نوشته شده توسط : lsdf

ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان و انتشاری خبری در باره اختلاف سه و نیم میلیارد افغانی در این کشور، از مسائلی است که در روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مورد بحث قرار گرفته است.

روزنامه هشت صبح از قول رایان کروکر، سفیر آمریکا در کابل نوشته که "احیای امارت اسلامی از سوی طالبان یک شوخی است" و این گروه تا زمانی که از خشونت دست نکشد، قانون اساسی، حقوق زنان و اقلیتهای افغانستان را نپذیرد، صاحب دفتری در قطر نخواهد شد.

سفیر آمریکا در گفتگویی با این روزنامه افزوده که آمریکا با دولت افغانستان موافقت کرده که دفتر گروه طالبان در قطر پیش از قطع ارتباط این گروه با گروه القاعده و پذیرفتن دیگر شرطهای مطروحه گشایش نخواهد یافت. آقای کروکر تاکید کرده که این گروه باید فعالیتهای تروریستی را با صدور اعلامیه ای محکوم کند.

آقای کروکر همچنین در پاسخ به سوالی در باره ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان گفته در توافقاتی که تا حال در مورد واگذاری مسئولیت امنیتی به نیروهای داخلی و خروج نیروهای خارجی از این کشور صورت گرفته، گفته نشده که پس از سال ۲۰۱۴ دیگر هیچ نیروی خارجی در افغانستان حضور نخواهد داشت.

سفیر آمریکا به هشت صبح گفته است: "برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان، باید توافقنامه‌ای میان دولت افغانستان و همان کشور خارجی وجود داشته باشد که در این مورد منظور ما توافق میان افغانستان و آمریکا است. البته این امر به صورت آشکاری وابسته به شرایط و زمان می‌باشد. این کار بر اساس تصمیم مشترک صورت خواهد گرفت."

روزنامه اراده در سرمقاله خود با عنوان "زمانی که میلیاردها افغانی مفقود گردد"، نوشته که دامنه فساد در افغانستان به اندازه‌ای گسترده شده که اکنون به جای دهها، صدها، هزاران، صدها هزار و میلیونها افغانی، میلیاردها افغانی از بیت المال اختلاس می شود".

اشاره روزنامه به اظهارات عزیزالله لودین، رئیس اداره مبارزه با فساد اداری افغانستان است که روز یکشنبه، ۲۳ دلو/بهمن به اعضای مجلس سنا اعلام کرد که سه و نیم میلیارد افغانی از گمرک حیرتان، در شمال این کشور ناپدید شده است.

مسئولان اداره گمرک حیرتان در گفتگو با رسانه‌های محلی این ادعا را تکذیب کرده و گفته‌اند که احتمال دارد که اشاره آقای لودین به کالاهای مربوط به نیروهای خارجی باشد که به دستور رئیس جمهوری بدون عوارض گمرکی از بندر حیرتان وارد کشور می‌شود.

به نظر نویسنده اراده فساد مالی در نهادهای دولتی افغانستان در ده سال اخیر "سیر صعودی" داشته و اداره مبارزه با فساد اداری و نهادهای مختلف در این زمینه با صرف هزینه های "هنگفت" نتوانسته اند که دستاورد ملموسی برای کاهش فساد داشته باشند.

اراده افزوده آنچه که دولت تا حال در زمینه مبارزه با فساد انجام داده، در دایره بررسی و تحقیق بوده و این امر به هیچ صورت منجر به کاهش میزان فساد نشده است. نویسنده تاکید کرده که اگر دولت اراده‌ای برای مبارزه با فساد دارد، باید این بررسیها را تا آخرین مراحل آن در نهادهای قضایی پیگیری کند.

روزنامه وحدت در تتر اول خود نوشته است: "سانسور مدرن در تاریخ معاصر افغانستان؛ مانع آگاهی دیگران نشوید". اشاره نویسنده به حذف خشونت و جنگهای داخلی در چهل سال اخیر از کتابهای درسی مدارس این کشور است که وزارت آموزش و پرورش دلیل آن را حفظ وحدت ملی عنوان کرده است.

طاهره آزادمنش در این مطلب حذف رویدادهای خشونت آمیز از تاریخ معاصر کشور را به دلیل حفظ وحدت ملی را "خرافات غیرقابل توجیه" خوانده و معتقد است که حذف این بخش از تارخی افغانستان از کتابهای مکتبها کمکی به وحدت ملی نمی کند.

نویسنده وحدت افزوده است: "با حذف این بخش از تاریخ افغانستان از کتابهای مکتب نمی‌توان این برهه را از چشم نسل فردا پنهان کرد". روزنامه تاکید کرده که با یادآوری مداوم فجایع و جنایات دیروز می‌توان از فاجعه در آینده جلوگیری کرد و نه با "تحریف تاریخ".

در ادامه مقاله آمده که حذف بخشی از تاریخ افغانستان به دلیل حفظ وحدت ملی را "سانسور مدرن" و "استبداد در حوزه فکر و اندیشه" است و ارزش تاریخ در شناسایی حقیقت‌های گذشته به نسل‌های آینده است و "تاریخ سفارشی" اصلاً تاریخ نیست.

آرمان ملی در سرمقاله خود با اشاره به تایید برخورد فیزیکی میان دیپلمات‌های سفارت افغانستان در واشنگتن از جانب وزارت خارجه، نوشته که انتشار این خبر "افتضاحی" است که نشان می‌دهد در گزینش دیپلمات‌ها معیارهای لازم در نظر گرفته نمی‌شود و تنها "نور چشمی‌های رهبران" تعیین می‌شوند.

روزنامه افزوده که نور چشمی‌ها به قانون احترام نمی‌گذارند و تعامل دیپلماتیک را در سفارتخانه‌ها رعایت نمی‌کنند. آرمان ملی افزوده که وزارت خارجه در تعیین دیپلمات‌ها بجای معیارهای حرفه‌ای "اعتبار خویشاوندی آنها با بزرگان مملکت" را مورد توجه قرار می‌دهد.

نویسنده تاکید کرده که سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای خارجی نیازمند "خانه‌تکانی" جدی است و هشدار داده که اگر وزارت خارجه در این مورد دقت لازم به خرج ندهد، در این زمینه "رسوایی‌های بیشتری" روی خواهد داد و به وجهه دولت آسیب خواهد رساند.





:: برچسب‌ها: دوستان , دریا , استرالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 739
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
فرزاد در تاریخ : 1390/11/24/1 - - گفته است :
درود دوست من.

من یه خبر بسیار اورژانسی دارم.لطفا دست به دست بچرخونش.

اصلا خودت بیا توی سایتم ببین.(25 بهمن روز پیروزی)
بازدید : 39 مرتبهتاريخ : 21/11/1390 - 12:48:0
من اگر بنشینم ، تو اگر بنشینی ، چه کسی برخیزد؟



من اگر برخیزم ، تو اگر برخیزی ، همه بر می خیزند


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: