسامی ۲۳ نفر را ارائه دادیم که اگر آنها بیایند، ما هم حاضریم در فهرست جبهه متحد باشیم و خواستیم که به وحدت برسیم اما وقتی این اسامی را مطرح کردیم،‌ گفتند که ما سهم می‌خواهیم."

این سخنان در حالی مطرح شد که عباس کعبی از اعضای هیأت داوری جبهه متحد اصولگرایان با طرح این موضوع که جبهه متحد اصولگرایان درهای خود را برای گفت و گو و مشارکت در تهیه لیست بازگذاشته است، گفت که جبهه متحد، اضلاعی دارد که یکی از آنها پایداری است که ما بارها اعلام کرده ایم که منتظر هستیم آنها بیایند و به این فرایند بپیوندند.

اما ائتلاف نکردن "جبهه پایداری انقلاب اسلامی" با "جبهه متحد اصولگرایی" باعث نشد تا این گروه با گروه ها و جریان های دیگر ائتلاف کند. به گونه ای که جبهه پایداری در موضع گیری صریحی، عدم همراهی خود با حامیان محمود احمدی نژاد در دولت، یعنی بخش دیگری از همراهان قدیم خود را اعلام کرد.

اعضای جبهه پایداری از جمله افرادی بودند که در انتخابات مجلس هشتم از لیست معروف به "رایحه خوش خدمت" حمایت کردند و از جمله همکاران محمود احمدی نژاد محسوب می شدند اما با موضع گیری های برخی از افراد دولتی و خانه نشینی ۹ روزه رئیس جمهور از این ائتلاف خارج شدند.

از همین رو حسینیان، عضو مؤسس جبهه پایداری گفت که میان آنان و جریان انحرافی خط خون واقع شده است که هیچ چیز نمی تواند این خط را بردارد. "جریان انحرافی" عنوانی است که به حامیان محمود احمدی نژاد در دولت اطلاق می شود.

جبهه ای که همه را نگران کرد

مشائی و احمدی نژاد

'جبهه توحید و عدالت'، که به محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی انتساب دارد، در واپسین روزهای تبلیغات انتخاباتی وارد صحنه شده است

شنیده ها حکایت از آن داشت که مشایی، عنصر کلیدی دولت نهم در صدد است تا با همراهی همفکرانش، با ارائه لیستی در انتخابات مجلس نهم شرکت کند. اما این شائبه با شروع زمان تبلیغات انتخابات و سکوت افراد دولتی نزدیک به احمدی نژاد از بین رفت.

گویا سکوت حامیان دولت دوام نداشت؛ چرا که گروهی با عنوان " جبهه توحید و عدالت" در واپسین روزهای تبلیغات انتخابات، کاندیداهای مورد نظر خود را برای تهران معرفی کرد. لیستی که به گزارش سایت روزنامه ایران، مرتضی آقا تهرانی در رأس آن و غلامعلی حداد عادل در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

این در حالی است که سایت متعلق به جبهه متحد اصولگرایان اعلام کرد: "فهرستی با عنوان جبهه توحید و عدالت از سوی نزدیکان به جریان انحرافی منتشر شده که نام برخی چهره‌های شاخص اصولگرا، بدون کسب اجازه آنها در این لیست قرار گرفته است." این سایت در ادامه نوشت: "تاکنون اکثر نامزدهایی که نام آنان در فهرست جبهه توحید و عدالت قرار گرفته بود در گفت و گو با خبرگزاری مهر حضور خود را در این فهرست تکذیب کرده اند."

علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان نیز حضور نامزدهای جبهه متحد در فهرست انتخاباتی جبهه توحید و عدالت را تکذیب کرد و گفت: "اصلاً جنس نامزدهای جبهه متحد به فهرستی همچون جبهه توحید و عدالت نمی خورد و این اقدام، نماد بی اخلاقی انتخاباتی است."

با این حال برخی از فعالان سیاسی از نوشته شدن سناریویی توسط جریانی که این روزها از سوی وابستگان به حاکمیت "جریان انحرافی" نامیده می شود، سخن می گویند.

"اصلاً جنس نامزدهای جبهه متحد به فهرستی همچون جبهه توحید و عدالت نمی خورد و این اقدام، نماد بی اخلاقی انتخاباتی است"

علیرضا زاکانی

حسین فدایی، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و دبیر کل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی یکی از کسانی است که وجود این سناریو را پیش از اعلام نتایج بررسی صلاحیت ها توسط شورای نگهبان رد نکرده است.

فدایی در گفت و گو با پایگاه جبهه متحد اصولگرایان در تبیین این سناریو گفت: "جریان انحرافی این را پنهان نمی کرده که از ابتدا برای مجلس نهم، به فکر تصاحب ۲۰۰ کرسی بوده است. لیکن چون این خیز با واکنش منفی مواجه شد و مقبولیت اجتماعی اش را از دست داد، آمد خود را بازسازی کند و چهره حزب اللهی و متدینی از خود القا نماید. لذا کار خود را چند مرحله ای کرد. در ابتدا یک لیست ۲۰۰ نفره آماده و آن را به جز محافل داخلی اش، در هیچ محفلی علنی نکرده است و منتظر است تا شورای نگهبان بررسی صلاحیت ها را انجام دهد."

به گفته او: "در صورتی که بخشی از ۲۰۰ نفر احراز صلاحیت نشوند، جریان انحرافی وارد مرحله دوم می شود و برای تکمیل عدد ۲۰۰ نفره خود با سایر افراد تأیید صلاحیت شده که به این جریان نزدیک است، وارد لابی در مرحله رأی می شود. بعد از رأی آوری در صورتی که بخشی از ۲۰۰ نفر رأی لازم را نداشته باشند برای تکمیل میزان لازم با نمایندگانی که رأی آورنده اند وارد معامله می شود."

روزهای پایانی

مطهری و کاتوزیان

علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان و علی عباسپور از جمله کسانی هستند که نامشان از دو لیست جبهه متحد و پایداری حذف شده است

با انتشار لیست های دو طیف مهم اصولگرایان، چند نماینده مجلس هشتم که نامشان در این دو لیست قرار نگرفته بود با ارائه لیستی با عنوان "جبهه صدای ملت" وارد کارزار انتخاباتی شدند.

این در حالی است که به اعتقاد مرتضی نبوی لیست صدای ملت شخص محور بوده و محوریت آن با علی مطهری است. بنابراین او شانس پیروزی افراد لیست صدای ملت را پایین می داند. البته نبوی دلیل ارائه چنین لیستی را قرار نگرفتن نام این افراد در لیست جبهه متحد و پایداری عنوان می کند.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس هشتم است که در سال ۱۳۸۶ در لیست رایحه خوش خدمت قرار گرفت. اما او در مجلس هشتم نقدهایی را متوجه دولت و شخص احمدی نژاد و برخی از سیاست های حاکمیت کرد.

از همین رو علی عباسپور دیگر کاندیدای مجلس که همچون مطهری و حمیدرضا کاتوزیان نامش در دو لیست جبهه متحد و پایداری قرار نگرفته و یا به روایتی حذف شده است، دلیل این حذف را انتقاد از دولت عنوان کرد.

نام لیست "جبهه صدای ملت"، در ابتدا "منتقدان دولت" بوده است که در خصوص تغییر این نام توضیحی ارائه نشده است.

"جبهه بصیرت و بیداری اسلامی" دیگر تشکلی است که با وجود رد صلاحیت دبیر کل آن، شهاب الدین صدر، لیست انتخاباتی خود را ارائه کرده است.

به این ترتیب اصولگرایان با این ترکیب ها و چند لیست دیگر که از آنها به عنوان لیست های حاشیه ای یاد می شود، روز جمعه دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۰ در حوزه های رأی گیری حاضر خواهند شد.

تمام اینها در حالی است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که از لیست "جبهه ایستادگی" به عنوان یکی از لیست های اصولگرایان حمایت می کند، از "روزهای آخر عمر جناح اصولگرا" سخن می گوید. انتخاباتی که اکثر قریب به اتفاق افراد و گروه های شرکت کننده در آن، خود را اصولگرا نامیده اند.





:: برچسب‌ها: نشان , قرمز , هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 620
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: