قرقیزستان در خصوص استفاده از پایگاه مناس بعد از سال 2014 به آمریكا هشدار داد
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیشكك، پایگاه هوایی 'مناس' بیشكك مقر مهم نیروهای تحت امر آمریكا در افغانستان به شمار می آید و مقامات آمریكایی به دلیل مخالفت بیشكك با تمدید اجاره این پایگاه بعد از سال 2014 نگران اند.

'بوسورمانكول تابالدیف'، دبیركل شورای دفاعی قرقیزستان در ابتدای دیدار با وزیر دفاع آمریكا و در جمع خبرنگاران گفت: ماموریت نظامی در پایگاه مناس بعد از سال 2014 نباید وجود داشته باشد.

وی افزود: این فرودگاه، غیرنظامی و تشكیلاتی اقتصادی است.

با وجود این، پانه تا در اولین دیدار رسمی خود از بیشكك برای اجازه استفاده از این پایگاه تشكر كرد و خطاب به وزیر دفاع قرقیزستان گفت: از شما می خواهم مراتب سپاس مرا به رییس جمهوری به دلیل حمایت مستمر برای استفاده از پایگاه نقل و انتقال مناس برسانید.

بر اساس این گزارش، پانه تا در آستانه سفر به قرقیزستان گفته بود قصد دارد اهمیت پایگاه مناس را برای سران این كشور تشریح كند. این پایگاه به منزله نقطه حیاتی برای نقل و انتقال سربازان و مجروحان و سوخت گیری مجدد هواپیماها به شمار می آید.

'آلمازبیك آتامبایف'، رییس جمهوری قرقیزستان، در ماه دسامبر (آذر/دی) گفته بود برای دولت وی به شدت خطرناك است كه میزبان آمریكا در پایگاه هوایی مناس واقع در 30 كیلومتری خارج از بیشكك باشد و آمریكایی ها را تهدید كرد با پایان زمان قرارداد اجاره فعلی در سال 2014 باید از این پایگاه خارج شوند.

بیش از یكهزار و 500 سرباز و پیمانكار آمریكایی و ناوگانی از هواپیمای سوخت رسان KC-135 در پایگاه هوایی مناس قرقیزستان مستقر اند.

این هواپیماها در تمام مدت شبانه روز به سوخت رسانی مشغول اند و دیگر هواپیماهای آمریكایی سربازان و تجهیزات را برای نیروهای این كشور مستقر در افغانستان منتقل می كنند. آمریكا سال گذشته چهار هزار و 786 سوتی پرواز برای سوخت گیری از این پایگاه انجام داده بود.

مترجمام**9157**2047**





:: برچسب‌ها: ایالات متحده , اسکاتلند , جغرافیایی برچسب ,
:: بازدید از این مطلب : 523
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: