سازمان‌های بین‌المللی: دسترسی به فیس‌بوک را فراهم کنید
نوشته شده توسط : lsdf
فیس‌بوک

دسترسی به برخی از سایت‌ها، از جمله شبکه اجتماعی فیس‌بوک از روز شنبه گذشته به این سو در تاجیکستان مسدود شده است

کمیته دفاع از خبرنگاران تقاضا کرده است که "تاجیکستان باید بیدرنگ فرمان خود را در باره مسدود کردن دسترسی به چندین سایت خبری و شبکه اجتماعی فیس‌بوک لغو کند."

این کمیته می‌گوید: "دفتر ریاست جمهوری رحمان باید انتقاد و بررسی فعالیتش توسط جامعه را تحمل کند و از سانسور رسانه‌های انتقادی دست بردارد، زیرا در دست داشتن اداره دفتر اجتماعی بدون انتقاد نمی‌شود."

سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز از دولت تاجیکستان درخواست کرده است که دستور خود را در باره مسدود کردن سایت فیس‌بوک و چند سایت خبری روسی‌زبان باطل کنند.

این درخواست را دنیا میاتوویچ، نماینده آزادی بیان سازمان امنیت و همکاری اروپا، در نامه‌ای عنوانی همراه‌خان ظریفی، وزیر خارجه تاجیکستان، ارسال کرده است.

خانم میاتوویچ در این نامه نوشته: "من امیدوارم دسترسی به فیس‌بوک و چهار وبسایت خبری بیدرنگ فراهم شود."

دسترسی به برخی از سایت‌ها، از جمله شبکه اجتماعی فیس‌بوک، "zvezda.ru"، "maxala.org" و "tjknews.com" از روز شنبه گذشته به این سو در تاجیکستان مسدود شده است.

بیگ ظهوراف، رئیس اداره ارتباطات تاجیکستان، به خبرنگاران گفت که قطع دسترسی به "فیس‌بوک" و سایت‌های دیگر به دلیل بروز مشکلات فنی رخ داده و فعلاً کارشناسان برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند و در زودترین فرصت این مشکل رفع خواهد شد.

اما در بیانیه سازمان امنیت و همکاری اروپا آمده است که “فراهمگران اینترنت در تاجیکستان گفته‌اند که روز دوم مارس آن‌ها از سوی اداره ارتباطات تاجیکستان دستور گرفتند که دسترسی به فیس‌بوک و چهار وبسایت خبری - tjknews.com، maxala.org، centrasia.ru و zvezda.ru را مسدود کنند.”

دنیا میاتویچ

دنیا میاتویچ: اینترنت باید به عنوان یک محفیل اجتماعی برای بررسی و بیان عقاید باز باشد

دنیا میاتوویچ، نماینده آزادی بیان سازمان امنیت و همکاری اروپا، در نامه خود به وزیر خارجه تاجیکستان نوشته است:"هرچند موارد مسدود کردن برخی از سایت‌ها در تاجیکستان گه‌گاه وجود داشته است، اما اینترنت در این کشور در مجموع آزاد باقی می‌ماند."

وی افزوده است: "بار اول است که دسترسی به یک سایت اجتماعی بسته شده است و من امیدوارم که این مورد نگران‌کننده مقدمه‌ای برای وخیم شدن وضعیت در زمینه آزادی اینترنت واقع نشود."

در بیانیه سازمان همکاری و امنیت اروپا در باره درخواست دنیا میاتوویچ می‌خوانیم که وی در نامه‌اش به همراه‌خان ظریفی تأکید کرده: "اینترنت باید به عنوان یک محفل اجتماعی برای بررسی و بیان عقاید باز باشد و این در اعلامیه جهانی حقوق انسان درج شده است."

برخی از تحلیلگران بر این نظرند که انتشار مطلبی در سایت اینترنتی zvezda.ru و بازنشر این مطلب در برخی از سایت‌های دیگر، از جمله فیس‌بوک، به مسدود شدن دسترسی علاقه‌مندان به این سایت‌ها منجر شده است.

در این مطلب نسخه‌هایی از اسنادی منتشر شده بود که ادعا می‌شد اسناد مخفی از جلسه رئیس جمهوری تاجیکستان با مقام‌های امنیتی و پلیس در اواخر ماه نوامبر سال گذشته بوده‌اند.

دادستانی تاجیکستان روز ۷ مارس اعلام کرده بود که این مطلب سایت خبری zvezda.ru را تحقیق خواهد کرد.

پس از جند روز مسدود شدن، دسترسی به سایت اجتماعی فیس‌بوک، "سازندگان وطن"، بخش جوانان حزب حاکم خلق دمکرات تاجیکستان، اعلام کرد که سایت اجتماعی ملی تأسیس خواهد داد.

مسئولان این سازمان گفتند: "در این سایت، جوانان وطن‌دوست در مورد غایه‌‌ها و ارزش‌های ملی" تبادل نظر خواهند کرد و این شبکه اجتماعی برای رشد کشور مساعدت خواهد کرد.





:: برچسب‌ها: فیلم , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 625
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: