آینده مناسبات روسیه و آمریكا از نگاه موسسه بروكینگز
نوشته شده توسط : lsdf

'استیفن پیفر' عضو ارشد مركز آمریكا و اروپای بروكینگز معتقد است: بازگشت پوتین، كاخ سفید را كه به راحتی با 'دمیتری مدودیف' خو گرفته بود، به دردسر خواهد انداخت و ادامه مناسبات دوجانبه روسیه و آمریكا را تا حدی با مشكل مواجه خواهد كرد.

براساس این دیدگاه، باید توجه داشت كه پوتین در دوران كنونی نخست وزیری، ظاهرا نفر شماره دوم بود، اما تردیدی نیست كه زمام امور كشور را در دست داشت. امضای معاهده استارت 2، اجازه استفاده از خاك روسیه برای تامین نیازهای نیروی ائتلاف در افغانستان و مواضع مسكو در قبال تهران، بدون موافقت پوتین ناممكن بود. بنا بر این، بازگشت مجدد وی به قدرت نباید به معنای تغییر رویكرد راهبردی مسكو در قبال تهران تعبیر شود.

'اما، با تكیه زدن پوتین به مسند ریاست جمهوری روسیه در آینده ای نزدیك، سطح مناسبات دوجانبه مسكو و واشنگتن تغییر خواهد كرد. وی كه سال ها افسر سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی سابق (كا گ ب)، دشمن اصلی آمریكا بود، در سخنرانی های انتخاباتی خود، آشكارا حس بدبینی به سیاست ها و اهداف آمریكا را بروز داد'.

'پوتین در یكی از سخنرانی های انتخاباتی گفته بود، اعتراضات در كشورهایی مانند گرجستان، اوكراین، تونس و مصر ماحصل نارضایتی مردمی نبود، بلكه هدایت شده از سوی واشنگتن بود كه به تعمیم این اعتراضات در روسیه نیز می اندیشد'.

'مشكلات اقتصادی و سیاسی كنونی و آینده روسیه احتمالا باعث خواهد شد، پوتین برای برخورد با چالش های خارجی، در درجه اول به فكر تدارك پایگاه سیاسی مطمئن و معتبر برای خود در داخل باشد و ترجیح دهد كه به جای پرداختن به روابط و مسایل دردسرسازی مانند رابطه با آمریكا، درصدد حل و فصل مسایل سیاسی و اقتصادی كشور برآید'.

'افزون بر این، پوتین نشان داده وقتی كه موضوع پول و بودجه پیش می آید، واقعگرا و منطقی است و ترجیح می دهد، درآمدهای كلان نفتی و گازی را به جای هزینه در امور تسلیحاتی و دفاعی، ذخیره و در مواقع بحرانی استفاده كند و احتمالا تا سال 2013 هرآنچه در رابطه با واشنگتن در توان دارد را آشكار نخواهد كرد'.

'با بازگشت پوتین به قدرت، احتمالا روابط روسیه و آمریكا شاهد فراز و نشیب هایی بیشتر، بویژه در مسایلی خواهد بود كه دو كشور بر سر آن اختلاف نظر دارند، اما، آنچه مسلم است، وی بیش از همه پیگیر تامین منافع كشورش خواهد بود'.

در گزارش بروكینگز آمده است: سبك و سیاق پوتین با مدودیف كاملا متفاوت است، اما به نظر نمی رسد، رییس جمهوری آینده روسیه به تغییر بنیادین روابط با آمریكا یا برگرداندن سطح آن به روزهای متشنج سال 2008 بیاندیشد و از این رو، احتمالا واشنگتن با مسكو در دوران ریاست پوتین نیز تعامل خواهد داشت.

مترجمام ** 1088**1516





:: برچسب‌ها: فوتبال , کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 582
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: