روزنامه‌های کابل: یکشنبه ۲۸ حوت
نوشته شده توسط : lsdf

اظهارات یک مقام نظامی ایران در مورد افغانستان، پیش‌بینی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری آینده و انتقال مسئولیت امنیتی به نیروهای افغان، از مسایل مورد بررسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود به نقل از سید مسعود جزایری، معاون نیروی مسلح ایران نوشته است که "جوانان افغانستان با قوه قهریه اشغالگران را از خاک خود بیرون می‌کنند."

این روزنامه از چنین ابراز نظری انتقاد کرده و نوشته است که "ایران هرگز حق ندارد در مورد سرنوشت افغانستان، به نیابت از مردم و حکومت مشروع این کشور، تصمیم بگیرد و افغان‌ها را به شورش دعوت کند."

هشت صبح نوشته است که ایران برای "تنگ کردن فضای افغانستان برای آمریکا" می‌خواهد تا از حوادث اخیر در افغانستان از جمله سوزاندن قرآن در پایگاه بگرام و کشتار غیرنظامیان در قندهار استفاده کرده و "فضای ضد آمریکایی" ایجاد کند.

نویسنده هشدار داده است که مداخلات کشورهای همسایه، یک بار دیگر افغانستان را می‌تواند به سوی ناآرامی و جنگ داخلی بکشاند و از این رو، از حکومت و مردم افغانستان خواسته است که در این رابطه هوشیار باشند.

روزنامه ماندگار، منتقد حکومت افغانستان، از برنامه‌ریزی حامد کرزی برای انتخابات بعدی ریاست جمهوری نوشته و افزوده است که آقای کرزی در پی ایجاد یک "ائتلاف قومی" برای انتخابات آینده است.

این روزنامه نوشته است که شخص آقای کرزی براساس قانون اساسی اجازه ندارد خود را در انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند، اما تلاش‌ها را برای معرفی چهره‌های مورد اعتماد خود در انتخابات آغاز کرده است.

ماندگار ادعا کرده است که آقای کرزی در پی ایجاد یک ائتلاف سیاسی با شرکت حزب اسلامی و بخش‌هایی از گروه طالبان است و آنچه که نویسنده "شعارهای ضدخارجی" حکومت افغانستان می‌خواند را نیز مرتبط با همین تلاش‌ها دانسته تا به باور نویسنده، اعتماد گروه‌های چون طالبان و حزب اسلامی را به طرف خود جلب کند.

روزنامه ویسا در سرمقاله خود به اظهارات اخیر جبهه ملی در مورد تاخیر در امضای پیمان استراتژیک میان افغانستان و آمریکا پرداخته و آن را یک حرکت سیاسی در ارتباط با انتخابات بعدی ریاست جمهوری دانسته است.

این روزنامه نوشته است که جبهه ملی می‌خواهد با این تقاضا، به آمریکا بفهماند که اگر این پیمان را با حکومت حامد کرزی امضا نکند، در دور بعدی انتخابات، اگر قدرت به دست آنها رسید، این پیمان را "چشم بسته" و آنگونه که آمریکا مایل است، امضا خواهند کرد.

نویسنده ویسا افزوده است که اداره آقای کرزی در حال چانه‌زنی با آمریکا در مورد این پیمان است و می‌خواهد که عملیات شبانه متوقف شده و سایر برنامه‌ها نیز در این پیمان، به نفع افغانستان باشد، چیزی که به نوشته این روزنامه، آمریکا با آن موافق نیست.

روزنامه دولتی اصلاح از درخواست اخیر حامد کرزی، در مورد انتقال مسئولیت‌های امنیتی در سال ۲۰۱۳ میلادی، به جای سال ۲۰۱۴ میلادی استقبال کرده و نوشته است که نیروهای امنیتی افغانستان، توانایی تامین امنیت کشورشان را پیدا کرده‌اند.

این روزنامه نوشته است که سپردن مسئولیت تامین امنیت به نیروهای افغان، از برخوردهای سوء سربازان خارجی با غیرنظامیان افغان نیز جلوگیری کرده و به افزایش اعتماد مردم نسبت به حکومت منجر خواهد شد.





:: برچسب‌ها: کانادا ,
:: بازدید از این مطلب : 578
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: