دوم فروردین در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : lsdf

2 فروردین 1367

بر اثر بمباران شیمیایی دهكده 'قعله ‌جی' در مریوان ایران، 450 غیرنظامی شهید یا مجروح شدند.

2 فروردین 1361

حمله بزرگ ایران در جبهه جنوب با نام 'فتح‌ المبین' و با رمز 'یا زهرا' آغاز شد. این عملیات، منطقه وسیعی از كشور را از تیررس توپخانه ‌های عراق آزاد كرد.

2 فروردین 1357

'محمدرضا پهلوی' كه در جزیره كیش به سر می برد، 'یوری لوبرانی' سرپرست هیات رژیم صهیونیستی اعزامی به تهران را به حضور پذیرفت.

2 فروردین 1357

'امام خمینی(ره)' در نجف طی پیامی، همه مسلمانان جهان از جمله مردم ایران را به كمك و یاری رساندن به مردم لبنان كه آماج حملات نظامی صهیونیستها بودند، فراخواند.

2 فروردین 1342

با اعلام عزای عمومی در نوروز 42، ماموران رژیم پهلوی با هجوم به مجلس عزاداری شهادت امام‌ جعفر صادق(ع) در مدرسه فیضیه قم، ضمن شكستن در و پنجره مدرسه و ضرب و جرح طلاب عده زیادی از آنان را مجروح كردند. در این روز مدرسه طالبیه تبریز نیز مورد حمله مشابهی قرار گرفت.

2 فروردین 1330

سه هزار سرباز به همراه چند تانك و نفربر زرهی جهت جلوگیری از آشوب احتمالی ناشی از ملی شدن صنعت نفت وارد آبادان شدند.

2 فروردین 1310

سرتیپ 'محمد حسین خان آیرم' نظامی مورد اعتماد 'رضاخان پهلوی' به ریاست تشكیلات نظمیه مملكتی منصوب شد.

2 فروردین 1307

'رضا خان پهلوی' به اتفاق عده‌ای از صاحب منصبان نظامی و قشون و زرهپوش ‌های آنها وارد صحن حضرت معصومه شد. وی با چوب به ضرب و شتم روحانیونی كه روزگذشته باعث اخراج زنان درباری از حرم شده بودند، پرداخت و رییس نظمیه قم را بازداشت و زندانی كرد.

2 فروردین 1303

به دستور سردار سپه، نظامیان مستقر در میدان بهارستان به سوی جمعیتی كه به 'جمهوریت رضاخانی‌' معترض بودند تیراندازی كردند. در این حادثه عده زیادی كشته یا مجروح شدند و جلسه مجلس شورای ملی كه با هدف بررسی این طرح تشكیل شده بود، تعطیل شد.

2 فروردین 1300

'احمدشاه قاجار' استعفای 'محمد مصدق' والی فارس را كه حاضر به همكاری با دولت كودتایی 'سیدضیاء الدین طباطبایی' نبود، پذیرفت‌. 'مصدق' روز 16 اسفند 1299 دو هفته پس از كودتای 'رضاخان' از مقام خود استعفا كرده بود.

2 فروردین 1286

كابینه 'سلطانعلی خان' وزیر افخم، دومین كابینه عصر مشروطه‌ شكل گرفت‌. این كابینه كه از دولتهای عصر 'محمدعلی‌شاه' قاجار بود تا 8 اردیبهشت 1286 (40 روز) دوام یافت‌.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: اقیانوس , جدید , فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 507
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: