جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : lsdf

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر بیست و هفتمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**سوم مارس

- تصمیم امپراتور اتریش مبنی بر قرار دادن زبان آلمانی به عنوان زبان رسمی در سراسر این امپراتوری، موجب آغاز انقلاب مجارستان علیه سلطه اتریش شد كه بعدها به كمك نیروهای روس به شكست استقلال طلبان انجامید اما با پایان جنگ جهانی اول، فروپاشی این امپراتوری و تجزیه آن، مجارستان به استقلال دست یافت.(1848)

- به دنبال شكست امپراتوری عثمانی در جنگ با روسیه، معاهده 'سان استفانو' در محلی به همین نام در شهری نزدیك استانبول، بین روسیه و عثمانی امضا شد. به موجب این معاهده، صربستان و رومانی از عثمانی جدا و مستقل شدند و بلغارستان نیز استقلال داخلی یافت.(1878)

- با استقرار حكومت بلشویكی در روسیه و قطع عملیات نظامی در جبهه شرق، در جنگ جهانی اول، قرارداد صلحی بین آلمان و شوروی پس از به نتیجه نرسیدن دور اول مذاكرات بدلیل شرایط سنگین پیشنهادی از جانب آلمان، در دور دوم مذاكرات در 'برست لیتوسك'(شهری در لهستان) امضا شد. به موجب این قرارداد، روسیه علاوه بر لهستان و فنلاند، ایالات ساحلی بالتیك و روسیه سفید و اوكراین را به آلمانی ‏ها و قسمتی از متصرفات خود در قفقاز را به ترك‏های عثمانی واگذار كرد و از متصرفات خود در بالكان به نفع اتریش صرفنظر نمود.(1918)

- پس از شكست سنگین ارتش بعث عراق از نیروهای ائتلاف غرب به رهبری آمریكا و ضعف این رژیم، انتفاضه شعبانیه(به دلیل تقارن آن با ایام ماه مبارك شعبان) مردم عراق علیه رژیم دیكتاتوری 'صدام حسین' آغاز شد. این انتفاضه پس از یك ماه توسط حزب بعث حاكم سركوب شد .(1991)

- به مناسبت تاجگذاری 'ملك حسین دوم ' این روز، روز ملی'مراكش'(مغرب، كشوری در شمال غربی قاره آفریقا) اعلام شد.(1961)

- جنگ دوم تریاك با اعلان جنگ انگلیس و فرانسه به چین، آغاز شد. این جنگ تا سال 1860میلادی ادامه یافت و به شكست نظامی چین انجامید. طبق قرارداد پایانی این جنگ، دولت چین قبول كرد كه تجارت تریاك انگلیس با چین قانونی شود، بنادر خود را به روی قدرت های وقت بازبگذارد، از واردات این كشورها عوارض گمركی نگیرد و مانع مهاجرت كارگران پركار و ارزان مزد چینی به آمریكای شمالی (كانادا و ایالات متحده) و مستعمرات قدرت ها نشود.جنگ تریاك اول، به دلیل دور ریختن تریاك های كشور انگلیس توسط دولت چین كه از هند به چین صادر می شد، صورت گرفت.(1857)

- 'نیكلای دوم' تزار روسیه با ایجاد مجلسی مركب از نمایندگان منتخب مردم به نام 'دوما'، به منظور پایان بخشیدن به شورش ها و ناآرامی ها در این كشور كه به سبب فقر توده ها و نظام ارباب و رعیتی روسیه بود، موافقت كرد. اما این تصمیم نیز موجب پایان این شورش ها و ناآرامی ها نشد.(1905)

- پیروزی 'دمیتری مدودف' نامزد حزب روسیه متحد به رهبری 'پوتین' در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با كسب 2/70 درصد آراء اعلام شد.(2008)

**چهارم مارس

- قتل عام مردم شهر'تریپولیتزا'(در شبه جزیره موره) در جریان جنگ های یونان و عثمانی، با تصرف این شهر اتفاق افتاد. در جریان این تصرف، نیروهای یونانی، 12هزارنفر از مسلمانان این شهر را كشتند.(1823)

- قرارداد خروج ایران از هرات در زمان 'ناصرالدین شاه قاجار' امضا شد. در پی تصرف هرات توسط 'ناصرالدین شاه قاجار'با تحریك و تشویق روس ها، انگلیس به ایران اعلان جنگ داد و با هشت كشتی جنگی، جزیره خارك و بندر بوشهر را به تصرف خود در آورد و به پیشروی در داخل خاك ایران پرداخت كه در این زمان ایران با میانجی ‏گری فرانسه مجبور به عقد قراردادی شد كه به موجب آن مجبور شد تا هرات را تخلیه و از هرگونه ادعای حاكمیت و سلطنت بر افغانستان صرف نظر نماید.(1857)

- پس از پیروزی جبهه نجات اسلامی در انتخابات پارلمانی الجزایر، این جبهه توسط شورای حكومتی كه پس از استعفای شاذلی بن جدید' رییس جمهور وقت الجزایر، بسر كار آمده بود منحل و آراء انتخابات باطل اعلام شد. این مساله، دامنه اختلافات بین دولت و اسلام گرایان را گسترش و موجب زد و خوردهای خیابانی شد. (1992)

**پنجم مارس

- ' ژوزف ویساریونوویچ جوگاشویلی' موسوم به 'استالین' رهبر دیكتاتور اتحاد جماهیر شوروی سابق در سن هفتاد و چهار سالگی درگذشت. وی پس از مرگ لنین، حاكم مطلق شوروی شد و از سال 1941 تا 1945 جنگ علیه آلمان را رهبری كرد و با شركت در كنفرانس تهران و یالتا توانست نفوذ قابل ملاحظه‏ای را برای شوروی در اروپا و سازمان ملل كسب نماید. بعدها روش او در حكومت با سیاست دوری از غرب در سال‏های پس از جنگ به 'سیاست پرده آهنین'معروف شد.(1953)

- 'میلان بابیچ' رییس جمهوری سابق صربهای كرواسی در زندان بین المللی لاهه خودكشی كرد. وی كه پس از اعلام استقلال كرواسی در سال 1991میلادی، استقلال صربهای كرواسی را اعلام داشته و به ریاست جمهوری آنان (جمهوری كرایینا) انتخاب شده بود بعدها به اتهام ارتكاب جنایت جنگی و نقض حقوق بشر در دادگاه بین المللی لاهه محاكمه و در سال 2005 میلادی با توجه به اعتراف و ابراز ندامت از عمل خود با رعایت چند درجه تخفیف به 13 سال زندان محكوم شد.(2006)

**ششم مارس

- 'شارل پنجم' معروف به 'شارلكن' امپراتور تاریخی اروپا(اسپانیا، اتریش، آلمان، قسمت هایی از هلند و بلژیك) در جنگ با اتحادیه پروتستان ها(متشكل از امرای پروتستان مذهب آلمانی)به پیروزی رسید.(1552)

- جنگ‏های سیزده ساله كه میان فرانسه و اسپانیا از یك سو و دولت ‏های عضوِ اتحاد كبیر لاهه یعنی انگلیس، هلند و آلمان از سوی دیگر روی داده بود،پس از انعقاد معاهده 'راش تات' میان 'شارل ششم'(امپراتور پروس و اتریش) و 'لویی چهاردهم'(پادشاه فرانسه)به پایان رسید.(1714)

- روز ملی و استقلال كشور آفریقایی'غنا'از استعمار انگلیس اعلام شد.(1957)

- دكتر 'احمد سوكارنو' اولین رئیس جمهوری اندونزی با اعلام فرضیه دمكراسی هدایت شده، پارلمان این كشور را منحل كرد. وی پیرامون دلایل این انحلال اعلام كرد كه معتقد به آراء نصف به علاوه یك نیست و ضمنا در این پارلمان ارزش نمایندگان، شخصیت، تحصیلات و تجربه، درجه وطندوستی و مردم خواهی آنان نیز متفاوت است.(1960)

**هفتم مارس

- استعمار كشور آفریقایي'مراكش' توسط استعمارگران فرانسوی با امضای توافقنامه ای میان سلطان مراكش و دولت فرانسه برای رسمیت یافتن تحت الحمایگی این كشور توسط فرانسه آغاز شد. اما با مبارزات مردم و از جمله قیام 'عبدالكریم ریفی' و حوادث پس از جنگ جهانی دوم، مراكش پس از حدود نیم قرن از سلطه فرانسه به استقلال رسید.(1912)

- منطقه معروف 'رنانی'(منطقه ای در آلمان) كه مورد اختلاف آلمان و فرانسه بود، پس از اعلام بی طرفی این منطقه بر طبق معاهدات 'ورسای و لوكارنو' به تصرف نیروهای مسلح آلمان نازی درآمد.(1936)

- كانال سوئز پس از جنگ سوئز و خروج نیروهای بیگانه بازگشایی شد.(1957)

**هشتم مارس

- 'جبهه آزادی بخش مورو' مبارزات خود را علیه حكومت 'ماركوس' رییس جمهور دیكتاتور فیلیپین بدلیل وابستگی او به آمریكا و كشورهای غربی، سركوب و كشتار مخالفان آغاز كرد. این جبهه در حدود بیست سال به مبارزه مسلحانه علیه سیاست‏های ضد اسلامی ماركوس ادامه داد و سرانجام با آتش‏بس و امضای قرارداد صلح توانست حق برخورداری مسلمانان از كرسی‏های مخصوص در پارلمان و دیوان عالی كشور و هم‏چنین خودمختاری مسلمانان در ایالت مسلمان نشین میندانائو(شهری در فیلیپین) را دریافت كند.(1968)

- 'ادواردو داتو' نخست وزیر اسپانیا در شهر 'مادرید' به دست آنارشیستها هدف گلوله قرار گرفت و پنج روز بعد درگذشت.(1929)

**نهم مارس

- كلیسای معروف'نُتْرْدام' پس از 114 سال كه از زمان شروع ساخت آن می گذشت، در پاریس افتتاح شد. كلیسای نُتْرْدام در زمینی به طول 130 متر و عرض 108 متر قرار دارد كه ارتفاع ساختمان آن 35 متر و تا نوك این بنا، 69 متر می‏باشد.(1250)

- اتحادیه 'دول ثلاثه' كه برای تقسیم كشور لهستان میان امپراتوری روسیه، اتریش و پروس بوجود آمده بود، پس از 83 سال منحل شد. این اتحادیه كه مخالفان به آن'اتحادیه مجرمین' لقب داده بودند به عنوان بزرگترین دشمن امپراتوری فرانسه، سبب سقوط ناپلئون شده بود.(1878)

- جنگ چهار ماهه ایتالیا و یونان، پس از حمله ایتالیا به این كشور، در جریان جنگ جهانی دوم، با پیروزی یونان پایان یافت.(1941)

- بزرگترین شورش استقلال طلبی در قبرس (جزیره ای در مدیترانه شرقی) بدنبال تبعید 'اسقف ماكاریوس' به جزیره 'سهچیلس' در اقیانوس هند، اتفاق افتاد. بازداشت و تبعید ماكاریوس بعد از بی نتیجه ماندن مذاكرات وی با 'سرجان-هاردینگ' فرماندار انگلیسی قبرس بر سر استقلال این جزیره صورت گرفته بود.(1956)

- 'مناخیم بگین' وزیر مشاور در امور خارجه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و از پایه گذاران این رژیم بر اثر حمله قلبی در سن 79سالگی درگذشت.او كه به قاتل مردم فلسطین شهرت دارد، طرح تجاوز سراسری به لبنان در سال 1982میلادی، پیشروی تا بیروت و قتل عام ساكنین اردوگاه‏های صبرا و شتیلا در دوره پنج ساله نخست وزیری خود رهبری كرد.(1992)

**2059**9128**1717





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 576
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: