چهارشنبه سوری در لس آنجلس
نوشته شده توسط : lsdf

جشن چهارشنبه سوری با تهیه آجیل مخصوص و وسائل هفت سین از «مارکت» های متعدد ایرانی شهر آغاز می شود

ساکنان ایرانی شهر لس آنجلس، این پرجمعیت ترین جامعه ایرانی خارج از کشور، مراسم شب چهارشنبه سوری را پرشورتر از همیشه برگزار کردند و طبق آئین و رسوم دیرباز مردم ایران زمین، در این آخرین سه شنبه پیش از آغاز سال نو، از روی بوته های آتش پریدند و شبی را با جشن و سرور و شادمانی سپری کردند.

با هوای همیشه بهار کالیفرنیای جنوبی که درختان را شکوفه باران و اغلب باغچه های ایرانی را لبریز از بنفشه و لاله کرده است، جنب و جوشی در میان ایرانیان شهر لس آنجلس دیده می شود. شهری که برای آن ها به صورت ایرانی کوچک و وطن دومی در این سوی جهان در آمده و جایی که در آن مهرگان، یلدا، سده و نوروز را جشن می گیرند و روز جشن چهارشنبه سوری را با تهیه آجیل مخصوص و وسائل هفت سین از «مارکت» های متعدد ایرانی شهر آغاز می کنند.

در یکی از همین فروشگاه های خواربارفروشی در محله ایرانی نشین «سن فرناندو ولی»، مشتریان از لابلای ردیفی از گل های سنبل ، سبزه های آماده و تخم مرغ های رنگ کرده به سراغ آجیل های چهارشنبه سوری و جعبه های شیرینی و باسلق می روند. فرزین نصرتی صاحب مغازه «کیو مارکت» به بی بی سی می گوید: «ما تا امروز عصر بیشتر از ۳۰۰ کیلو آجیل فروخته ایم. تا امشب صد و خرده ای کیلو دیگر هم فروش خواهیم داشت.» او توضیح می دهد:«البته آجیل مشگل گشای چهارشنبه سوری ما یک کمی فرنگی شده. یعنی برای حفظ سلامتی کمی کرانبری و برای زیباتر جلوه دادن آن هم خشکه آناناس و انبه به آن اضافه کرده ایم.»

در سوی دیگر شهر، در منازل و قصرهای بزرگ و اشرافی «بورلی هیلز» ایرانیان در کنار اعضای خانواده و دوستان خود، درمحیطی خصوصی تر گردهم می آیند و با کسب اجازه از اداره آتش نشانی با افروختن بوته و پریدن از روی آتش آداب باستانی خود را زنده نگاه می دارند.

بازار میهمانی های خانگی و خصوصی برای برگزاری مراسم شب چهارشنبه سوری همانقدر گرم است که بازار جشن ها در اماکن عمومی چون «خانه فرهنگ ایران» که «مرتضی برجسته» خواننده موسیقی پاپ از چند سال پیش آن را تاسیس کرده است.

او می گوید: «درواقع بعد از ۳۰ سال که ما آرزوی داشتن یک خانه فرهنگی ایرانی داشتیم من تصمیم گرفتم استودیوی صدا برداری را که خریده بودم تبدیل به این مرکز فرهنگی کنم. جایی که بتوانیم جشن های قومی و مراسم مختلف خودمان را در آن برگزار کنیم. درواقع می خواستیم ایرانی ها، یک سقف کوچکی داشته باشند که متعلق بخودشان باشد.»

بازار میهمانی های خانگی و خصوصی در شب چهارشنبه سوری همانقدر گرم است که بازار جشن ها در اماکن عمومی

با این همه این «سقف کوچک» امسال نتوانست جوابگوی جمعیت ۲۵۰۰ نفره ای که بلیت های ورودیه شب چهارشنبه سوری را از مدت ها قبل تهیه کرده بودند باشد و دست اندرکاران ناچار جشن خود را به یک محل بزرگ تر، یک مرکز بزرگسالان منتقل کردند. جایی که حیاط وسیع آن، محل مناسب تری برای تعبیه غرفه های متعدد بلال و آش رشته و بستنی وغرفه های تبلیغاتی و فروش کالاهای مختلف بود. آقای برجسته می گوید: «تعداد شرکت کنندگان امسال تقریبا دوبرابر سال پیش شده است و این به نظر من اعجاب انگیز است.همین طور که می بینید بیشتر این ها خانواده ها و بچه های کوچک ترهستند.» بچه هایی که برای آمدن «حاجی فیروز» و پریدن از روی آتش دقیقه شماری می کنند.

درکنار غرفه ای که در آن روی صورت بچه ها نقاشی می کنند، امینی سام، رئیس بنیاد فرهنگی جمشید، کتاب تازه خود درباره نوروز را برای دوستداران امضا می کند:«مقدمات اجرای مراسم نوروز از نخستین روزهای ماه آخر سال آغاز می شود. چهارشنبه سوری هم یکی دیگر از مهم ترین مقدمات نوروز و از جشن های بزرگ ایرانیان است که با آب و آتش در ارتباط است. براساس باورهای کهن، ارواح یا فرهورهای درگذشتگان که در طول پنجه پیش از نوروز به دیدار خانه و کاشانه خود آمده اند در سحرگاه نوروز از زمین باز می گردند. رسم افروختن آتش در حوالی نوروز و در شب چهارشنبه سوری برای این است که راه فرهورها را روشن کنند.»

کمی دورتر در پارک ساحلی «ویلر» در حوالی «پلایا دل ری»، بزرگراه ۴۰۵ از هجوم اتومبیل هایی با سرنشینان ایرانی که به طرف پارک هجوم آورده اند بند آمده است. جمعی از جوانان و نوجوانان ایرانی ، علیرغم هوای سرد و مه آلود دریایی، در ساحل اقیانوس آرام و بعد از پریدن از روی بوته هایی که از کویر حومه شهر جمع آوری شده، درکنار آتش می نشینند و تا پاسی از شب را به نواختن موسیقی و رقص و پایکوبی می پردازند.

در غرب لس آنجلس، در خیابان «موتور»، بنیاد «ایمان»- یک مرکز فرهنگی ایرانیان مسلمان درجنوب کالیفرنیا- که بنای ساختمان آن به شکل «تخت جمشید» ساخته شده حیاط خود را تبدیل به محلی برای بازی با انواع اسباب بازی های سرگرم کننده برای بچه های کوچکتر کرده است. این مرکزکه از ۱۲ سال پیش کار خود را به عنوان یک پل فرهنگی بین ایرانیان مسلمان و بقیه افراد از ادیان دیگر آغاز کرده، چهارشنبه سوری را با حضور بیش از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر جمعیت جشن گرفته است.

صادق نمازیخواه موسس بنیاد ایمان به بی بی سی می گوید:«ما همانطور که به مسائل مذهبی اهمیت می دهیم، همه این جشن های سنتی را هم برگزار می کنیم و جشن می گیریم. من با این مسئله که مذهب مانع حفظ هویت ملی باشد زیاد راحت نیستم. امشب در اینجا ایرانی ها از هر مذهب و باوری که فکر کنید جمع هستند و ما خوشحالیم. چون اغلب افرادی که امشب اینجا با ما جشن می گیرند یهودیان و ارامنه ایرانی هستند.»

با این احوال، ایرانیان لس آنجلس با اجرای مراسم چهارشنبه سوری نه تنها نسل های بعد از خود را با سنن دیرپای ایرانی آشنا می کنند بلکه پیام اصلی به جا آوردن این آداب و رسوم را که همان شادزیستی انسان هاست به گوش جامعه میزبان و درنهایت جهانیان می رسانند.





:: برچسب‌ها: اسپانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 545
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: