احزاب اسلامگرای الجزایر برای پیروزی در انتخابات متحد شدند
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا، رهبران سه حزب 'جنبش جامع صلح ' به دبیركلی ابوجره سلطانی، 'جنبش اصلاح ملی' به ریاست حملاوی عكوشی و 'جنبش النهضه' به رهبری فاتح ربیعی روز پنجشنبه با امضای یك توافقنامه برای حضور یكپارچه و ارائه فهرست مشترك در انتخابات مجلس الجزایر با یكدیگر متحد شدند.

این سه حزب اسلامگرای الجزایر نسبت به ارائه فهرست مشترك، اتخاذ سیاست راهبردی انتخاباتی همسو با یكدیگر به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، سهم نامزدهای انتخاباتی جنبش جامع صلح (حمس) در فهرست انتخاباتی این ائتلاف 53 درصد ، حزب النهضه 25 درصد و حزب اصلاح ملی نیز 22 درصد خواهد بود.

ابوجره سلطانی رهبر حزب حمس در نشست مشترك اعضای این احزاب در هتل السفیر الجزایر در سخنانی این ائتلاف را اولین تجربه برای احزاب سیاسی الجزایر عنوان كرد.

دبیر كل جنبش النهضه نیز در این باره گفت كه این ائتلاف برای احزاب سیاسی اسلامی یك روز تاریخی برای ورود به مرحله جدید برای انجام اصلاحات در كشور است.

این احزاب به رغم برخی اختلافات دیدگاهی در هفته های اخیر با برگزاری نشست های متعدد و صدور بیانیه مواضع خود برای ارائه یك فهرست هماهنگ در راستای مشاركت هرچه بیشتر در انتخابات آینده مجلس را خواستار شدند.

این احزاب پیشتر در بیانیه مشترك خود با اشاره به موج انقلاب های مردمی در كشورهای عربی و افزایش سطح آگاهی و مطالبات اسلامی مردم الجزایر، از دیگر احزاب اسلامگرا خواسته بودند كه به ائتلاف احزاب اسلامی ملحق شده و برای ایفای نقش بهتر، خود را آماده سازند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند كه در پی موج بیداری اسلامی در منطقه همانگونه كه احزاب اسلامگرا در كشورهای تونس، مصر و مغرب با استقبال مردم روبرو شدند، احزاب اسلامگرای الجزایر نیز در مقایسه با سایر احزاب ملی گرا و لائیك از شانس بیشتری برای ورود به مجلس این كشور برخوردار هستند.

این در حالیست كه 'عبدالعزیز بلخادم' دبیركل جبهه آزادیبخش ملی (افلن) و مشاور ویژه رییس جمهور الجزایر پیشتر گفته بود كه احزاب اسلامگرا در انتخابات آینده مجلس تنها بین 35 تا 40 درصد از كرسی های مجلس را در اختیار خواهند گرفت.

بسیاری از احزاب اسلامگرای الجزایر از احزاب تازه تاسیس هستند، در حالیكه احزاب حاكم و دیگر احزاب غیر اسلامی الجزایر از احزاب با تجربه و با سابقه طولانی در عرصه سیاست این كشور محسوب می شوند.

رییس جمهور این كشور نیز در راستای اطمینان بخشی به افكار عمومی این كشور و در پاسخ به برخی نظرات احزاب سیاسی مبنی بر عدم توانایی دولت در برگزاری یك انتخابات سالم و شفاف در هفته های گذشته به صورت رسمی از اتحادیه های اروپا، آفریقا ، عرب و سازمان همكاری های اسلامی خواست تا ناظرانی برای نظارت بر روند انتخابات به الجزایر اعزام كنند.

در آخرین انتخابات پارلمانی الجزایر كه در سال 2007 میلادی( 1385 شمسی) برگزار شد ، 24 حزب و تشكل سیاسی برای راهیابی به مجلس ملی مردمی این كشور به رقابت پرداختند.

احزاب و تشكل های سیاسی الجزایر با برگزاری نشست های حزبی و مصاحبه های خبری خود را برای رقابت و تصاحب 462 كرسی نمایندگی مجلس ملی مردمی الجزایر در دهم ماه می 2012 میلادی ( 21 اردیبهشت ماه 91) آماده می كنند.

خاورم ** 1200** 1597





:: برچسب‌ها: بهار , کلیسا , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 533
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: