آغاز تقابل دوباره پوتین با غرب
نوشته شده توسط : lsdf

پس از اعلام پیروزی پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه، رسانه های غربی كه از پیش از برگزاری انتخابات این كشور نیز به طرح موضوعات انحرافی از جمله احتمال 'تقلب' در انتخابات ریاست جمهوری روسیه از سوی پوتین و حزب او یعنی 'روسیه متحد' را مطرح می كردند، هم اكنون نیز مدعی تقلب در انتخابات این كشور شدند. ادعایی كه در انتخابات مجلس دومای روسیه نیز ازسوی این رسانه ها مطرح شد. روزنامه انگلیسی 'گاردین' ضمن اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در روسیه مدعی شد كه مخالفان قصد دارند یك روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه در روز دوشنبه در میدان 'پوشكین' در مركز مسكو تظاهرات گسترده‌ای برگزار كنند.

به نوشته این روزنامه، نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان داده كه پوتین بیش از 50 درصد از آرای عمومی را در اختیار دارد، اما ناظران انتخاباتی به این نكته اشاره دارند كه پوتین با استفاده از منابع دولتی مبارزات انتخاباتی خود را 'ناعادلانه' پیش برده است.

تارنمای 'بی بی سی' هم در خبری نوشت: همزمان با جشن پیروزی پوتین در روسیه، مخالفان دولت در مسكو تجمع می كنند.

این رسانه در ادامه افزود: آقای پوتین در جمع حامیان خود در مسكو گفته است كه در رقابتی آزاد و منصفانه، پیروز شده است، اما گروه‌های مخالف او مدعی هستند كه تقلبی گسترده انجام شده است. آنها به دنبال برگزاری تجمعی اعتراضی در روز دوشنبه، پنجم مارس در مسكو هستند.

به نوشته این رسانه، گالوس از نهادهای نظارتی مستقل انتخاباتی اعلام كرده است كه آقای پوتین فقط كمی بیش از 50 درصد آرا را به دست آورده است كه به مراتب كمتر از آمار رسمی اعلام شده از سوی مسوولان رسمی انتخابات روسیه است.

گالوس همچنین اعلام كرده است كه گزارش‌های متعددی از تخلفات انتخاباتی دریافت كرده است كه براساس آنها، برخی افراد چندین بار در رای‌گیری شركت كرده‌اند.

'رادیو رژیم صهیونیستی' هم در مطلبی با عنوان 'بازگشت تزار قرن بیست و یكم به كرملین' و با طرح این سوال كه 'سیاست روسیه در قبال اسرائیل و ایران چه تغییری خواهد كرد؟' به نقل از روزنامه 'واشینگتن پست' نوشت:‌ آقای پوتین با اطمینان از بازگشت به مقام ریاست جمهوری، از هم اینك به انتخابات چهار سال بعد برای ریاست جمهوری و تداوم احراز این مقام برای چهارمین دوره چشم دوخته است.

تارنمای 'یورونیوز' هم در خبری نوشت كه گنادی زیوگانوف از رقبای انتخاباتی پوتین از به رسمیت شناختن وی به عنوان رییس جمهور امتناع كرده است و اظهار داشته: 'من نمی توانم روند این انتخابات را صادقانه و عادلانه برآورد كنم.

یورونیوز افزود: قبل از انتخابات ریاست جمهوری روز یكشنبه در روسیه، ولادیمیر پوتین وعده داده بود كه با نصب دوربین های اینترنتی در هر یك از حوزه های اخذ رای، از هرگونه سو ظن به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در روسیه جلوگیری خواهد شد.

'ولادیمیر پوتین' دومین رییس جمهور كشور روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نخست وزیر فعلی و رییس حزب روسیه واحد(از 15 آوریل 2008) است. پوتین به عنوان رییس جمهوری پركار شناخته می‌شود كه اقتصاد روسیه را از بحران شدید دهه 1990 و پس از پایان ریاست جمهوری 'بوریس یلتسین' به ثبات و رشد قابل توجه ای هدایت كرده ‌است. به باور بسیاری از كارشناسان و مردم روسیه، ترمیم اقتصاد شكست خورده این كشور در زمان بوریس یلتسین نخستین رییس جمهور روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تا حدود زیادی مدیون تلاش ها و سیاست های اقتصادی پوتین است. او كه از سال 2000 پس از كناره گیری بوریس یلتسین رییس جمهور وقت روسیه پس از دو دوره ریاست جمهوری، بر مسند قدرت نشست دارای سابقه طولانی در دستگاه امنیتی شوروی است.

بسیاری معتقدند روی كار آمدن پوتین در صحنه سیاسی روسیه پایانی بر نگرانی های مردم این كشور در دوران پس از فروپاشی اتحاد شوروی بود. در آن زمان مردم روسیه با گسترش امواج جدایی‌طلبی، جنگ در چچن و اقدامات گوناگون تروریستی مواجه بودند. آن‌ها در جریان گروگانگیری های خونبار در مسكو، بسلان، داغستان و... هر روز با اخبار هولناكی كه امكان فروپاشی فدراسیون روسیه را برجسته می‌ساخت، روبه‌رو بودند. تامین امنیت در سراسر فدراسیون، امتیاز بزرگی بود كه پوتین موفق به كسب آن شد.

او خود را متعهد به مبارزه با جدایی‌طلبی معرفی كرد كه نمونه بارز آن در چچن رخ داده بود. او همچنین به عنوان رهبری طرفدار وحدت ملی، تحكیم دولت و فدراسیون، طرفدار احیای قدرت داخلی و خارجی روسیه شناخته شد. درحالیكه یلتسین فردی ضعیف و ناتوان شناخته شده بود. بدین ترتیب وی با بهره‌گیری از توانایی شخصی خود به زودی به یك رییس‌جمهور محبوب در روسیه تبدیل شد. اصلی‌ترین اولویت پوتین اقتصاد بود و در این راستا از الگوی تمركز و اقتدار دولتی در عرصه اقتصادی استفاده نمود. وی در دیگر عرصه‌ها نیز بر تقویت تمركزگرایی و نه توزیع قدرت در روسیه، تاكید ورزید. پوتین در برنامه خود به مبارزه با فساد مالی جایگاه ویژه‌ای بخشید و به رفع فقر در جامعه روسی توجه نمود.

**زندگی نامه پوتین

---------------------

- ولادیمیر اسپیردونویچ پوتین 7 اكتبر 1952 در لینگراد(سن‌پترزبورگ امروزی) به دنیا آمد، او از معتقدان كلیسای ارتدوكس روسیه است.

- پوتین به خوبی به زبان‌های آلمانی و انگلیسی صحبت می‌كند. او با لودمیلا پوتینا ازدواج كرده كه ثمره این ازدواج دو دختر به نام‌های ماریا و كاترینا است.

- پوتین در سال 1975 در رشته حقوق از دانشگاه لنینگراد فارغ‌التحصیل شد او چند سال بعد مدرك دكترای خود در رشته اقتصاد را دریافت كرد.

- پوتین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه لنینگراد از طرف كا.گ.ب دعوت به همكاری شد و بین سال‌های 1985 تا 1990 ازسوی این سازمان در آلمان خدمت كرد.

- با شكست كمونیسم در آلمان شرقی و اتحاد دو آلمان در سال 1990، به لنینگراد بازگشت.

- در سال 1990 پوتین به مقام مشاور رییس دانشگاه دولتی لنینگراد در امورخارجه برگزیده شد و سپس در سمت مشاور رییس شورای شهر لنینگراد به انجام وظیفه پرداخت.

-در ژوئن 1991 به ریاست كمیته روابط بین‌الملل شورای شهر سن پترزبورگ برگزیده شد. لنینگراد پس از فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی به سن پترزبورگ تغییر نام داد.

- در سال 1994 پوتین با حفظ سمت، مقام معاونت شهردار سن پترزبورگ را نیز عهده دار شد.

- در اوت 1996 پوتین به سمت معاون دایره اداری ریاست جمهوری روسیه منصوب شد.

- در مارس 1997 نیز سمت معاونت اجرایی دفتر ریاست جمهوری روسیه و ریاست دایره مركزی تحقیقات و نظارت دولت را به عهده گرفت.

- در ماه مه 1998 با ارتقای سمت در مقام معاون اول دایره اداری ریاست جمهوری منصوب شد.

- در سال 1999 قائم مقام وزیر امور خارجه روسیه شد. بعد از مدتی به كاخ ریاست جمهوری راه یافت و توانست اعتماد یلتسین را به خود جلب كند.

- در 31 دسامبر 1999 رسما كفیل رییس جمهور شد، پستی كه به او كمك كرد در انتخابات سال 2000 بر رقبای سرشناسی مانند پریماكوف و یوری لوژكوف پیروز شود.

- وی در انتخابات سال 2004 نیز در سمت خود ابقا شد و سرانجام در ماه مه سال 2008 در دولت تازه به قدرت رسیده دیمیتری مدودف پست نخست وزیری روسیه را به عهده گرفت.

- ولادیمیر پوتین در دوره ریاست جمهوری خود از نفوذ سرمایه‌داران در امور سیاسی كاست و قدرت حكومت مركزی را در سراسر روسیه بسط داد. پوتین برخلاف سلف خود بوریس یلتسین از سیاست‌های یكجانبه نگرانه ایالت متحده آمریكا در جهان حمایت نمی‌كند و از مخالفان استقرار سپر موشكی آمریكا در دو كشور لهستان و جمهوری چك است.

- پوتین كه در رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2008 میلادی از دمیتری مدودف، رییس جمهور كنونی روسیه حمایت كرده بود، در این مدت به عنوان نخست وزیر فعالیت می‌كرد. او با پیروزی در انتخابات سال جاری، تا سال 2018 میلادی، رییس جمهور روسیه خواهد بود و با پایان این دوره نیز می‌تواند برای ادامه فعالیتش به عنوان رییس‌جمهور در یك دوره شش ساله دیگر، در رقابت‌های انتخاباتی آتی شركت كند.

**مقاومت پوتین در برابر كشورهای غربی

----------------------------------------------

در خصوص دیدگاه غرب نسبت به ولادیمیر پوتین می توان گفت، از آن جهت كه پوتین در سیاست های خود هیچ گاه تسلیم برقراری نظام سیاسی مدنظر غرب نشده است و برخورد واقع بینانه و متناسب با موازین منافع ملی روسیه را بر ژست دموكراسی ترجیح داده است، كشورهای غربی نگرش موافق و مثبتی نسبت به سیاست های داخلی و بین المللی پوتین ندارند. ازسوی دیگر برنامه‌های پوتین در دو دوره ریاست جمهوری وی برای هواداران تعمیق و گسترش دموكراسی در روسیه پیام‌های خوشایندی در برنداشت. به همین خاطر علیه وی وارد فعالیت‌های تبلیغاتی شدند، اما او از مردم روسیه خواسته بود برای حركت در مسیری طولانی و دشوار آماده شوند. یكی از مهمترین مشكلات پوتین كنار آمدن با كشورهای غربی است كشورهایی كه مدعی دموكراسی هستند و مدل حكمرانی وی را مطابق با اصول دموكراسی نمی دانند. در همین راستا غرب در دوران ریاست جمهوری پوتین در روسیه هر از چند گاهی دولت او را به نقض حقوق بشر متهم می‌كرد. مجله آمریكایی 'پراداگ' كه هر ساله فهرستی از دیكتاتورهای جهان را معرفی می‌‏كند، در گزارش سال 2007 میلادی خود نام 'ولادیمیر پوتین' رییس‌‏جمهور وقت روسیه را به عنوان یكی از دیكتاتورهای جهان و در رتبه شماره بیستم این فهرست معرفی كرد. غیردموكراتیك بودن حكومت پوتین، كنار نیامدن با مخالفان سیاسی و كشته و زندانی شدن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در روسیه دوران پوتین از مواردی است كه غرب در خصوص نقض حقوق بشر بر آن تمركز فراوان دارد. در مقابل این فشارها و هجمه خبری رسانه ای ازسوی غرب؛ پوتین همواره بر استقلال سیاسی روسیه تاكید داشته است.

هم اكنون هم خبر پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات 2012 ریاست جمهوری روسیه موضوعی است كه شگفتی رسانه های غربی را برانگیخته است. بر اساس اعلام خبرگزاری 'ریانووستی'، در 15 اسفند ماه جاری ولادیمیر پوتین نخست وزیر كنونی روسیه پس از شمارش 50 درصد آرا 64.4 درصد آرا را بدست آورده است. این مطلب را كمیسیون مركزی انتخابات روسیه گزارش داده است.

طبق اطلاعات كمیسیون مركزی انتخابات، 'گنادی زوگانوف' نامزد ریاست جمهوری از طرف حزب كمونیست 17.13 درصد، 'میخاییل پروخوروف' نامزد مستقل 6.97 درصد، 'ولادیمیر ژیرینوفسكی' رییس حزب لیبرال دموكرات 6.71 درصد و 'سرگی میرونوف' نامزد ریاست جمهوری از طرف حزب'روسیه عادل' 3.72 درصد آرا را به دست آورده است. در همین حال ولادیمیر پوتین، نامزد ریاست جمهوری روسیه، شامگاه یكشنبه درحالیكه اشك شوق می‌ریخت، پیروزی خود را در انتخابات ریاست جمهوری این كشور اعلام كرد. وی در میان هزاران تن از هواردان خود در مركز مسكو گفت: 'من قول داده بودم كه ما پیروز می‌شویم. ما پیروز شدیم.'

ولادیمیر پوتین در نزدیكی كاخ كرملین گفت: 'ما در یك مبارزه آزاد و منصفانه پیروز شدیم.'

پوتین خاطر نشان كرد كه این رای دشمنان روسیه را كه درصدد 'تضعیف' این كشور بودند، ناكام گذاشت و افزود: 'مردم روسیه امروز نشان دادند كه چنین سناریوهایی در سرزمین ما به ثمر نخواهد نشست.'

پژوهش**م.الف**1673**9123





:: برچسب‌ها: جشنواره , به من ,
:: بازدید از این مطلب : 593
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: