مبارزه آمریكا با مواد مخدر؟
نوشته شده توسط : lsdf

از منطقه آمریكای لاتین، رییس جمهور بولیوی 'اوو مورالس' كه در تاریخ 12 مارس در پنجاه و پنجمین اجلاس كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل با 53 عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران شركت كرده بود تا از سنتی كه در آنجا بومی است در این كشور دفاع كند، در پاسخ سئوال خبرنگاران مبنی بر اینكه ایالت متحده این كشور را در لیست سیاه كشورهای تولید كننده كوكائین و مدافع مواد مخدر قرار داده است، گفت: متاسفانه آمریكا از مبارزه با مواد مخدر در منطقه آمریكای لاتین، به عنوان ابزار ژئوپولتیكی علیه كشورهایی كه گوش به فرمان و تابع وی نیستند استفاده می كند.

مورالس در ادامه تاكید كرد كه آمریكا و كشورهای غربی، همواره كشورهای ضدامپریالیستی را متهم به تروریسم، قاچاق مواد مخدرو استبداد می كنند.

سایت خبری رسمی اسپانیا 'لارازون' نیز در همین زمینه نوشت: 'اوو مورالس' رییس جمهور بولیوی از گزارش آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریكا مستقر در بولیوی و سیاست های اشتباه آن در آمریكای جنوبی به ویژه بولیوی انتقاد كرد و آن را حربه آمریكا برای رسیدن به اهداف ژئوپولتیكی خود دانست.

وی یادآور شد كه در اواسط سال 2011 بولیوی كنوانسیون سازمان ملل درباره مواد مخدر در سال 1961 را كه استفاده از برگ كوكائین به عنوان دارو در حالت طبیعی را ممنوع كرده بود، محكوم كرد.

قانون اساسی جدید بولیوی از كوكائین به عنوان بخشی از میراث فرهنگی این كشور دفاع كرده و كوكائین در حالت طبیعی را ماده مخدر نمی‌داند.

به گزارش لارازون، این سخنان روز گذشته مورالس در پنجاه وپنجمین اجلاس كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در وین، در واكنش به گزارش منتشر شده واشنگتن مبنی بر محكوم كردن بولیوی به عدم مبارزه با مواد مخدر بوده است و این آژانس را بهترین ابزار برای پیشبرد اهداف سیاسی آمریكا و در جهت اقدامی تلافی جویانه برای انتقام عملكرد دولت وقت بولیوی در سال 2008 دانست.

در نوامبر 2008، دولت بولیوی تصمیم به اخراج نیروهای آمریكایی آژانس مبارزه با مواد مخدر به اتهام جاسوسی، توطئه علیه دولت ملی و حمایت مالی اعضای باند كودتا كرد كه 'فلیپ گلدبرگ'سفیر آمریكا در بولیوی متهم ردیف اول این پرونده عنوان شد.

**اتهام آژانس آمریكایی در جهت انتقام گیری از دولت بولیوی

-------------------------------------------------------------------

خبرگزاری بولیوی'لاپاز' نیز با مخابره كردن اخبار مربوط به گزارش آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریكا و واكنش دولتمردان بولیوی پرداخته و نوشت: براساس اعلام فلیپه گاسرس، معاون دفاع اجتماعی وزارت دفاع بولیوی، این كشور در سال 2011 بیش از 4.995 كارگاه تولید كوكائین را منهدم نموده است.

وی با رد گزارش اخیر آژانس مبارزه با مواد مخدر آمریكا به مجلس سنای آمریكا در خصوص مبارزه با مواد مخدر در بولیوی اظهار داشت كه گزارش مذكور نشاندهنده حقیقت مبارزه با قاچاق مواد مخدر در بولیوی نمی باشد.

'فلیپه گاسرس' اظهار داشت كه این آژانس در خصوص فعالیتش در بولیوی در سال 2010 گزارش داده در صورتیكه فعالیت آن در سال 2009 در این كشور متوقف شده است. براساس گزارش دولت بولیوی دولت در زمان نبود آژانس آمریكایی در این كشور كارگاههای تولید كوكایین بیشتری را منهدم نموده است و مبارزه دولت كنونی چندین برابر مبارزه دولت های نئولیبرالی گذشته در كشور با حمایت آژانس بوده است. بصورتیكه در فاصله سالهای 2000 تا 2005 با حمایت آژانس آمریكایی 7.698 كارگاه تولید كوكائین منهدم شده درحالیكه از زمان بقدرت رسیدن اوو مورالس در سال 2006 تاكنون مبارزه با قاچاق مواد مخدر در بولیوی تشدید یافته و بیش از 28.905 كارگاه تولید كوكائین منهدم شده است كه این آمار نشان دهنده عزم جدی دولت بولیوی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در كشور می باشد.

ایالات متحده درحالی دیگران را به تولید و قاچاق مواد مخدر متهم می می كند كه گزارش های منابع مستقل از نقش مستقیم سازمان اطلاعات مركزی آمریكا در تولید موارد مخدر حكایت می كند.

به گزارش سایت خبری رسمی آرژانتین'ارخنته24'، در سال 1996 میلادی 'گری وب' روزنامه نگار آمریكایی تبار(1955-2004) و گزارشگر روزنامه 'سان خوزه مركوری' و برنده جایزه ادبی پولیترز، با ارایه بیش از 8000 سند محرمانه در كتاب خود تحت عنوان 'اتحاد تاریك'(Dark Alliance)، رابطه سازمان اطلاعاتی آمریكا موسوم به 'سیا' با قاچاقچیان موادمخدر را فاش كرد و هدف از همكاری این سازمان با كارتل های مواد مخدر را پر كردن خزانه و انجام عملیات های مخفی جهت اجرای اهداف شوم اعلام نمود.

جنازه 'گری وب' در سال 2004 میلادی بنا به نوشته روزنامه ها، در منزل مسكونی اش پیدا شد كه بنا به نظر پلیس، خودكشی اعلام شد، اما علت مرگ وی در هاله ای از ابهام باقی ماند.

'گری وب' در مقاله خود فاش كرد كه تاریخچه ارتباط سازمان سیا با قاچاقچیان موادمخدر به دهه 70 میلادی بازمی گردد كه در دهه 90 به اوج رسید. از دهه 80 میلادی آمریكا جهت مقابله با حضور نظامی روسیه در افغانستان، معادل 2 میلیارد دلار در كارتل های موادمخدر افغانی سرمایه گذاری كرده است و همچنین این سازمان با قاچاقچیان موادمخدر در آمریكای لاتین نیز همكاری داشته است. بنا به اسناد منتشر شده، در آمریكا پول به دست آمده از تجارت مواد مخدر به عنوان پول مشروع وارد بورس وال استریت می شود. یعنی بزرگترین پولشویی جهان اتفاق می افتد و دولت آمریكا می تواند هزینه های مداخله گری در جهان را بدون اینكه ردی در بودجه داشته باشد، تامین كند.

اسناد 'گری وب' به چگونگی عملكرد سازمان سیا برای در اختیار گرفتن كارتل های مواد مخدر اشاره كرده و اذعان می دارد كه'سیا' همواره به منظور جلوگیری از تغییرات ایدئولوژیكی، تركیب نژادی و غیره در منطقه مورد نفوذ خود، به دنبال بی اعتبار كردن رهبران مخالف خود و حامیان حقوق بشر بوده است.

مقاله های تحقیقی تكان دهنده 'گری وب' گزارشگر روزنامه 'سان خوزه مركوری' در آگوست سال 1996 درباره نقش سیا در فروش كوكایین در خیابان های لس آنجلس، منجر به اضطراب فراوان در جامعه آفریقایی- آمریكایی آن كشور شد.

بنا به گفته سایت خبری رسمی آرژانتین 'ارخنته24' (Urgent (24، مقاله كاملا تحقیقی 'وب' در ابتدا با سكوت وحشتناك رسانه های گروهی ایالات متحده مانند؛ نیویورك تایمز، واشنگتن پست و لس آنجلس تایمز روبه رو شد. به گونه ای كه پس از مدتی آن را بی اساس و جنجالی دانستند و حیرت آورتر اینكه روزنامه 'سان خوزه مركوری' به جای دفاع از گزارشگر خود كه از طرف گروه ها و مسوولان دولتی تحت فشار بود، از وی فاصله گرفت. از 'وب' خواسته شد تا از نوشتن ادامه مقاله های خود صرف نظر كند و حتی استعفا دهد، گرچه او از روزنامه شكایت و برای حل و فصل آن به دادگاه مراجعه كرد، ولی سودی در بر نداشت.

سایت خبری رسمی آرژانتین 'ارخنته 24' در ماه جولای 2011 این سووال را مطرح كرد كه چگونه امكان دارد كه آمریكا، این قدرت بزرگ نظامی جهان با دارا بودن برترین تكنولوژی های روز در كنترل مردم خود كه مصرف كننده 60 درصد مواد مخدر جهان هستند عاجز باشد؟

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: جدید , برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: