حفظ منابع طبیعی در گرو ارتقای فرهنگ عمومی و جلب مشاركت مردم است
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، 'علیرضا اورنگی' در پیامی به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختكاری عنوان كرد: انتخاب شعار هفته منابع طبیعی امسال ' منابع طبیعی پشتوانه جهاداقتصادی' به مناسبت نامگذاری سال 1390 به نام جهاد اقتصادی بوده است.

به گفته ی وی، منابع طبیعی ثروت ملی هر كشور است كه به ملت های طول تاریخ و نسل های آینده تعلق دارد.

با توجه به رشد روزافزون جمعیت، توسعه شهرها، رشد تكنولوژی و شرایط حاكم بر تأمین نیازهای حیاتی همچون آب، خاك و هوا، نقش زیرساختی درختان در تأمین نیازهای اولیه برای استمرار حیات و توجه ویژه به امر حفاظت، احیای توسعه و بهره برداری اصولی از درختان در اولویت برنامه های دولت ها قرار گرفته است.

همچنین مساحت منابع طبیعی كشور شامل جنگل ها، مراتع و اراضی بیابانی 3/134میلیون هكتار یعنی معادل 8/82 درصد از وسعت كشور ( وسعت جنگل 3/14 میلیون هكتار، مراتع 85 میلیون هكتار، اراضی بیابانی 5/32 میلیون هكتار و بیشه زار و درختچه زار 6/2 میلیون هكتار) است.

بنابراین گزارش، حفاظت از منابع طبیعی باعث كنترل سیلاب، ریزگردها، كاهش تأثیر تغییرات اقلیمی، كنترل رانش ها و لغزش ها، كاهش خشكسالی، حفظ آب و خاك و در نهایت كاهش بلایای متعددی خواهد شد.

اهمیت آبخیزداری زمانی مشخص می شود كه بدانیم در وضعیت فعلی حدود 255 شهر و 8650 پارچه آبادی، یك میلیون هكتار از اراضی، قنوات و راه های ارتباطی در معرض خطر سیل قرار دارند و هر 150 هزار هكتار فعالیت آبخیزداری می تواند 30 تا 50 درصد خطر سیل را كاهش دهد.

بنابراین گزارش، رییس سازمان جنگل ها، ایجاد عزم ملی برای احیای منابع طبیعی تجدید شونده، توسعه پوشش گیاهی برای حفاظت و افزایش بهره وری مناسب، سرعت بخشیدن به روند تولید این منابع، ارتقا بخشیدن به فرهنگ عمومی و جلب مشاركت مردم، شناسایی و حفاظت منابع آب و خاك و ذخایر ژنتیكی گیاهی و جانوری را از سیاست های مورد تایید و تاكید در این بخش عنوان كرد.

وی افزایش غنای حیاتی خاك ها، بهره برداری بهینه بر اساس استعداد منابع، حمایت مؤثر از سرمایه گذاری ها، اصلاح نظام بهره برداری از منابع طبیعی و مهار عوامل ناپایدار این منابع و تلاش برای حفظ و توسعه منابع طبیعی را از دیگر این سیاست ها برشمرد.

اقتصام**9186 **1561





:: برچسب‌ها: غروب ,
:: بازدید از این مطلب : 543
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: