نمایه سیاسی ازبکستان
نوشته شده توسط : lsdf

تاریخچه

ازبکستان پس از بیش از یک قرن تحت سلطه روسها - در ابتدا بخشی از امپراتوری روسیه، و سپس به عنوان یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق - در سال ۱۹۹۱ میلادی به کشوری مستقل تبدیل شد.

ازبکستان، که در کنار جاده تاریخی ابریشم میان اروپا و آسیا قرار دارد، شامل شهرهای باستانی سمرقند و بخاراست، که به خاطر معماری های باشکوه شان شهرت دارند و زمانی از جمله مراکز غنی بازرگانی و فرهنگی جهان بودند.

نظام سیاسی ازبکستان استبدادی است و بارها به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته است.

ازبکستان پرجمعیت ترین کشور آسیای مرکزی، و همچنین مقتدرترین قدرت نظامی در این منطقه است. ناظران سیاسی بر این باورند که ازبکستان می کوشد نقشی مسلط در منطقه به دست آورد. هیچ اپوزیسیون قانونی در داخل کشور وجود ندارد و رسانه ها شدیدا توسط دولت کنترل می شوند.

در گزارشی از سازمان ملل اعمال شکنجه در این کشور "نظام یافته" توصیف شده است.

ازبکستان یکی از تولیدکنندگان اصلی پنبه در جهان و دارای منابع سرشار طبیعی از جمله نفت، گاز و طلاست. با این حال اصلاحات اقتصادی روند کندی داشته و نرخ فقر و بیکاری بسیار بالاست.

ازبکستان، که در کنار جاده تاریخی ابریشم میان اروپا و آسیا قرار دارد

در پی حملات یازده سپتامبر، ازبکستان اجازه داد به نیروهای آمریکایی اجازه داد که در خاک این کشور در پشت مرز با افغانستان مستقر شوند.

گروه های حقوق بشری بارها جامعه بین المللی را در خصوص اعمال شکنجه و آزارهای گزارش شده در ازبکستان به توجهی متهم کرده اند.

از زمان استقلال، بارها بمبگذاری و تیراندازی در کشور رخ داده که مقامات حکومتی آن را به گروههای افراطی اسلامگرا نسبت داده اند.

در ماه مه ۲۰۰۵ در شهر اندیجان در شرق ازبکستان مردمی که در اعتراض به زندانی کردن عده ای به اتهام ارتباط با این گروه ها، دست به تظاهرات زده بودند، توسط نیروهای نظامی سرکوب شدند.

شاهدان عینی گزارش کردند که در این رخداد صدها غیرنظامی کشته شدند. اما مقامات رسمی ازبکستان تعداد کشته شدگان را کمتر از ۱۹۰ نفر اعلام کرد.

اسلام کریم اف، رئیس جمهور ازبکستان می گوید که مخالفان قصد دارند با سرنگونی حکومت یک خلافت اسلامی در آسیای مرکزی تاسیس کنند.

در واکنش به نا آرامی ها در اندیجان، دولت ازبکستان به شدت مورد حمله غرب قرار گرفت و روابط این کشور با غرب به سردی گرائید. ازبکستان نیروهای آمریکایی را از خاکش بیرون راند و به روسیه نزدیکتر شد.

دولت اسلام کریم اف متهم به اعمال شکنجه و آزار علیه شهروندان اش است

آقای کریم اف رابطه خود با روسیه را این گونه توصیف کرد که ازبکستان "قابل اعتمادترین شریک و متحد" روسیه است.

از سال ۲۰۰۸ به این سو، به دلیل جست وجوی اروپایی های برای یافتن منبع انرژی جایگزینی در آسیای میانه و موقعیت استراتژیک ازبکستان در خصوص عملیات علیه طالبان در افغانستان، روابط این کشور با غرب کمی بهبود یافته است.

اتحادیه اروپا از شدت تحریم ها که پس از رخداد اندیجان اعمال شده بود، کاست و بانک جهانی در تصمیم خود مبنی بر تعلیق پرداخت وام به ازبکستان تجدید نظر کرد.

در همین حال روابط تاشکند با مسکو رو به کاهش گذاشت تا جایی که دولت ازبکستان در سال ۲۰۰۹ در واکنش به طرح استقرار پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان، در همسایگی خود، لب به انتقاد گشود.

سیاستهای انعطاف ناپذیر اسلام کریم اف موجب پیدایش شکاف میان ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی شده است. ازبکستان با هرگونه حرکتی به سوی ایجاد همگرایی سیاسی نزدیک میان جمهوری های شوروی سابق مخالفت نموده است.

در یک نگاه

جمعیت: ۲۷.۸ میلیون (سازمان ملل، ۲۰۱۰)
پایتخت: تاشکند
مساحت: ۴۴۷،۴۰۰ کیلومتر مربع
زبان اکثریت: ازبکی، تاجیکی، روسی
دین اکثریت: اسلام
امید به زندگی: ۶۶ سال (مردان)، ۷۲ سال (زنان) (سازمان ملل)
واحد پول: ۱ سوم ازبک = ۱۰۰ تین
صادرات عمده: پنبه، طلا، گاز طبیعی، کود، فلزات، منسوجات و وسایل نقلیه موتوری
میانگین درآمد سالانه: ۱.۲۸۰ دلار (بانک جهانی)
نشانه اینترنتی : uz.
کد تلفن بین المللی: ۹۹۸+

رهبران

رئیس جمهور: اسلام کریم اف

متولد ۱۹۳۸، سمرقند

اسلام کریم اف تنها رهبر ازبکستان پس از استقلال بوده است

اسلام کریم اف از سال ۱۹۸۹ که به سمت ریاست حزب کمونیست ازبکستان شوروی سابق رسید و یک سال بعد به مقام ریاست جمهوری دست یافت و این مقام را پس از استقلال نیز حفظ کرد، همواره در صدر رهبری قرار داشته است.

در یک همه پرسی که در سال ۱۹۹۵ برگزار شد، دوره ریاست جمهوری وی به مدت پنج سال تمدید شد. او در سال ۲۰۰۰ بدون هیچ مخالفتی بار دیگر در انتخابات به پیروزی رسید.

او مجددا در سال ۲۰۰۲ در یک همه پرسی دیگر موفق شد که دوران ریاست جمهوری را از پنج به هفت سال تمدید نماید. دوره او در سال ۲۰۰۷ به پایان رسید، اما او بار دیگر در انتخابات دسامبر ۲۰۰۷ این مقام را حفظ کرد که مخالفانش آن را ساختگی خواندند.

آقای کریم اف برخوردی استبدادی با هرگونه مخالفتی دارد. عده معدودی از ناظران غربی که بر انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۴ نظارت داشتند، این انتخابات را فاقد معیارهای بین المللی دانستند و گفتند که همه کاندیداها از هواداران رئیس جمهور بودند.

وی در کنار اعمال کنترلهای شدید در داخل کشور و سرکوبی مخالفان سیاسی و مذهبی تلاش کرده است که موقعیتش را در منطقه تقویت کند.

استفاده از تهدید مسلحانه اسلامگریان برای توجیه روش استبدادی رهبری، اتهامی است که متوجه آقای کریم اف است. اما ناظران بر این عقیده اند که ترکیب سرکوب بی رحمانه و سطح پائین زندگی زمینه را برای رشد مقاومت خشونت آمیز در منطقه افزایش می دهد .

تحصیلات آقای کریم اف در رشته اقتصاد است و مناصب مهمی در ازبکستان شوروی سابق به عهده داشته است، از جمله وزارت دارایی و ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست ازبکستان.

رسانه‌ها

تلویزیون محبوب ترین رسانه در ازبکستان است

رسانه ها تحت کنترل شدید حکومت هستند.

با وجود اینکه قانون اساسی سانسور خبری را ممنوع و آزادی مطبوعات را تضمین کرده است، براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۰ از سوی گزارشگران بدون مرز منتشر شد روزنامه نگاران به اتهام "دخالت در امور داخلی" و "توهین به شان شهروندان" طبق قانون مجازات می شوند.

بنا بر این گزارش از زمان قیام اندیجان در سال ۲۰۰۵ روزنامه نگاران و رسانه های خارجی به "تدریج اخراج شدند".

با وجود اینکه در سال ۲۰۰۲ سانسور مطبوعات قبل از چاپ آنها لغو شد خودسانسوری امری متداول است. طبق قانون رسانه مسئول مطالب منتشر شده خود هستند.

در این گزارش اضافه می شود که حکومت خبرنگارانی را که این قوانین را زیرپا می گذارند مورد اذیت و آزار قرار می دهد و یا به زندان می اندازد.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران می گوید که بسیاری از ازبک ها به دلیل محدودیت های حاکم بر رسانه های داخلی، از منابع خبری خارجی از جمله تلویزیون روسیه و بی بی سی استفاده می کنند.

اکثر چاپخانه ها و مراکز پخش تحت کنترل دولت قرار دارند.

تلویزیون محبوب ترین رسانه در ازبکستان است. شبک های رادیویی و تلویزیونی خصوصی در کنار شبکه های دولتی فعالیت دارند.

شبکه های خارجی از طریق کابل که به طور گسترده در دسترس هستند، پخش می شوند.

تعداد کاربران اینترنتی در مارس ۲۰۱۱ حدود ۷.۵ میلیون نفر برآورد شده است. (InternetWorldStats)

سانسور اینترنتی و فیلترینگ شدیدا اعمال می شود. به گفته گزارشگران بدون مرز در سال ۲۰۱۰ ازبکستان "دشمن اینترنت" است.







:: برچسب‌ها: سرگرمی , جشنواره ,
:: بازدید از این مطلب : 579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: