اهمیت رنگ در تصویرگری كودكانه
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، زبان و تصویر هر دو دارای ویژگی معنایی هستند.در متن یك كتاب،فاصله دو فضا یا مكان با واژگانی چون زمین،هوا،آسمان و چپ و راست استفاده می شود و در تصویرسازی و طراحی از پرسپكتیو(علم طراحی شكل ظاهری اشیاء و نحوه دیدن حجم های سه بعدی و ترسیم آنها برروی سطح دو بعدی) ، خط افق و بزرگ نمایی و كوچك نمایی بهره گرفته می شود اما در هر دو بخش نوع خاصی از سبك استفاده می شود.

بنابراین همچنان كه ادبیات به ژانر یا سبك نگارش وابسته است، تصویرگر به منظور انتقال معنایی خاص از متن به مخاطب، به دیدگاه یا سبك روایی خاصی گرایش دارد.

در واقع هنرمند با توجه به فراز و نشیب های موضوع با پركاری و كم كاری در كادر محدوده ای را می آفریند تا با ارائه تركیب بندی های متفاوت و همچنین تغییر زوایای دیداری مخاطب را با جذابیت های تصویری روبرو كند، تا همچنان به تورق كتاب تا پایان ادامه دهد.

در رابطه میان متن و تصویر آن چیزی كه به گویایی مفاهیم نوشتاری می پردازد، نقش تصویراست؛ آنچه این رابطه میان نوشته و تصویر را به اوج می رساند،درك تصویرگر از حال و هوای متن است و هر چه واژه ها در كنار یكدیگر به شیرینی بنشینند تصویرگر با تحقیق و جست و جو در نوشته به درك و دریافت بهتری نائل خواهد آمد.

درآن چیزی كه در زبان و كلام و متن منجر به درك مفاهیم پیوسته می شود،در تصویر همان ویژگی را به نمایش نمی گذارد.حال آنكه تصویرگر وقتی با متنی مواجه می شود به واسطه داشتن آگاهی از علوم تصویری با توجه به درك روابط سازمانی و تجسمی،احساسی را از متن به وسیله عناصر و روابط بین عناصر به هم پیوند می دهد.

تصویر سازی كتاب كودك بحث خیلی گسترده ای است و به ویژگی ها و مولفه های فراوانی وابسته است؛ به طور معمول اینكه تصویرگر برای چه گروه سنی كار انجام می دهد مهم است، با این حال 'رنگ' نقش بسیار مهمی در تصویرهای كتاب كودكان و نوجوانان دارد.

هنرمند تصویرگر، باتوجه به ویژگی‏های‏ فرهنگی خود، به طور عمده تحت تاثیر رنگ‏های سرزمین‏ خود است؛ به این منظور، رنگ‏ها از علائم‏ قانون‏مندی برخوردارند كه در بین ملل مختلف، مفاهیم واحدی دارد. به عبارتی،رنگ زبانی‏ بین الملی است.

كتاب كودكان را می‏توان یك كالای فرهنگی‏ دانست كه از رنگ، به عنوان عنصری تعیین ‏كننده، در ارتباط با كودكان استفاده می‏كند رنگ برای ارائه حس درون متن، قدرت بیان فوق العاده‏ای دارد.‏

رنگ های شاد در جذاب شدن تصاویر كمك می كند و بهتر است كه تصویرگر از رنگ های تیره مثل مشكی و قهوه ای تیره و سورمه ای بجز موارد محدود استفاده نكند.

البته می توان برای نمایش بهتر رنگ ها در تصویر های كتاب كودك، كاراكترها و یا نمادها را با قالب مشكی مجزا كرد.

بهتر از نقاشی های كودكانه با دست كشیده شود، چرا هر چه تصاویر به عكس شباهت كمتری داشته باشد و نشانه های تخیل در آن بیشتر باشد، برای كودكان جذاب تر است. از تصاویر كامپیوتری باید بیشتر برای كتابهای آموزشی یا علمی استفاده شود.

هر تصویرگری می تواند از هر كدام از روش های تصویرسازی و ابزارهای طراحی برای كودكان بهره بگیرد،بنابراین آنچه كه علاوه بر تمام ویژگی ها برای تصویرگری كتاب كودك مهم است، خلاقیت هنرمند و روح آثار وی است كه می تواند تصاویر زیبایی برای كودكان خلق كند.

تصویرگر پیش از به دست گرفتن قلم، باید از دریچه كودكان به دنیای بیرون نگاه كند و خود را جای آنها قرار دهد. این گونه می توان تصویراثرگذار و جذاب خلق كرد.

فراهنگ**9173**1588





:: برچسب‌ها: رنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 506
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: