مجله رادیویی؛ زندگی و هنر هویدا
نوشته شده توسط : lsdf

ظاهر هویدا در پانزدهم حوت/اسفند در شهر هامبورک آلمان در اثر بیماری سرطان از دنیا رفت. او ۶۷ سال داشت. به گفته خودش در دایزنگی هزاره جات متولد شده بود، پدرش کارمند دولت بود و هنوز هویدا هفت ساله بود که پدرش در مزارشریف درگذشت. پدر او کارمند دولت بود و شهر محل کارش مدام تغیر می کرد.

هویدای هفت ساله در مکتب سلطان غیاث الدین مزارشریف شامل صنف/کلاس اول شد. او دو برادر کوچکتر از خود نیز داشت و مادرش که در مزارشریف احساس غربت می کرد چاره ای جز کوچیدن از آن شهر نیافت و به همراه سه پسر یتیم خویش راه کابل را در پیش گرفت.

مادر در کابل به خیاطی پرداخت و برای فرزندانش نان آوری کرد.

ظاهر هویدا دوران کودکی بسیار پرمشقتی داشت او کسانی که با او آشنا بودند می گویند او برای یافتن لقمه نانی سختی های فراوانی کشیده بود و به همین دلیل از سختی ها نمی هراسید.

در بزرگ سالی زمانی که خانواده هم تشکیل داده بود برای دریافت مزد آوازخوانی نمی کرد و مدام در فقر بسر می برد.

گروه موسیقی آماتور که ظاهر هویدا درخشنده ترین چهره در میان اعضای آن بود در سال ۱۳۴۲ خورشیدی تشکیل شد و رهبر این گروه عزیز آشنا بود.

هویدا او از سالهای چهل خورشیدی با رادیوی افغانستان همکاری می کرد در همان سال ها برای تحصیل در رشته موسیقی به ماسکو رفت. دکتر صادق فطرت ناشناس آوازخوان برجسته افغان که در لندن بسر می برد نیز در آن سالها مشغول درس دانشگاهی در رشته ادبیات در مسکو بود.

در یک برنامه که از بی بی سی پخش شد ظاهر هویدا از ناسازگاری هایی سخن گفته بود که در سالهای حکومت مورد حمایت شوروی در محل کار خود در رادیو افغانستان می دید.

سر انجام کار را در رادیو از دست داد و به همراه یک هنرمند دیگر که البته اهل موسیقی نبود دست به ایجاد مغازه ای در مکروریان کابل زد.

پیش از آن آمدن مجاهدین به هند رفت و پس از دو سال اقامت در هند به عنوان پناهنده راهی آلمان شد.

هویدا تنها اهل موسیقی نبود بلکه در زمینه تیاتر و سینما و برنامه سازی در رادیو نیز شهرت فراوانی دارد. اما داکتر صبورالله سیاهسنگ می گوید ظاهر هویدا می بایست استعداد و توان خود را در زمینه واحدی به کار گیرد.

ظاهر هویدا شاعری هم می کرده و تصنیف هایی نیز ساخته و چنانکه داکتر حمیرا نگهت دستگیر زاده شاعر مقیم هالند می گوید او در گزینش شعر برای آهنگش هایش با وسواس زیادی عمل می کرد.

در نسخه صوتی مجله فرهنگی که ویژه ظاهر هویداست صدای دکتر صادق فطرت ناشناس، ببرک وسا، فرهاد دریا، دکتر حمیرا نکهت، انجنیر صدیق قیام، احمد غوث زلمی، چیترام و نیز صدای خود او را می توانید بشنوید.





:: برچسب‌ها: فیلم , حیوانات , عشق ,
:: بازدید از این مطلب : 586
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: