اثر انگشت ایرانیان بر پرونده هسته‌ای
نوشته شده توسط : lsdf

پس از ناكامی تحریم ‌های یكجانبه امریكا و برخی كشورهای اروپایی و ناكامی غرب در جلب اجماع جهانی در سازمان ملل برای تحریم جمهوری اسلامی ایران،'كاترین اشتون' با ارسال نامه ای به 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار از سرگیری مذاكرات جدیدی شده است.

اینكه حضور گسترده و حداكثری واجدان شرایط رای دادن از اقشار مختلف مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا چه حد توانسته جایگاه ایران را در عرصه جهانی از جمله مذاكرات هسته ای ارتقاع به بخشد، نظر چند تن از صاحبنظران مسائل سیاسی را در این خصوص جویا شدیم .

مشاور و مدیركل امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی، حضور پر شكوه مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس را سبب برتری موقعیت تیم مذاكره كننده ایران با كشورهای 1+5 عنوان كرد.

'حسین شیخ الاسلام' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعه بهمن ماه مبنی بر عكس العمل متقابل به رفتار كشورهای غربی می گوید: تیم مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران بایستی در دور آتی مذاكرات با كشورهای 1+5، دیپلماسی قوی تری نسبت به گذشته داشته باشد.

هم اكنون جمهوری اسلامی ایران علاوه بر توانمندی در غنی سازی 20 درصدی و جایگزینی صفحات سوخت، یك انتخابات بسیار موفق و باشكوه را نیز پشت سر گذاشته است؛ بر همین اساس از موقعیت برتری در این دور از مذاكرات برخوردار است.

وی می افزاید: همچنین كشورهای غربی و اروپایی نیز در این شرایط دچار مشكلات اقتصادی و اجتماعی شدیدی بوده و كشورهایی همچون فرانسه و آمریكا نیز در آستانه انتخابات هستند.

مشاور و مدیركل امور بین الملل رییس مجلس با بیان این مطلب كه تحریم اخیر صادرات نفت ایران نیز اثرات بسیار مخربی بر شرایط سیاسی و اقتصادی كشورهای غربی بجای نهاده یادآور شد: بر همین اساس و با توجه به موقعیت استراتژیك سیاسی كشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی ایران در این دور جدید از مذاكرات از برگ های برنده بیشماری برخوردار است.

**مشاركت با بصریت مردم در انتخابات دلگرم كننده تیم مذاكره كننده هسته ای

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز مشاركت 64 درصدی مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را سبب دلگرمی و پشتوانه محكمی برای تیم مذاكره كننده ایران با كشورهای 1+5 می داند.

سردار سرتیپ پاسدار' یدالله جوانی'، معاون سیاسی اسبق سپاه پاسداران به خبرنگار ایرنا می گوید: سیاست تیم هسته ای ایران با كشورهای اروپایی از گذشته تاكنون همیشه شفاف و روشن بوده است.

مراقبت از پایمال نشدن حقوق ملت ایران و آمادگی برای مذاكرات گوناگون كه تامین كننده حقوق همگانی و تضمین كننده صلح، ثبات و امنیت جهانی باشد از سیاست های اصلی تیم مذاكره كننده كشور است.

متاسفانه در قبال سیاست های شفاف و روشن تیم مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران، كشورهای غربی چنین دیپلماسی نداشته و سعی به تحریف واقعیت های موجود بین افكار عمومی داشته اند.

سردار جوانی یادآور شد: منظور آنان از مذاكره با جمهوری اسلامی ایران، متقاعد سازی برای توقف روند فعالیت های صلح آمیز و عقب نشینی از موضع هسته ای است و این در حالی است كه ایران دیگر هم اكنون یك كشور هسته ای بوده و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست كه بر سر چنین مسایلی از طریق گفت و گو و مذاكره اقدام به عقب نشینی كند.

غربی ها طی این مدت از تمام ابزارهای موجود همچون تحریم و تهدید نهایت بهره برداری را كردند تا شاید بتوانند جمهوری اسلامی ایران را از دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای باز دارند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اظهار داشت : كشورهای متخاصم با طرح مسائلی همچون حمایت ایران از تروریسم و یا نقض حقوق بشر سعی در تحریف افكار عمومی داشتند كه با حماسه حضور مردم در انتخابات مجلس نهم تمامی توطئه های آنان نقش بر آب شد.

آنان با طرح چنین ادعاهایی و نیز اتهامات واهی 'آمانو' دست نشانده خود در سازمان بین المللی انرژی اتمی سعی در تحت فشار قرار دادن و منزوی ساختن ایران در عرصه های بین المللی داشتند.

همچنین این تهدیدات و تحریم ها در راستای دلسرد كردن مردم ایران برای انتخابات اخیر بود كه متاسفانه برخی نیز از داخل به این آتش آنان دامن می زدند.

جریان های مخالف به همراه فتنه گران و گروه های مخالف نظام سعی در ایجاد یك سیاست قهر و تحریم در كشور را داشتند تا در كنار تحریم ها و تهدیدات غربی ها، مشاركت مردمی را به حداقل ممكن در انتخابات اخیر برسانند.

وی افزود: اگر این سیاست آنان عملی و انتخابات اخیر كم رونق برگزار می شد، اهرم بسیار مناسبی برای گروه 1+5 بود تا بتواند تیم مذاكره كننده هسته ای كشور را تحت فشار قرار دهد.

خوشبختانه مردم با بصیرت ایران بر عكس نقشه و توطئه های جریان های مخالف و اپوزیسیون در انتخابات اخیر یك شگفتی و حماسه ای آفریدند كه دلگرمی و پشتوانه محكمی برای تیم مذاكره كننده شد.

سردار جوانی یادآور می شود: بر همین اساس تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مذاكرات آتی با كشورهای 1+5 با یك دست پر بر سر میز مزاكره نشسته و از حقوق ایرانیان دفاع خواهد كرد.

برخلاف توطئه دشمنان كه به دنبال به چالش كشیدن مشروعیت سیاسی نظام بودند تا با تضعیف آن در مذاكرات هسته ای بیشترین بهره را ببرند؛ هم اكنون این تیم هسته ای ایران است كه با قوت قلب و اطمینان خاطر بیشتر روی مواضع به حق ملت ایران پافشاری خواهد كرد.

**سیاست تیم مذاكره كننده هسته ای باید در دورآتی مذاكرات به پشتوانه این انتخابات تهاجمی تر شود

بر اساس این گزارش یك كارشناس مسایل سیاسی نیز مشاركت گسترده و باشكوه ایرانیان را در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به عنوان برگ برنده ای برای تیم مذاكره كننده هسته ای با كشورهای 1+5 دانست.

'سعدالله زارعی' با اشاره به مذاكرات آتی با كشورهای 1+5 اظهار داشت: معتقدم تیم مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران بایستی از ظرفیت های ملی برای پیشبرد مذاكرات بهره گیرند.

هم اكنون دو فاكتور جدید وجود دارد كه تیم مذاكره كننده هسته ای كشورمان می تواند در مذاكرات آتی با كشورهای 1+5 مورد استفاده قرار دهد.

وی می گوید: انتخابات پرشكوه و معنا دار ایرانیان در 12 اسفند كه با مشاركت گسترده مردمی همراه بود و نشان از استحكام داخلی نظام و وحدت و همدلی مسوولان با مردم را داشت؛ می تواند فاكتور و برگ برنده بسیار مناسبی برای تیم مذاكره كننده باشد.

این كارشناس مسایل سیاسی ادامه داد: همچنین اقدام پیش دستانه ایران در عدم صدور نفت به (برخی)كشورهای اروپایی از جمله دیگر فاكتورهای مهم برای مذاكره بشمار می رود؛ هر چند كه این اقدام به سبب كینه توزی نبوده و در راستای احقاق منافع به حق ملت صورت گرفته است.

زارعی گفت: بایستی تیم مذاكره كننده با تبیین چنین نكاتی تصویری روشن از عزم ملی برای گروه 1+5 نشان داده و طرف های مقابل را از اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران منصرف سازد.

همچنین تیم مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران باید در دور جدید با طمانینه هر چه بیشتر پذیرش هر درخواستی را به قبول پیشنهادات ایران موكول كند.

این استاد دانشگاه در ادامه می افزاید: سیاست تیم مذاكره كننده باید در دور آتی مذاكرات، تهاجمی تر بوده و پیشنهاداتی را در قبال درخواست های آنان داشته باشد.

آخرین دور مذاكرات ایران با كشورهای 1+5 سال گذشته در استانبول برگزار شد كه به سبب زیاده خواهی های طرف غربی نتیجه چندان موثری نداشت؛ بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران در سیاستی جدید اقدام به راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، ساخت میله سوخت هسته ‌ای و آزمایش آن در رآكتور تحقیقاتی تهران و ادامه غنی ‌سازی 3.5 درصد و 20 درصد در رآكتور تحقیقاتی تهران كرد.

همچنین از طرفی تغییر مهم و تاثیرگذار بیداری اسلامی و سقوط یك به یك متحدان امریكا در منطقه سبب افزایش نفوذ ایران در منطقه شده كه این امر علاوه بر تضعیف طرف غربی سبب عصبانیت آن نیز شده است.

گزارمیز**9187**1542**





:: برچسب‌ها: زنده , عکس ها , پرندگان ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: