یك حضور حماسی
نوشته شده توسط : lsdf

شكل گیری مجلس در ایران تاریخچه كهن و دیرینه دارد كه به مجلس زمان اشكانیان باز می گردد، این مجلس كه مهستان نام داشت، امور مهم مملكتی را به شور می گذاشت و در مورد آنها تصمیم گیری می كرد.

از دوران اشكانیان تا دوره ناصرالدین شاه، كه وی در چند مورد مجوز تشكیل مجالسی با عمر كوتاه با عناوین 'مصلحت خانه' یا به اختصار 'مجلس مشورت' و 'مجلس وكلای تجار'را صادر كرد، ایران مجلس دیگری نداشت.

در زمان وقوع انقلاب مشروطه كه مهمترین خواسته آن تشكیل یك مجلس مردمی بود، اولین مجلس شورای ملی كشور شكل گرفت، این مجلس در جریان جنبش مشروطه و بر پایه اولین قانون اساسی ایران همراه با مجلس سنا، تشكیل شد و در حقیقت این دو مجلس درحكم پارلمان ایران محسوب می شدند.

مجموع مجلس شورای ملی و مجلس سنا را با نام 'مجلسین' می‌خواندند. براساس بررسی های انجام شده از زمان صدور فرمان مشروطیت درسال 1285 تا پیروزی انقلاب اسلامی درسال 1357 در مجموع 24 دوره مجلس شورای ملی تشكیل شد كه البته در این میان ایامی نیزپیش می‌آمد كه كشور بدون مجلس می ماند.

انقلاب اسلامی در سال 1357به پیروزی رسید و اولین انتخابات مجلس در روز 24 اسفند 1358 برگزار شد و نام مجلس شورای ملی بعد از مدت كوتاهی از زمان تشكیل آن به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت.

سال 1358 برای مردم انقلابی ایران سالی پر از انتخابات بود، در اولین روزهای این سال، در دهم و یازدهم فروردین مردم با شركت در همه پرسی جمهوری اسلامی ایران، به برقراری این نظام در كشور مهر تایید زدند؛ در پنجم مرداد انتخابات خبرگان برگزار و در روزهای یازدهم و دوازدهم آذر همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی به رای گذاشته شد.

در 15 بهمن ماه سال 1358 نخستین انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد و در نهایت روزهای پایانی سال 1358 مردم برای انتخاب نمایندگان خود در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به پای صندوق های رای رفتند.

بر اساس اصل 62 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی از نمایندگان منتخب ملت كه به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، تشكیل می شود. دوره نمایندگی در این مجلس چهار سال تعیین شد كه انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره قبل برگزار شود، به طوری كه كشور در هیچ زمان بدون مجلس نماند.

ملت ایران در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی با حضوری میلیونی به نمایندگان منتخب خود رأی دادند. بدین ترتیب با برگزاری مرحله دوم و انتخابات میاندوره‌ای مجموعا 263 نماینده به مجلس راه یافتند.

نتیجه انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی نشان داد از نظر سنی بیشترین تعداد نمایندگان به جوانان اختصاص یافته بود و میانگین سنی حدود 30 تا 32 سال بود و كمتـرین گروه سنی را افراد بالای 70 سال تشكیل می دادند.

از نظر تحصیلات 56 نفر زیر دیپلم، 37 نفر دیپلم، 24 نفر كاردان، 66 نفر كارشناس، 32 نفر كارشناس ارشد، 26 نفر دكترا، 8 نفر متخصص و باقی دارای تحصیلات حوزوی بودند.

در هفتم خرداد 1359 حاصل انتخابات یاد شده به ثمر نشست و اولین دوره مجلس شورای اسلامی رسما افتتاح شد.

امام خمینی (ره ) در پیامی كه به این مناسبت مرقوم فرموده بودند تاكید كردند:' شما دوستان محترم، نماینده ملتی هستید كه جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فكر نمی‌كند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی است كه در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند.'

به دلیل حساس بودن اوضاع سیاسی پس از انقلاب و شكل گیری نظام نوین در ایران این مجلس از حجم كاری بالایی برخودار بود. در این دوره از مجلس 625 جلسه علنی و 16 جلسه غیرعلنی برگزار شد كه حاصل آن تصویب و مطرح شدن 804 لایحه و طرح می باشد. در ضمن 31 بار بحث كابینه در دستور قرار گرفت كه طی آن 102 نفر وزیر رای اعتماد گرفتند و 12 نفر با رای عدم اعتماد مجلس، به وزارت نرسیدند.

از انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در 24 اسفند 1358 تا نهمین دوره انتخابات كه در 12 اسفند سال 1390 برگزار شد، ملت ایران با حضور گسترده خود در پای صندوق های رای، به شرق و غرب ثابت كرد كه با گذشت بیش از سه دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی همیشه و در همه حال پشتیبان قاطع نظام است و توطئه های استكبارگران را آگاهانه خنثی می سازد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 549
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: