رابرت وود: ایران فقط تحت فشار همکاری می کند
نوشته شده توسط : lsdf
آژانس بین المللی انرژی اتمیژانس بین المللی انرژی اتمی

کشورهای عضو گروه ۱+۵ از ایران خواسته اند که در مذاکرات هسته ای با این گروه "جدی" باشد و به بازرسان بین المللی اجازه دسترسی به تمامی مراکز مورد نظر آنان را بدهد.

کشورهای آلمان، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، روز پنجشنبه ۸ اسفند (۸ مارس) با صدور بیانیه مشترکی، خواست های خود از ایران را در مذاکراتی که قرار است در مورد پرونده هسته ای این کشور برگزار شود شرح دادند.

محمد امینی، بی بی سی که برای پوشش اخبار اجلاس آژانس بین المللی انرژی هسته ای به وین اعزام شده است در حاشیه این اجلاس با رابرت وود، نماینده آمریکا در این آژانس سازمان ملل متحد گفتگو کرده و ابتدا از او در ارتباط با بخشی از سخنانش پرسیده که طی آن آقای وود گفته بود "ایران اکنون هشدار " را دریافت کرده است.

کاملا این مساله را روشن کردم که ایران این را می داند که اگر با آژانس همکاری لازم را انجام ندهد، برای انجام رسالت آژانس لازم است آن وقت شورای حکام به اقدامات دیگری متوسل شود تا عمل به قطعنامه نوامبر ۲۰۱۱ محقق شود. منظور من این بود.

اما آقای سلطانیه سفیر ایران در آژانس بارها اعلام کرده که ایران در قضیه عدم دسترسی به سایت نظامی پارچین بر خلاف وعده عمل نکرده، بلکه هیات آژانس بود که قبل از توافق بر سر نحوه بازدید، درخواست بازدید مطرح کردند؟

این حرف کاملا خلاف واقع است. آژانس حداقل پنج هفته قبل از سفر هیات تقاضا کرد که به پارچین برود. به آنها چیزهای متفاوتی گفته شد. یکبار گفته شد که آنجا یک سایت نظامی است و بازدید غیر ممکن. یکبار دیگر گفته شد که ببینیم چه می شود. در پایان سفر اول هیچ جوابی داده نشد. در سفر دوم گفته شد نه نمی توانید به پارچین بروید. ولی می توانیم شما را به یک سایت دیگر ببریم. آن سایت جایی نبود که آژانس از آنجا بازدید کند چون وسایل و افراد لازم در اختیار هیات نبود تا کار تحقیقاتی خود را انجام دهند. ایران صادقانه رفتار نمی کند.

اگر ایران برای همکاری جدی است باید به تعهداتش عمل کند و به نیازهای آژانس برای تحقیقات درباره برنامه هسته ای اش توجه و همکاری کند.

گزارشهایی مطرح شده مبنی بر این که ایران در حال پاکسازی سایت پارچین است. شما در این باره چه نظری دارید؟

باید این را پرسید که وقتی ایران به آژانس اجازه دسترسی به پارچین را نداد گزارش های مطرح شد درباره تصاویر ماهواره ای که ایران دارد این سایت را پاکسازی می کند. من واقعا نمی توانم درستی این گزارش ها را تایید کنم ولی اگر درست باشند می توان یک ارتباطی مشاهده کرد.

آنچه آژانس مدتهاست می گوید این است که ما باید بتوانیم به جایی که لازم داریم از آنجا بازدید کنیم برویم. این آژانس نیست که زیر ذره بین تحقیق است این ایران است. لذا اگر آژانس لازم می بیند که به نقطه ای برود باید اجازه اش داده شود. برای ایران امکان داشت که پیشاپیش سفر روی چارچوب بازرسی ها کار کند و به آژانس اجازه دسترسی بدهد.

بجای این کار، آنها مرتب دلایل مختلفی برای عدم بازدید مطرح کردند. حالا ناگهان می گویند که شاید بشود درباره این موضوع بیشتر حرف بزنیم و یا بازدیدی صورت گیرد. این فقط ایجاد تاخیر بیشتر و مانع تراشی بیشتر از سوی ایران است نه بیشتر.

سفیر ایران در آژانس می گوید به جای ایجاد فضای آرام برای مذاکره، برخی به دنبال صحبت از جنگ و فضا سازی رسانه ای هستند. منطق ایران در این نکته منطق مشخصی است؟

ایران ده سال برای همکاری با آژانس وقت داشت. بعضی اوقات کمی همکاری کرده و بعد ابهام و مانع تراشی کرده. ایران فقط وقتی تحت فشار است امکان دسترسی می دهد. من واقعا معتقدم که اگر ما قطعنامه نوامبر گذشته را تصویب نکرده بودیم ایران اجازه رفتن تیم های آژانس به ایران و گفتگو را نمی داد. تنها دلیلی که باعث شد اجازه رفتن آژانس را بدهند بخاطر فشار آن قطعنامه بود و آنها نگران قطعنامه های بعدی و بیانیه های گروه شش جانبه بود. ایران می داند که تحت فشار است و بهمین خاطر بدنبال بهانه های دیگر خواهد بود ولی ده سال است که آژانس با سوال هایی درباره برنامه هسته ای ایران مواجه بوده و زمان آن رسیده که ایران جواب این سوالها را بدهد.





:: برچسب‌ها: سنگ , گل , فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 651
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: