روزنامه‌های کابل: یکشنبه، ۲۱ حوت
نوشته شده توسط : lsdf

حمایت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از اعلامیه اخیر شورای علما در مورد تفکیک جنسیتی زنان و مردان در امور اجتماعی، از مسائل مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

شورای علما مردان را اصل و زنان را فرع خوانده و تاکید کرده است که زنان نباید در عرصه‌های اجتماعی مانند بازار، محل کار و آموزش با مردان بیگانه یک‌جا باشند. این شورا همچنین بر خودداری زنان از سفر بدون محرم شرعی و رعایت حجاب تاکید کرده است. آقای کرزی اعلامیه شورا را در زمینه مبارزه با خشونت علیه زنان مطابق احکام شریعت دانسته است.

محمد محق در مطلبی با عنوان "فرع بودن زن در قرآن نیامده است"، با اشاره به آیه‌ای از سوره نساء در قرآن در هشت صبح نوشته است که "هیچ تصریحی بر فرع بودن زن نشده و از ادوار قدیم تا امروز میان مفسران قرآن مجید درباره مقصود اصلی آن اختلاف نظر بوده است."

این نویسنده افزوده است که شورای علما ظاهرا به این آیه نظر داشته است که "'و خلق منها زوجها'، یعنی همسرش را از او خلق کرد و گویا از آن چنین برداشت کرده است که مرد هدف اصلی از آفرینش بوده است و زن چون از وجود اوخلق شده است، فرع او است".

به نظر محق، "برای پی بردن به ظنی‌الدلاله بودن نص آیه مبارکه مورد بحث، بهتر بود که علمای محترم سری به تفاسیر مهم قرآن مجید، اعم از تفاسیر قدیم و جدید، می‌زدند تا می‌دیدند که چقدر برداشت‌های گوناگون از این آیه صورت گرفته است و برداشتی که مورد نظر صاحبان این بیانیه بوده است، تا کجا پشتوانه دارد."

نویسنده هشت صبح در ادامه آورده است: "مفسران قرآن مجید از روزگاران کهن تاکنون، اولا درباره چگونگی آفرینش مرد و زن و این‌که یکی از دیگری اشتقاق شده یا هر دو از یک ماده ساخته شده‌اند، اختلاف نظر داشته‌اند و این اختلاف نظر دلیلی بر این است که آیه مورد بحث افاده ظن و احتمال می‌کند، نه افاده قطع و یقین. ثانیا با وجود برداشت‌های مختلف از این آیه، هیچ‌کدام از ایشان آن را دلیلی بر این ندانسته‌اند که زن به‌عنوان فرع مرد معرفی گردد و راهی به تبعیض گشوده شود."

ماندگار در سرمقاله خود حمایت حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از اعلامیه شورای علما را "مقدمه‌چینی برای بازگشت به گذشته" و وارد کردن گروه طالبان در نظام دانسته است. به نظر این روزنامه، در این روزها از مجاری مختلف تلاش می‌شود که "تفکر طالبانی" ترویج شود.

نویسنده افزوده است که اعلامیه اخیر شورای علما به اشاره آقای کرزی در همین راستا صادر شده است و با این کار هدف خاصی دنبال می شود. ماندگار معتقد است: حالا که موضوع گفتگو با طالبان گرم شده، صدور اعلامیه شورای علما حاکی از حرکت جدید سیاسی است که "منافع سیاسی ویژه‌ای را دنبال می‌کند".

روزنامه با این مقدمه نوشته است که پخش و نشر تفکر طالبانی در افغانستان امری است که تیم همکاری رئیس جهمور این کشور آن را برای ارائه طرحی سیاسی روی دست گرفته است و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) از آن حمایت می‌کند.

روزنامه اراده در سرمقاله خود با اشاره به موافقت آمریکا با واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام در شمال کابل به دولت افغانستان نوشته است که حالا این موضوع به یک "سوژه سیاسی" تبدیل شده است و دولت افغانستان این مساله را در پیوند با مصالحه با گروه طالبان در گفتگوهای خود با آمریکایی عنوان کرد.

به نظر نویسنده، دولت افغانستان زمانی که مذاکرات قطر آغاز شد، احساس کرد که به حاشیه رانده شده است و به همین دلیل آمریکایی‌ها را تحت فشار قرار داد تا مسئولیت این بازداشتگاه را ـ که سه هزار تن و عمدتا اعضای گروه طالبان در آن زندانی هستند ـ به دولت افغانستان واگذار کند.

اراده معتقد است که حالا مهم این است که آیا در افغانستان ظرفیتی برای به دوش گرفتن مسئولیت این بازداشتگاه و ظرفیتی برای نگهداری از این زندانیان و بررسی پرونده‌های آنها وجود دارد یا نه. نویسنده افزوده است که در حال حاضر در بسیاری از زندان‌های تحت کنترل دولت شرایط خوبی وجود ندارد.

به نوشته این روزنامه، شماری از زندانیان سالیان دراز بدون این که پرونده‌ای در مورد آنها وجود داشته باشد، زندانی هستند و کسانی هم هستند که مدت حبس آنها به پایان رسیده است، ولی به دلایلی همچنان در زندان هستند. اراده تاکید کرده است که نیروهای بین‌المللی باید پیش از واگذاری مسئولیت بازداشتگاه بگرام به دولت افغانستان، توانایی نهادهای مرتبط را در این دولت بالا ببرند.

روزنامه چراغ از قول عطا محمد نور، والی بلخ نوشته است که اگر عاملان قتل رهبران و فرماندهان جهادی شناسایی و مطابق قانون مجازات نشوند، روند مصالحه با گروه طالبان به چالش کشیده خواهد شد. آقای نور تاکید کرده است که دولت باید در این زمینه تلاش‌های بیشتری به خرج دهد.

به نوشته این روزنامه، والی بلخ هشدار داده است که اگر در شناسایی و بازداشت عاملان ترور رهبران و فرماندهان جهادی سهل انگاری صورت گیرد، کشور به سوی بی‌ثباتی کشانده خواهد شد. توضیح بیشتری در این مورد ارائه نشده است.

والی بلخ همچنین با تاکید بر این که ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور پیشین و رئیس شورای صلح افغانستان نشان داد که طالبان دست از خشونت بر نمی‌دارند، گفته است که اگر در روند گفتگو با طالبان مشارکت مردم در نظر گرفته نشود، این گفتگوها به نتیجه نخواهد رسید.

آرمان ملی در مطلبی با عنوان "هنرمندان را در زندگی‌شان قدر کنیم" با اشاره به درگذشت ظاهر هویدا، خواننده و آهنگساز که هفته گذشته درگذشت، نوشته است که تا پیش از مرگ او کسی او را یاد نکرد، ولی زمانی که درگذشت، خبر مرگش در رسانه‌ها تیترساز شد.

نویسنده با انتقاد از این که "مرده بدنام و زنده خوشنام نداریم"، نوشته که رسم شده است نام هنرمندان تنها پس از مرگ آنها به یاد آورده شود و در مرگشان تعزیتنامه‌ها نوشته شود، در حالی که در زندگی‌شان حتی متولیان امور هنری هم در فکرشان نبوده‌اند.

عنایت شریف در این مطلب تاکید کرده است که نهادهای فرهنگی و به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ باید قدر هنرمندانی را که در حال حاضر دستاوردهای خوبی دارند، بشناسند و حداقل این احساس را به آنها بدهند که جامعه آنها را از یاد نبرده است.





:: برچسب‌ها: نور , نیویورک ,
:: بازدید از این مطلب : 562
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: