پاسخ‌های احمدی‌نژاد اعتراض نمایندگان مجلس را برانگیخت
نوشته شده توسط : lsdf
احمدی نژاد

احمدی نژاد: باید این حد از آزادی را بشناسیم که رئیس جمهور نظر خود را مطرح کند

در نخستین تجربه طرح سئوال از رئیس جمهور ایران در مجلس این کشور، محمود احمدی نژاد به سئوالات مطرح شده توسط گروهی از نمایندگان منتقد دولت پاسخ داد، اما پاسخ های او با اعتراض شدید گروهی از نمایندگان مواجه شد.

آقای احمدی نژاد که ساعت ۹ صبح امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند (۱۴ مارس) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در تهران حاضر شده بود، در سخنانی که با شوخی همراه بود، از سئوالات مطرح شده انتقاد کرد و صلاحیت علمی علی مطهری، طراح اصلی سئوالات را تلویحا زیر سئوال برد.

او گفت که اگر با خود دولت مشورت شده بود، سئوالات مناسب تری پیشنهاد می کرد و به طعنه گفت که طراح سئوال ها همان کسی است که مدرک دانشگاهی خود را "با فشار دادن یک شصتی (شاسی)" گرفته است.

او در پایان سخنانش به شوخی گفت که به "سئوالات امتحانی" نمایندگان، که خوب هم طراحی نشده بود، به طور کامل پاسخ داده و حتی مطالب اضافه هم گفته است و اگر نمایندگان به او "نمره ای کمتر از ۲۰ بدهند، بی معرفتی و نامردی" کرده اند.

گروهی از نمایندگان مجلس پس از پایان سخنان آقای احمدی نژاد و خروج او از مجلس، با دادن تذکرهای آئین نامه ای و تذکر قانون اساسی به پاسخ ها و لحن سخنان او اعتراض کردند.

از جمله محمدرضا خباز، نماینده کاشمر و نادر قاضی پور، نماینده ارومیه گفتند که سخنان آقای احمدی نژاد "توهین به مجلس" بوده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در پاسخ به اعتراضات نمایندگان گفت که "بعضی حرف ها نباید اینجا زده می شد" و "مجلس جای شوخی نیست".

آقای احمدی نژاد را محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهوری، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور آقای احمدی نژاد، محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد، علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، لطف الله فروزنده، معاون توسعه و مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهوری و محمدرضا میر تاج الدینی، معاون پارلمانی دولت همراهی می کردند.

مضامین طرح سئوال از احمدی نژاد

  • عدم تخصیص تسهیلات ارزی مصوب مجلس به متروی تهران و شهرهای بزرگ ایران
  • تعلل در معرفی وزیر ورزش به مجلس
  • کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی ایران و ارائه آمارهای غیرواقعی در مورد ایجاد شغل
  • نحوه هزینه شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب برای ارتقاء شاخص های فرهنگی
  • حذف یارانه سوخت با شتابی بیش از شتاب در نظر گرفته شده در قانون مصوب مجلس
  • "مقاومت ۱۱ روزه" در مقابل دستور رهبر ایران مبنی بر ابقای حیدر مصحلی در سمت وزیر اطلاعات
  • برکناری تحقیرآمیز منوچهر متکی از وزارت امور خارجه
  • اظهار این سخن که "مجلس در رأس امور نیست"
  • و انتقاد علنی از نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب و "ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام"

به گزارش خانه ملت، طرح ۷۹ تن از نمایندگان برای سئوال از رئیس جمهوری، شامل سئوالاتی در مورد ده مورد اقدامات دولت و تصمیمات آقای احمدی نژاد بود که این گروه از نمایندگان پاسخ به آنها را "برای رفع ابهامات و حسن تفاهم مجلس دولت و آگاهی ملت" لازم دانسته و گفته بودند که از پاسخ نمایندگان رئیس جمهوری که پیش تر به کمیسیون های مجلس ارائه شده بود، قانع نشده اند.

هیات رئیسه مجلس در روز ۱۸ بهمن ماه سال جاری طرح سئوال از آقای احمدی نژاد را اعلام وصول کرد هر چند تا روز گذشته نیز به دلیل اینکه شماری از امضاکنندگان طرح امضای خود را پس گرفته بودند، هنوز حضور آقای احمدی نژاد قطعی نبود.

طبق آئین نامه داخلی مجلس، در جلسه سئوال از رئیس جمهوری، یکی از نمایندگان پانزده دقیقه فرصت دارد تا سئوالات مطرح شده را توضیح دهد و سپس رئیس جمهوری ظرف یک ساعت، به این سئوالات پاسخ می دهد، اما در پایان اظهارات او، رای گیری به عمل نمی آید.

سئوالات مطهری

در جلسه امروز، علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت، به عنوان طراح سئوال، متنی را که آماده کرده بود قرائت کرد که در آن آمده بود که برای اولین بار است در جمهوری اسلامی است که سئوال از رئیس جمهوری مطرح می شود و این اقدام نشانه "مردم سالاری واقعی و نه مصنوعی" در جمهوری اسلامی است.

وی هدف از طرح سئوالات و پاسخ رئیس جمهوری را "یک گام به پیش در جهت حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی" مردم ایران خواند و افزود: "این تصور که سئوال کنندگان قصد تخریب رئیس جمهور را دارند، یک تصور بدبینامه است چرا که رئیس جمهور خدمات زیادی داشته از جمله پافشاری بر حق مسلم ملت ایران در انرژی هسته ای، مقاومت در برابر زورگویی صهیونیست ها در مجامع بین المللی و رسیدگی به مناطق محروم کشور، و تخریب چنین مقامی کار آسانی نیست."

آقای مطهری گفت که اصولا مساله بزرگتر از آن است که به اشخاص مربوط باشد بلکه مربوط به "آینده انقلاب" اسلام و از بین بردن زمینه انحراف از قانون است و افزود: "پرسش ما نمایندگان از احمدی نژاد این است که چرا در مواردی بر خلاف قانون عمل شده است."

این نماینده مجلس سپس در شرح سئوالات نمایندگان به خودداری دولت از اجرای مصوبه مجلس در مورد اعطای تسهیلات ارزی به متروی تهران اشاره کرد و با یادآوری اظهارات آقای احمدی نژاد در مردادماه سال گذشته که گفته بود "ما این مصوبه را اصلا قانون نمی دانیم"، به نحوه برخورد او انتقاد کرد.

علی مطهری در ادامه اظهارات خود، دولت را به خاطر انتشار "آمار غیرواقعی" در مورد میزان ایجاد فرصت های شغلی و خودداری از تخصیص بخشی از عواید حاصله از حذف یارانه به واحدهای تولیدی مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که اختصاص سهم تولید توسط رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با هیات دولت مورد تاکید بوده است و دولت می بایست همزمان با پرداخت یارانه های نقدی، یارانه بخش تولید را هم تخصیص می داد، اما این اتفاق نیفتاده و در نتیجه "ما شاهد افزایش گرانی ها و فشار بوده ایم."

علی مطهری

مطهری به نمایندگی از سوی امضاکنندگان طرح سئوال از رئیس جمهوری، سئوالات را مطرح کرد

آقای مطهری به عنوان چهارمین سئوال خود، به ماجرای بروز اختلاف بین محمود احمدی نژاد و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر سر انتصاب وزیر اطلاعات اشاره و رئیس جمهوری را به دلیل عدم اطاعت از دستور رهبر، به انحراف از قانون متهم کرد و گفت: "مقاومت یازده روزه شما در مقابل حکم حکومتی رهبری مبنی بر ابقای حکم آقای مصلحی در وزارت اطلاعات چه توجیهی دارد؟"

این نماینده مجلس در طرح سئوال دیگری از رئیس جمهوری، به سخنان آقای احمدی نژاد اشاره کرد که پس از اعلام نتیجه بحث برانگیز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، کسب اکثریت بی سابقه آرا را نشانه حمایت گسترده تر مردم از خود در مقایسه با نمایندگان مجلس دانسته و گفته بود که سخنان آیت الله روح الله خمینی که مجلس را راس امور می دانست به زمانی اختصاص داشت که نخست وزیر، به عنوان رئیس دولت، با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شد.

علی مطهری پرسد که این سخن رئیس جمهوری که "مجلس در راس امور نیست" چه مفهومی داشته است؟

سئوالات دیگر مطرح شده در این سخنرانی به نحوه تخصیص بودجه ارتقای شاخص های فرهنگی در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ و سخنان آقای احمدی نژاد در مورد نقش دولت در "مبارزه با بدحجابی" اختصاص داشت و آقای مطهری یادآور شد که محمود احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی، دولت را مسئول نحوه برخورد با بدحجابی ندانسته و از برخورد دستگاه های دیگر انتقاد کرده است و با وجود ا ینکه این اظهارات با اعتراض روحانیون و نمایندگان مجلس مواجه شد، رئیس جمهوری بار دیگر این نظر خود را تکرار کرده است.

آقای مطهری اظهار داشت که این نوع برخورد می توانست به منزله "چراغ سبز نشان دادن" رئیس جمهوری به بدحجابان باشد، به نحوی که وضعیت از کنترل خارج شود.

بخش های دیگر سخنان آقای مطهری به ماجرای برکناری منوچهر متکی، وزیر خارجه سابق، هنگام ماموریت در خارج، تعلل رئیس جمهوری در معرفی وزیر ورزش به مجلس در پی تصویب قانون ایجاد وزارت ورزش و جوانان و کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی کشور اختصاص داشت.

پاسخ‌های احمدی نژاد

واکنش نمایندگان به سخنان احمدی نژاد

علی لاریجانی، رئیس مجلس:
مجلس جایگاه استفاده از کلمات "شاسی و ماسی" نیست. بحث‌هایی امروز در صحن علنی ارائه شد که جایگاه آن در مجلس نبوده است و آقایانی که این جا هستند و در جمع حضور دارند مدرک شاسی ندارند، اصلا مدرک شاسی یعنی چی؟

رضا حسینی، نماینده بابک:

ایشان منازعات و بد اخلاقی‌های سیاسی را که از مناظرات تلویزیونی شروع کردند، در جلسه سوال از رییس جمهوری ادامه دادند در حالی که باید معقولانه پاسخگوی نمایندگان مردم ‌می‌بود.

عباسعلی نورا، نماینده زابل:

‌آقای رئیس جمهور به طور غیرمستقیم هم شورای نگهبان، هم قوه قضاییه و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال برد.

قدرت الله علیخانی، نماینده قزوين:

فضای مجلس در حال حاضر خیلی علیه رییس جمهور است، چرا که او جایگاه خانه ملت را حفظ نکرد و به نمایندگان مردم اهانت کرد به همین دلیل آرزوی من استیضاح احمدی‌نژاد است.

روح الله حسینیان، نماینده تهران:

هیچ یک از پاسخ‌های رییس‌جمهور در جلسه امروز توهین‌آمیز نبود.

حمید رسایی، نماینده تهران:

رسایی گفت: احمدی نژاد در مورد مترو و هدفمندی پاسخ‌های خوبی داد و اما در مورد خانه‌نشینی هم به صورت غیررسمی عذرخواهی کرد در عین حال با نپرداختن به موضوع خانه‌نشینی نشان داد که به اشتباهش پی برده است.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود:

ایشان در بحث 2 میلیارد دلار ذخیره ارزی فرمودند: "ما در حساب ذخیره ارزی موجودی نداشتیم" در صورتی که دقیقاً در همان زمان ما با وزیر اقتصاد جلسه داشتیم و در حساب ذخیره ارزی موجودی داشتیم.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران:

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات نمایندگان، سؤالات را تحریف کرد. در بحث یارانه‌ها آقای رئیس‌جمهور گفتند مجلس قانون یارانه‌ها را تأیید کرده است در حالی که ما اصل قانون را تأیید کرده‌ایم نه عدم پرداخت درآمد را به بخش تولید.

کاظم جلالی، نماینده شاهرود:

آقای رییس جمهور محل مجلس را با جای دیگر اشتباه گرفتند چرا که مجلس جای شوخی نیست.

علیرضا محجوب، نماینده تهران:

آقای رییس جمهور باید به سوالات جواب می‌داد اما این گونه نشد.

کواکبیان، نماینده سمنان:

ایشان خیلی راحت آمدند و گفتند که من ۱۱ روز خانه نشینی نکردم. آقای متکی را عزل کردند و بعد جواب می‌دهند که ایشان قبل از ماموریت عزل شد و آقای متکی باید از رییس جمهور سنگان خبر عزل خود را بشنود.

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه:

آقای رئیس جمهور با زرنگی خود مسائلی را مطرح کرد که در دید افکار عمومی شان مجلس زیر سوال رفته است.

مسعودی ریحان، نماینده اهر:

رئیس جمهور در صحبتهای خود یک جواب قانع کننده به نمایندگان نداد.

پس طرح سئوالات توسط آقای مطهری، آقای احمدی نژاد در سخنانی گفت که طبق قانون اساسی، سئوال از وزیران و رئیس جمهوری حق مجلس است و افزود: "بنابراین، اتفاق ویژه ای نیافتاده، جمعی از نمایندگان سئوالاتی را مطرح کردند و بنده هم می خواهم پاسخ دهم، البته این سئوالات مدتهاست که مطرح شده و سر زبان ها قرار دارد و به بیان های مختلف در رسانه های گوناگون مطرح شده است."

آقای احمدی نژاد با اظهار اینکه سخنرانی علی مطهری به جای پانزده دقیقه، بیست دقیقه به طول انجامید، گفت که در نتیجه، مجلس باید به او هم به جای یک ساعت، یک ساعت و بیست دقیقه وقت بدهد، اما با توجه به واکنش نمایندگان، گفت: "بالاخره ساعت شما با ساعت ما فرق می کند، مجلس است دیگر! سه دقیقه وقت می گیرند، و یازده دقیقه صحبت می کنند، اشکال ندارد."

رئیس جمهور ایران گفت که قبل از انتخابات اخیر مجلس، آماده بود برای پاسخگویی به مجلس برود، اما "گفتیم در فضای انتخابات اثر می گذارد و بعدا نتیجه را گردن ما می اندازند، بالاخراه دیواری کوتاه تر از دیوار ما فعلا نیست."

وی در عین حال گفت که تلاش کرده بود تا این جلسه برگزار نشود، اما هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفت که آقای احمدی نژاد در مجلس حاضر شود.

محمود احمدی نژاد در پاسخ به سئوال مربوط به خودداری دولت از اعطای تسهیلات مصوب مجلس به متروی تهران گفت که در آن زمان، دولت پولی برای تخصیص به این مصوبه نداشت زیرا بانک مرکزی اعلام کرده بود که "موجودی صندوق ذخیره ارزی صفر است".

وی همچنین گفت که مصوبه مجلس در این زمینه با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت داشته و شورای نگهبان هم گفته بود که مصوبه مجلس خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است و تلویحا این نظر را مطرح کرد که مخالفان دولت در مجلس در نظر داشتند طرحی غیرقابل اجرا را تصویب کنند تا دولت مسئول بدی وضع حمل و نقل شهری شناخته شود در حالیکه دولت او اقدامات گسترده ای را برای کمک به مترو و سایر بخش های حمل و نقل شهری صورت داده است.

لاریجانی

علی لاریجانی: مجلس جای شوخی نیست

در اصل ۷۵ قانون اساسی آمده است که "طرح های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن، طریق جبران کاهش درآمد و یا تامین هزینه جدید معلوم شده باشد."

در مورد سئوال مربوط به اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه ها، آقای احمدی نژاد گفت که مجلس یک مجمع عمومی برای سازمان هدفمندی یارانه ها تعریف کرده که رئیس جمهوری عضو آن نیست و افزود "اکنون سئوال مربوط به هدفمندی یارانه ها را از رئیس جمهوری می پرسید؟"

آقای احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به سئوالات نمایندگان در مورد آمار خلاف واقع در مورد رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال و همچنین ارتباط گرانی با نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها پرداخت و گفت که اقتصاد ایران در دو سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و اظهار داشت که هدف اعلام شده دولت در ایجاد اشتغال نیز قابل تحقق بوده است.

وی همچنین ارتباط اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با گرانی قیمت ها را رد کرد و در مورد افزایش قابل توجه در بهای سکه طلا و ارز خارجی هم گفت که بعدا "در جایی مناسب تر" دلیل آن را توضیح خواهد داد.

در مورد سئوال مربوط به اختلاف نظر با رهبر جمهوری اسلامی، آقای احمدی نژاد گفت "می گویند من یازده روز خانه نشینی کرده ام، این هم از آن حرف هاست، احمدی نژاد و خانه نشینی و استراحت؟" و افزود: "این وصله ها به دولت نمی چسبد."

او گفت که با ادبیات و روش خود از "ولایت" دفاع می کند.

رئیس جمهوری سخنان خود در این مورد را که مجلس در راس امور نیست، نوعی اظهار نظر توصیف کرد و گفت "بالاخره، من با استدلال، یک نظری را اعلام کردم، شما هم با استدلال جواب دهید؛ باید این حد از آزادی را بشناسیم که رئیس جمهور نظر خود را مطرح کند."

آقای احمدی نژاد در مورد سئوال مربوط به تاخیر در معرفی وزیر ورزش گفت که مصوبه مجلس در مورد تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان مشکل و ابهام داشت که دولت این مشکلات را برای مجلس شرح داد در حالیکه مجلس وزیر پیشنهادی دولت را به همین دلیل تایید نکرد و افزود: "یک دفعه رئیس جمهور گفته بالای چشمتان ابروست، حالا ببینید چه خبر شده، کار به سئوال کشید."

او در مورد عزل منوچهر متکی از وزارت امور خارجه هم گفت که عزل وزیران حق قانونی رئیس جمهور است و افزود که حکم عزل آقای متکی را قبل از سفر او به سنگال صادر کرده بود.

محمود احمدی نژاد در پایان سخنان خود، گفت که سئوالاتی که مجلس طرح کرده بود "سئوالات خیلی سختی نبود، به نظرم طراح سئوال از همان هایی بود که با شاسی (شصتی) فوق لیسانسش را گرفته، اگر با خود ما مشورت می کردید، سئوال های بهتری می شد مطرح کرد" اما افزود: "حالا شوخی کردیم، گذشت و پاسخ دادیم."

سخنان لاریجانی

در پایان سخنان محمود احمدی نژاد، علی لاریجانی، رئیس مجلس، ضمن تشکر از حضور وی در مجلس، برخی از توضیحات آقای احمدی نژاد را مردود دانست و از جمله گفت که تفسیر وی در مورد برخی اصول قانون اساسی را قابل قبول نمی داند.

وی همچنین نحوه برخورد رئیس جمهوری را مناسب ندانست و گفت: "مجلس جای شوخی نیست، جای مسایل جدی و مهم است."

آقای لاریجانی در مورد این سخن آقای احمدی نژاد که طراح سئوال مدرک فوق لیسانس را با شصتی فشار دادن گرفته است، گفت: "این تعبیر، تعبیر غلطی است. این حرف ها جایگاهش مجلس نیست. نمایندگانی که در مجلس هستند، یا از حوزه علمیه فارغ التحصیل شدند که مدارک حوزوی دارند یا از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند که مدرک دانشگاهی دارند."





:: برچسب‌ها: آلمان ,
:: بازدید از این مطلب : 479
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: