فوتبال ایران؛ یك بام و دو هوا
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش ایرنا، جدا از شرایط به وجود آمده در انتخابات و حواشی های متداول آن به دلیل مخفی بودن آرا، سازمان بازرسی كل كشور، انتخابات فدراسیون فوتبال را غیر قانونی عنوان كرده است.

از آنجا كه فوتبال فراتر از سایر رشته های ورزشی در جهان به حساب می آید و در سراسر جهان دارای طرفداران بی شماری است، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) نیز به صورت خودمختار و فراتر از سیاست های دولت ها تصمیم گیری می كند چرا كه حضور تیم های فوتبال كشورهای مختلف جهان در رقابت هایی همچون جام جهانی، دستاوردهای متعدد فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و حتی سیاسی دارد.

اهمیت داشتن یك فوتبال قدرتمند در هر كشور، فدراسیون بین المللی فوتبال را بیش از پیش به یك نهاد مهم و قدرتمند تبدیل كرده است به طوری كه مسوولان آن نیز با شناخت كافی از علاقه ملت ها به این رشته ورزشی، آن را فراتر از سیاست های متداول كشورها در نظر گرفته اند و همواره شعار خود را بر دخالت نكردن

كشورها بر امور فوتبال قرار داده اند.

با توجه به تعلیق تیم های ملی فوتبال نیجریه، عربستان سعودی، كویت و ... در سالیان اخیر به بهانه دخالت مسوولان دولتی آن، بر هیچكس پوشیده نیست كه 'فیفا' با مشاهده كوچكترین دخالتی از سوی مسوولان دولتی در امور فوتبال، بلافاصله عكس العمل نشان داده و در نخستین گام فوتبال یك كشور را برای مدت زمان چند ماه از حضور در میادین بین المللی تعلیق یا محروم می كنند.

در این رهگذر، برخی از كشورها كه با توجه به تعلیق كشور دیگری، فرصتی دوباره برای درخشش در مسابقات جهانی پیدا می كنند، آرزوی وقوع چنین وضعیتی را دارند.

با این مقدمه باید به فدراسیون فوتبال كشورمان در یك ماه اخیر اشاره كرد كه سازمان تربیت بدنی سابق یا وزارت ورزش و جوانان پیش از انتخابات از طرق مختلف از جمله رسانه های جمعی، گاه و بی گاه متهم به مهره چینی در فدراسیون فوتبال و نهایتا دخالت در فوتبال به مانند ادوار گذشته شده بود.

این فشار رسانه ای به حدی افزایش یافت كه مسوولان وزارت ورزش بارها اعلام كردند فقط از فوتبال حمایت خواهند كرد و قصد دخالت در انتخابات را ندارند.

حضور 'علی كفاشیان' به عنوان یك كارمند بازنشسته دولت در انتخابات فدراسیون فوتبال، خود گواهی بر كنار كشیدن وزارت ورزش و جوانان در این انتخابات بود اگر چه بسیاری معتقدند مسوولان وزارتخانه، از فرد مد نظر خود نیز خواستند در انتخابات شركت كند اما با توجه به فشار وارد شده بر آنان و زیر ذره بین رفتن عملكرد مسوولان عالی ورزش كشور، هیچگاه زمینه ای برای دخالت مسوولان عالی ورزش در انتخابات فراهم نشد.

پس از انتخاب شدن علی كفاشیان به عنوان رییس فدراسیون فوتبال، سازمان بازرسی كل كشور بار دیگر بر غیر قانونی بودن این انتخابات تصریح كرد و حتی كفاشیان را برای پاسخ دادن فرا خواند.

طبق معمول نیز رسانه ها اخبار را زودتر از مسوولان شاغل در فدراسیون فوتبال به اطلاع 'فیفا' رساندند تا این نهاد بین المللی

بلافاصله به اقدام سازمان بازرسی كل كشور واكنش نشان دهد و در چند نامه متوالی، فوتبال ایران را تهدید به تعلیق كند.

در این میان، رویكرد رسانه ها بسیار جالب بود، اگر به عقیده بسیاری از كارشناسان بی طرف، این تغییر نگرش بابت تعلیق احتمالی مردم ورزش دوست كشورمان بوجود آمد اما به نوبه خود نشانگر یك بام و دو هوا بودن وضعیت رسانه ها و فوتبال ایران است.

چرا كه بسیاری این بار انتظار داشتند مسوولان وزارت ورزش و جوانان به داد فوتبال برسد و به قولی در امور آن دخالت كند تا زمینه حضور چهار ساله كفاشیان در این فدراسیون فراهم شود.

مسوولان وزارت ورزش و جوانان اگر چه همواره اعلام می كنند حامی فوتبال خواهند بود اما به دلیل حمله رسانه ها در یك ماه گذشته، معتقدند نباید در امور فوتبال دخالت كنند و این بار وظیفه خانواده فوتبال است كه از پس مشكل بوجود آمده میان آن و سازمان بازرسی كل كشور برآید.

در واقع به نظر می رسد، مسوولان وزارت ورزش و جوانان از اینكه فقط حق دخالت در امور حمایتی را دارند و هیچگاه اجازه دخالت در تصمیم گیری های كلان را ندارند، به تنگ آمده اند.

در این شرایط فقط 3 راه حل پیش روی فوتبال ایران برای جلوگیری از تعلیق احتمالی كه با توجه به گسترش اظهار نظرها و موج های خبری رسانه ها گسترش می یابد، وجود خواهد داشت.

راه نخست آنكه سازمان بازرسی كل كشور، فدراسیون فوتبال را از سایر امور داخل كشور مجزا كند و قوانین جاری كشور را در خصوص آن لحاظ نكند كه با توجه به التزام این دستگاه به اجرای قوانین به نظر می رسد امری غیر ممكن باشد.

از این رو خیلی ها امیدوارند، وزارت ورزش و جوانان زیر فشار رسانه ای، پیشگام شود و با دریافت مجوز از هیات دولت برای علی كفاشیان، زمینه فعالیت قانونی وی برای چهار سال دیگر در فدراسیون فوتبال را فراهم كند تا از این رهگذر، سازمان بازرسی كل كشور از برخورد با علی كفاشیان منصرف شود.

اما راه حل دومی نیز وجود دارد كه توسط اعضای مجمع فدراسیون قابل پیگیری و اجرا است، به طوری كه اكثریت موافقان حضور علی كفاشیان با در نظر گرفتن شرایط فوق، جلسه ای فوق العاده تشكیل دهند و پیش از آنكه 'فیفا' را با اما و اگرهای فراوان در خصوص فشارهای بیرونی مواجه سازند، تصمیم به بركناری رییس منتخب خود بگیرند.

اما راه سوم كه به نظر می رسد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبل آن هستند، تصویب طرح یك یا دو فوریتی در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال است.

در صورت تحقق این امر، اساسنامه فدراسیون فوتبال مجزا از اساسنامه سایر فدراسیون های ورزشی می شود و در این شرایط می توان شرایط قانونی را برای از بین بردن موانع قانونی مد نظر سازمان بازرسی كل كشور قرار داد.

در هر صورت، امید می رود مردم فوتبال دوست كشورمان و علاقه مندان به تیم ملی فوتبال ایران به بهانه چنین مشكلاتی، این بار حسرت حضور تیم ملی فوتبال كشورمان در جام جهانی برزیل را نخورند.

1346 / 1589





:: برچسب‌ها: ایتالیا , پاریس , اروپا ,
:: بازدید از این مطلب : 522
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: