دیپلماسی؛ تنها راه دارای دستاورد در موضوع هسته ای ایران
نوشته شده توسط : lsdf

با وجود تلاش ها و جنجال آفرینی های رژیم صهیونیستی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، اكثر قریب به اتفاق كارشناسان اروپایی و آمریكایی بر این نظر تاكید دارند كه تنها راه حل برای این موضوع دیپلماسی و مذاكره است و راه های دیگر از جمله تهدید و یا اقدام نظامی به مسیری جز بدتر كردن شرایط به ضرر غرب، به ویژه منافع آمریكا منتهی نمی شود.

برخی رسانه ها و حتی مراكز پژوهشی آمریكا بیش از 10 استدلال را برای این موضوع ارائه كرده و معتقدند كه به راحتی می توان با ایران هسته ای كنار آمد، اما نمی توان از تبعات اقدامات تند به راحتی خلاص شد.

استدلال كارشناسان:

--------------------------------------

- هیچ مدركی در مورد انحراف ایران از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل ارائه نشده است.

- تفاوت موضوع هسته ای ایران با سوریه و عراق

- تشدید بحران اقتصادی در اروپا و آمریكا

- بالارفتن قیمت انرژی ونفت

- افزایش ناامنی در تنگه هرمز و بالا رفتن ریسك تجارت در صورت اقدام عملی

- انزوای بین المللی آمریكا

- گسترش تروریسم علیه آمریكا به وسیله گروه های فعال ضد آمریكایی و حتی گروه های خاموش

- احتمال كاهش همكاری ایران و دیگر كشورها با آژانس بین المللی انرژی اتمی

- تضعیف معاهده عدم اشاعه هسته ای، جدی تر شدن ایران برای ادامه فعالیت ها و احتمال خروج ایران از ان.پی.تی.

- انسجام داخلی در ایران در برابر تهدید خارجی و واكنش حمایتگرانه كشورهای دوست ایران در صورت تحقق تهدیدهای خارجی

** اوباما خواستار ادامه دیپلماسی

-------------------------------------------

ظاهرا اوباما با همه تهدیداتی كه كارشناسان در كاخ سفید و در اندیشكده ها به وی هشدار داده اند، آشناست و به همین دلیل بیش از همه طرفدار ادامه رویكرد حل مسالمت آمیز موضوع است.

وی اخیرا در چند سخنرانی و كنفرانس مطبوعاتی و حتی به طور ضمنی در جمع سازمان صهیونیستی آیپك به این موضوع اشاره داشت كه مخالف اقدام نظامی علیه ایران است و باید به مذاكره و دیپلماسی هم فرصت عرض اندام داد.

رئیس جمهور آمریكا در مصاحبه‌ هایی مخالفت صریح خود با اقدام علیه ایران را در این شرایط اعلام كرد.

به عنوان نمونه وی در گفت و گو با مجله آمریكایی آتلانتیك هم به این موضوع اشاره داشت. وی البته ضمن تكرار تعهد آمریكا به امنیت اسرائیل گفت كه حكومت اسرائیل می داند كه به عنوان رئیس جمهور آمریكا بلوف نمی‌زند و فعلا راه دیپلماتیك را دنبال می كند.

اوباما حتی در سخنرانی خود در جمع لابی صهیونیستی در آمریكا گفت كه هنوز فرصت برای دیپلماسی با ایران وجود دارد.

** پذیرش ایران هسته ای

------------------------------------

اخیرا 'پاول پیلار' در مجله Washington Monthly مطلبی را در مورد می توان با ایران هسته ای كنار آمد منتشر كرد.

پیلار استاد دانشگاه جورج تاون و فردی است كه بین سال های 2000 تا 2005 مسئول دفتر اطلاعات ملی خاور نزدیك و شرق آسیا بود و به اطلاعات سی.آی.ای. دسترسی داشت.

وی تاكید كرد: كنار آمدن با ایران هسته ای بسیار راحت تر و كم هزینه تر از حمله به ایران است و خطراتی كه در مورد فعالیت های هسته ای ایران گفته می شود چیزی جز بزرگنمایی نیست، بعلاوه حمله به ایران بسیار پرهزینه تر از چیزی است كه همگان تصور می كنند. عمدتا در مورد خطرناك بودن فعالیت های هسته ای ایران دو استدلال بیان می شود كه عبارتند از احتمال حمله به اسرائیل و هراس كشورهای عرب خلیج فارس و خاورمیانه.

پیلار در مطلب خود با رد هر دو ادعا اعتقاد دارد كه ' در ایران عقلانیت حكمفرماست و این موضوع را حتی خود اسراییلی ها نیز می دانند. به اعتقاد كارشناسان همین محاسبات و ارزیابی هزینه ها در مباحث هسته ای موجب می شود نوعی بوروكراسی هسته ای در ساختار كشورها ایجاد شود كه مانع از استفاده نابهنگام از این فناوری می شود و حتی به ثبات كشورها كمك می كند.'

** آگاهی آمریكا از عواقب ناخوشایند انتخاب گزینه دیوانه گری

-------------------------------------------------------------------

'رابرت رایت' تحلیلگر مجله آتلانتیك نیز موافق با پیلار در مقاله ای می نویسد: كاملا با این طرز تفكر رایج كه حمله برای توقف برنامه هسته ای ایران ترجیح داده می شود مخالفم و اعتقاد دارم اثرات منفی این موضوع بسیار بیشتر از كنار آمدن با ایران هسته ای است.

به نظر رایت، ' اگر به عواقب حمله نظامی حتی كمی اندیشه شود مشخص می شود كه حمله هوایی جراحی گونه برای توقف ایران اشتباهی بسیار بزرگ و غیر قابل جبران است، زیرا بر اساس دلایل متفاوت این امر موجب گسترش منازعه و حتی عواقبی بدتر می شود.بر عكس چیزی كه مقامات ادعا می كنند، سود جنگ بسیار كمتر از هزینه های آن خواهد بود. اما این سیاستگذاران آمریكایی هستند كه باید دریابند كه خطر كدامیك بیشتر است. تصمیم با سیاستگذاران كاخ سفید است زیرا اكنون توپ در زمین آن هاست.'

** ناكارآمدی افراط گرایی غرب علیه ایران

---------------------------------------------------------

روزنامه آلمانی زبانTages Anzeiger گفت وگویی را با 'والتر پوش' ایران شناس در بنیاد علوم سیاسی در برلین انجام داد. وی اعتقاد دارد غرب در مورد تهدید ایران افراطی عمل می كند كه نا كارآمد است.

وی معتقد است: مقام های آمریكایی به ویژه اوباما تاكنون به طور جدی مخالفت خود با جنگ را اعلام كرده اند و اینك یكباره نمی توانند، موضع خود را تغییر دهند و به ادامه مذاكره نیز اكنون اشاره می كنند.

وی در مورد جنجال مقام های رژیم اسرائیل نیز می گوید: نتانیاهو در سیستم امنیتی اسرائیل منزوی است، زیرا تا به حال در اسرائیل سابقه نداشته كه مواضع سازمانهای امنیتی و ارتش اسرائیل با مواضع دولت در یك چنین موضوع مهمی تا این حد متفاوت باشد. در جامعه اسرائیل نیز یك نتیجه شفاف برای تهدید ایران وجود ندارد، اما مشخص است كه نتانیاهو می خواهد در این مورد بر آمریكا فشار بیاورد.

وی با اشاره به نتایج بررسی های سازمان های اطلاعاتی آمریكا در مورد غیرنظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران نیز می افزاید: من كاملا مطمئنم كه سازمان های امنیتی آمریكا درست می گویند. ضمنا رهبر جمهوری اسلامی ایران مدتی قبل تاكید كرد كه كشورش نمی خواهد بمب اتمی بسازد.

وی با تاكید بر این نكته كه میان ایران و غرب باید مذاكرات برای حل موضوع دنبال شود، خاطر نشان كرد: مشاهده می كنیم كه علامت های مثبتی از سوی دو طرف برای ادامه دیپلماسی دیده می شود كه این موضوع یكسال پیش اصلا قابل تصور نبود. بنابراین خطر جنگ آنقدر هم كه برخی از رسانه های گروهی آنرا جلوه می دهند بالا نیست و نباید در مورد این موضوع افراط كرد.

** دنیس راس: زمان دیپلماسی فرا رسیده است

--------------------------------------------------------

این مقاله تاكید دارد حتی 'دنیس راس' كه سال گذشته عضو گروه آمریكا در مذاكره هسته ای با ایران بود و اكنون تیم رایزنی اوباما را ترك كرده و به انستیتویی در تل آویو بازگشته است، صحبت از پیگیری دیپلماسی دارد. به اعتقاد او زمان برای تلاش های دیپلماتیك در خصوص ایران فرا رسیده است.

'ویلیام لاورس' و 'توماس پیك گرینگ' دو دپیلمات سابق آمریكا نیز در مقاله ای كه اخیرا در نشریه نیویورك تایمز چاپ شده است، به اوباما پیشنهاد كردند كه 'كانالهای دیپلماتیك با ایران را باز كند و مانند ریچارد نیكسون، زمینه را برای برقراری روابط با ایران هموار سازد. آنها به اوباما پیشنهاد كردند كه یك نماینده ویژه در امور ایران برگزیند كه مورد اطمینان ایران نیز باشد. این فرد می تواند با ایران مذاكره كند و از بروز جنگی كه می تواند به كل منطقه كشیده شود جلوگیری به عمل آورد'.

این مقاله می افزاید: چنانچه تماس با ایران امكان پذیر شود، آنوقت لحن تهدیدهای دولت اسرائیل و نومحافظه كار در آمریكا نیز باید مناسب تر شود. رییس جمهور ایران در هر صحبتی كه انجام می دهد همیشه واژه رعایت احترام را تكرار می كند. وی در چندی پیش در مراسم سالروز پیروزی انقلاب در تهران تاكید نمود كه درها برای مذاكره باز است، ولی این امر باید با احترام متقابل و منصفانه صورت گیرد.' دورون پلی' نویسنده ای كه سالها پیش در زمینه صلح در اسلام تحقیق كرده بود بر موضوع رعایت احترام در فرهنگ اسلامی تاكید زیادی نموده بود. تحریم ها، كشتن دانشمندان اتمی و بمباران هوایی تاسیسات هسته ای فقط می توانند مقاصد هسته ای ایران را برای چند سالی به تاخیر اندازند، اما مشكل را برای همیشه حل نخواهد كرد. حتی بهترین دانشمندان نیز موفق نشده اند كه سلاحی را علیه احترام مذهبی و ملی پیدا كنند.

پژوهش**9130**1599





:: برچسب‌ها: جزیره , حزب ,
:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: