بهای نفت خام به بالاترین میزان خود در ۴۳ ماه گذشته رسید
نوشته شده توسط : lsdf
عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان است

عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده نفت جهان است

انتشار اخبار مربوط به انفجار در یک خط لوله عربستان سعودی، بهای نفت خام را در جهان به بیشترین میزان خود در بیش از سه سال و نیم گذشته رساند.

در آخرین معاملات نفتی در روز پنجشنبه در نیویورک بهای هر بشکه نفت خام برنت ۵ دلار و ۷۴ سنت افزایش یافت و به ۱۲۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.

این بالاترین بهای نفت از ژوئیه سال ۲۰۰۸ به این سو بوده است.

هرچند با تکذیب خبر توسط عربستان کمی قیمت پایین آمد.

رکورد پیشین بهای نفت به سال گذشته باز می گردد. زمانی که در لیبی، مخالفان حکومت معمر قذافی دست به اعتراض زده بودند و در این کشور جنگ داخلی شروع شده بود.

وحشت در بازار نفت

از ابتدای سال میلادی جاری، با بالا گرفتن تنش بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور، بهای نفت شروع به بالا رفتن کرده بود.

ایالات متحده تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد که صنعت نفت این کشور را نشانه گرفته بود و اتحادیه اروپا هم اعلام کرده بود که از ایران دیگر نفت وارد نمی کند.

ایران هم بی کار ننشست و تهدید کرد که اگر تحریم های بیشتری علیه این کشور وضع شود تنگه هرمز را می بندد.

تنگه هرمز که بین خلیج فارس و دریای عمان قرار دارد شاهراه مهم انرژی جهان است. عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت جهان و تعداد دیگری از کشورهای حوزه خلیج فارس، از طریق همین شاهراه است که به کشورهای دیگر نفت صادر می کند.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که همه این رویدادها باعث شد که بازار نفت دچار وحشت شود و خبر انفجار در خط لوله نفت عربستان سبب شد که این ترسها دو چندان شود و این طور شد که قیمت ها بالا رفت.

تلاش آمریکا برای کاهش خریداران نفت ایران

مهمترین خریداران نفت ایران، کشورهای آسیایی هستند که اقتصادهای روبه رشدی دارند. از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و هند.

آمریکا در این مدت سعی کرده که این کشورها را راضی کند تا میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند تا فشار بیشتری بر تهران وارد شود.

در ابتدای همین سال میلادی (یعنی حدود دو ماه پیش) وزیر دارایی آمریکا، به چین و ژاپن سفر کرد تا این کشورها را متقاعد کند از ایران کمتر نفت بخرند.

از سوی دیگر این بیم هم هست که با قطع خرید نفت از ایران، خریداران باید برای رفع نیازهای خود به سوی تولید کنندگان دیگر بروند. همین امر سبب می شود که قیمت ها بالا برود و رشد اقتصادی جهان دچار اختلال شود.

آمریکایی ها هم در برابر این واهمه خریداران نفت ایران، به آن کشورها اطمینان خاطر دادند که تولید کنندگان دیگری هم در جهان هستند که ذخایر کافی نفت در اختیار دارند و می توانند نیاز آنها را برآورده کنند.





:: برچسب‌ها: سرگرمی , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 599
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: