85 درصد ایران تحت تسلط اقالیم خشك و نیمه خشك قرار دارد
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، علیرضا اورنگی روز پنجشنبه در نخستین نشست كارگروه ملی بیابان زدایی در محل این وزارتخانه اظهار داشت: كنوانسیون مقابله با بیابانزایی و تخریب سرزمین ،شعار گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی در سال 2012 را ' خاك سالم و حاصلخیز متضمن پایداری و بقای انسانها ' انتخاب كرده است .

رئیس سازمان جنگلها ،مراتع و آبخیزداری كشور افزود: رشته كوههای البرز ، زاگرس و سایر ارتفاعات پراكنده مركزی به عنوان تعدیل كننده شرایط در رژیم بارش ، دما ، فشار و جریانهای جوی عمل می نماید و با دریافت بارش به صورت برف منبع اصلی تامین آبهای سطحی و زیر زمینی به شمار می روند .

قرار است طی هفته منابع طبیعی (پانزدهم تا بیست ویكم اسفند ماه ) در مجموع 221 طرح آبخیزداری و آبخوانداری با اعتباری بالغ بر 723 میلیارد ریال در 31 استان كشور به بهره برداری برسد.

اورنگی افزود:اعلام دهه 20-2010 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان دهه مقابله با بیابانزایی و تخریب سرزمین ، نشانه اهمیت مناطق خشك ونیمه خشك در شكل گیری و پیشبرد تمدن بشری ونقشی است كه ثبات و امنیت همه جانبه این مناطق در عرصه بین المللی دارد .

اطلاعات منتشره حاكی است :مساحت منابع طبیعی كشور شامل جنگل ها، مراتع و اراضی بیابانی 3/ 134میلیون هكتار یعنی معادل 8/ 82 درصد از وسعت كشور ( وسعت جنگل 3/ 14میلیون هكتار، مراتع 85 میلیون هكتار، اراضی بیابانی 5/ 32 میلیون هكتار و بیشه زار و درختچه زار 6/ 2 میلیون هكتار) را شامل می شود.

به گفته ی معاون وزیر جهاد كشاورزی ، سالانه 12 میلیون هكتار زمین ، معادل سه برابر مساحت كشور سوئیس به دلیل پدیده بیابانزایی قابلیت تولید خود را از دست می دهند .

اورنگی از بهره برداری مفرط انسان به عنوان عامل اصلی تخریب خاك یاد كرد و گفت : چرای بی رویه دام از جنگلها و مراتع ،جنگل تراشی ، عملیات نامناسب كشاورزی ، مصرف بی رویه سموم و كودهای شیمیایی در كنار توسعه فعالیتهای صنعتی و توسعه شهری از دیگر عوامل مخرب خاك محسوب می شوند .

وی تصریح كرد: برای بیابانزدایی در كشور ساختارهای قانونی و اجرایی فراهم آمده و مشاركت در كناربرخورداری از توانمندیهای علمی ،پژوهشی ، تحقیقاتی و دانش بومی غنی موجب برقراری تعادل در بهره برداری از منابع كشور خواهد شد .

نخستین نشست كارگروه ملی بیابانزدایی با تشریح مبانی و خط مشی كنوانسیون ، قرائت و تصویب پیش نویس آئین نامه داخلی كارگروه ملی بیابانزدایی ، قرائت و تصویب پیش نویس آئین نامه دبیرخانه كارگروه ملی بیابانزدایی ، قرائت و تصویب پیش نویس برنامه وبودجه مربوط به سال 1391 كارگروه ملی بیابانزدایی با تنفیذ احكام اعضا پیش ازظهر امروزبه كار خود پایان داد.

اقتصام** 1559**1319





:: برچسب‌ها: فوتبال ,
:: بازدید از این مطلب : 591
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: