'خاتمی به زودی درباره حضورش در انتخابات توضیح می‌دهد'
نوشته شده توسط : lsdf
محمد خاتمی

محمد خاتی پیش از انتخابات گفته بود: "اصلاح طلبان نمی توانند و نباید در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند؛ البته این به معنای تحریم انتخابات نیست"

در حالی که انتقادها به شرکت محمد خاتمی در انتخابات نهمین دوره مجلس ادامه دارد، سایت کلمه به نقل از دفتر آقای خاتمی اعلام کرد که او به زودی در این‌ باره توضیح خواهد داد.

انتشار این خبر روز شنبه ۱۳ اسفند (۳ مارس) در حالی صورت گرفته که واکنش به شرکت رئیس جمهور سابق ایران در انتخابات مجلس نهم، همچنان ادامه دارد.

محمد خاتمی از رهبران اصلاح طلب که جمعه گذشته خارج از شهر تهران به سر می‌برد، در یکی از شعب اخذ رای در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه رای خود را به صندوق انداخت.

خبر رای دادن آقای خاتمی با انتقاد اصلاح طلبان و حتی برخی نزدیکان آقای خاتمی رو به رو شد.

زهرا اشراقی، همسر محمد‌‌ رضا خاتمی، برادر محمد خاتمی و دبیرکل سابق حزب مشارکت، در پاسخ به انتقادهایی که در صفحه فیس‌بوکش در این زمینه منتشر شده بود در پیام کوتاهی نوشت: "ضربه بسیار سنگین بود ولی منتظر زمان هستم. این صفحه آماده است برای جناب خاتمی..."

از سوی دیگر علی مزروعی، نماینده پیشین مجلس ایران به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی هر کدام دو دوره در ایران رئیس جمهوری بوده‌اند و پیداست که ملاحظات سیاسی خود را دارند.

به گفته آقای مزروعی: "این دو نفر پنجره‌ای هستند برای سازش و مذاکره و ما نباید این پنجره را ببندیم."

محمد نوری‌زاد، نویسنده و منتقد دولت ایران که اخیرا نامه‌های انتقادآمیز متعددی خطاب به رهبر ایران نوشته است به بی‌بی‌سی فارسی گفت که چنانچه آقای خاتمی به عنوان یک شهروند رای داده است، کسی نمی‌تواند به او اعتراضی کند.

او افزود: "اما اگر آقای خاتمی به عنوان یکی از رهبران اصلاح طلب در رای گیری شرکت کرده باشد، ما نسبت به این اقدام او اعتراض داریم."

علی شکوری‌راد، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اسلامی که توسط دولت ایران منحل اعلام شده، نیز در یادداشتی در وبلاگش نوشت : "من هیچ خبری از اینکه چرا خاتمی به پای صندوق رأی رفت، ندارم، ولی مطمئن هستم عامل آن خوف بوده است. خوف از اینکه مبادا رأی ندادن او آب به آسیاب کسانی بریزد که با تمام قوا تمام روزنه های اصلاح را مسدود می کنند."

او نوشت: "خاتمی این بار نیز نخواست یا نتوانست قهرمان باشد. پیش از نیز بارها او را تجربه کرده بودیم. هنگامی که در قبال مانع تراشی‌های نهادهای تحت امر رهبری گفته بود برای بار دوم نامزد نخواهد شد، و لی نهایتاً شد. گفته بود اگر قوانین دو قلوی اختیارات رئیس جمهور و اصلاح قانون انتخابات تصویب نشود استعفا خواهد داد، ولی نداد و یا اینکه گفته بود زیر بار برگزاری انتخابات مجلس هفتم با آن همه رد صلاحیت ها نخواهد رفت، ولی رفت. او هیچ بار نخواست و یا نتوانست کوتاه نیاید و قهرمان باشد."

حسین نورانی‌نژاد، روزنامه نگار ایرانی

"آقای خاتمی گفته که 'اخبار نگران کننده‌ای' را طی دو روز منتهی به انتخابات درباره برنامه و نقشه‌های تندروهای جریان حاکم در زمان پس از انتخابات دریافت کرده بوده که حرکتی 'غافلگیر کننده' را برای بر هم زدن آن ایجاب می‌کرده است"

آقای شکوری راد در این نوشته منتقدان آقای خاتمی را به صبر دعوت کرده است و افزوده: "لازم است چند ماهی صبر کنیم تا حکمت رأی دادن غیرمنتظرۀ خاتمی را دریابیم."

حسین نورانی‌نژاد، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی در صفحه فیس بوکش نوشت که پس از رای دادن آقای خاتمی با او دیداری داشته و از آقای خاتمی شنیده که تصمیم گرفتن در این‌باره بسیار سخت بوده است.

آقای نورانی نژاد به نقل از آقای خاتمی نوشته است که وی "اخبار نگران کننده‌ای را طی دو روز منتهی به انتخابات درباره برنامه و نقشه‌های تندروهای جریان حاکم در زمان پس از انتخابات دریافت کرده بوده که حرکتی غافلگیر کننده را برای بر هم زدن آن ایجاب می‌کرده است".

به نوشته حسین نورانی نژاد، آقای خاتمی از همه نیروهای اصلاح طلب و سبز خواسته است که "پیچیده بودن شرایط سیاسی داخلی و بین المللی و ابعاد مختلف را که می‌تواند بر تصمیمات تاثیر بگذارد" درک کنند.

آقای نورانی نژاد تاکید کرده است که بیشترین نگرانی آقای خاتمی "عواطف آسیب دیده و حفظ انسجام نیروهای اصلاح طلب" بوده و نوشته است که آقای خاتمی به زودی در این باره با مردم حرف‌ خواهد زد.

محمد خاتمی، پیشتر با تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد، خواهان آماده کردن فضای رقابتی و آزادی زندانیان سیاسی شده بود.

او درباره انتخابات گفته بود: "اصلاح طلبان نمی توانند و نباید در انتخابات نامزد و فهرستی داشته باشند؛ البته این به معنای تحریم انتخابات نیست. دل‌بستگان به اصل انقلاب هیچ گاه انتخابات را تحریم نمی کنند."





:: برچسب‌ها: بریتانیا , سقوط , ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: