آمریكا و استرالیا مناسبات نظامی خود را گسترش می دهند
نوشته شده توسط : lsdf

به گزارش روز سه شنبه روزنامه واشنگن پست، 'باراك اوباما' رئیس جمهوری آمریكا و 'جولیا گیلارد' نخست وزیر استرالیا نوامبر گذشته طی توافقنامه ای این طرحها را اعلام كردند. طبق این تواففقنامه قرار است، 2500 تفنگدار آمریكایی در جزیره 'داروین' در ساحل شمالی استرالیا مستقر شوند.

دولت آمریكا در راستای سیاستهای نظامی جدید خود كه رویكردی به سمت جنوب شرق آسیا دارد، در حال طراحی این برنامه های نظامی است. دولت 'اوباما ' با توجه به نزدیك شدن به پایان كار یك دهه جنگهای افغانستان وعراق، اینك رویكرد جدیدی را در اسیا در پیش گرفته است.

چین به استقرار نظامیان آمریكایی در جزیره 'داروین ' اعتراض كرده و هشدار داده است كه اگر این حضور نظامی به منافع ملی چین آسیب وارد آورد، استرالیا در معرض آتش نبرد قابل پیش بینی قرار خواهد داشت.

دولت آمریكا در حال نهایی كردن قراردادی برای استقرار چهار فروند رزمناو در سنگاپور است و مذاكرات با فیلیپین را جهت تقویت حضور نظامی خود در این كشور آغاز كرده است.

پنتاگون همچنین مصمم به ارتقاء سطح روابط نظامی اش با كشورهای تایلند، ویتنام ، مالزی ، اندونزی و برونئی است.

مسئولان آمریكایی مدعی اند كه این طرحها متوجه كشور بخصوصی نیست، اما پر واضح است كه همه این جاه طلبی های نظامی پاسخی است به چین نوظهور. خیزش چین به ویژه قوت روزافزون نظامی اش و ادعاهای ارضی آن موجب چرخش سایر كشورهای اسیایی به سمت آمریكا شده است.

پنتاگون در حال بازنگری ابعاد و توزیع نیروهایش در شمال شرق آسیاست و كانون آن پایگاههای به جا مانده از دوران جنگ سرد در ژاپن و كره جنوبی است.هدف ، كاهش تدریجی حضور نظامی آمریكا در این كشورها و تقویت حضور آن در جنوب شرق آسیا كه پرتردد ترین خطوط كشتیرانی است و منازعه رو به رشد بین المللی بر سر مالكیت میادین غنی نفت و گاز زیردریاست.

استرالیاازمتحدان دیرپای امریكاویكی از نزدیك ترین شركایش در امور اطلاعاتی و نظامی است . بیش از 20هزارسرباز استرالیایی بین سالهای 2003 تا 2009 در عراق حاضر بودند وحدود 1500 سرباز دیگر از این كشور هم اینك در افغانستان و تحت رهبری 'ناتو' حضور دارند.

استرالیا سرزمینی سرشار از منابع طبیعی و تامین كننده اصلی ذغال سنگ و سنگ آهن چین است.

به گفته مقامات پنتاگون، استرالیا تنها متحد امریكا در اقیانوس هند است . این منطقه ناحیه ای است كه در كانون توجه آمریكا قرار دارد . برخلاف اقیانوس اطلس غربی، آمریكا با كشورهای این قاره روابطی توسعه نیافته دارد .

آمریكا در اقیانوس هند یك پایگاه اصلی مشترك دریایی و هوایی در جزیره 'دیه گو گارسیا' تحت مالكیت انگلیس دارد.این جزیره در هزار مایلی جنوبی ترین نقطه اقیانوس هند واقع است .

مترجمام**1591**1590**





:: برچسب‌ها: گربه , استرالیا , مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: