هشدار رهبران جهان در مورد خطر تروریسم هسته‌ای
نوشته شده توسط : lsdf

هشدار رهبران جهان در مورد خطر تروریسم هسته‌ای

گروهی از سران کشورهای قدرتمند در نشستی در سئول، پایتخت کره جنوبی، وعده داده اند تا با تروریسم هسته ای مبارزه کنند.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

رهبران جهان در پایان کنفرانس دو روزه امنیت هسته ای در سئول، با صدور بیاینه ای نهایی وعده دادند تا در راه مبارزه با تهدید تروریسم هسته ای اقدامات جدی به عمل آورند.

۵۳ رهبر جهان که برای شرکت در این کنفرانس به سئول رفته بودند در این بیانیه اظهار داشتند که این تهدید یکی از پرچالش ترین مسائلی است که جهان تاکنون با آن مواجه است.

آنها همچنین اعلام داشتند که سیاست های جدی داخلی و همکاری های بین المللی برای اطمینان حاصل کردن از آن که مواد هسته ای در دسترس تروریست ها قرار نمی گیرد ضروری است.

با آنکه موضوع تروریسم هسته ای کانون بحث های کنفرانس بود اما زمان برگزاری آن با افزایش نگرانی ها در مورد برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی مصادف شده است.

رهبران جهان در جریان کنفرانس امنیت هسته ای در سئول، خواستار همکاری های بیشتر در زمینه مقابله با تروریسم هسته ای شده اند.

لی میونگ باک، رئیس جمهور کره جنوبی گفت که تروریسم هسته ای "تهدیدی بزرگی" محسوب می شود. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که کلید حل این مسئله نشان دادن جدیت در عمل است.

هو جینتائو، رئیس جمهور چین از رهبران جهان خواست تا برای یافتن راه حلی برای این موضوع با یکدیگر همکاری کنند.

اوباما جینتائو

رئیس جمهوری آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران هم سخن گفت

این کنفرانس تاکنون با موضوع طرح پرتاب یک راکت از سوی کره شمالی تحت الشعاع قرار گرفته است.

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود که قرار است در ماه آینده راکتی را به منظور فرستادن یک ماهواره به مدار زمین پرتاب کند.

این کشور مجددا امروز سه شنبه (۲۷ مارس) اعلام کرد که طرح پرتاب موشک را اجرا خواهد کرد و پرزیدنت اوباما را برای ابراز مخالفت با این طرح به داشتن "روحیه تهاجمی" متهم کرد.

کره شمالی می گوید که این موشک را به منظور فرستادن یک ماهواره به مدار زمین پرتاب خواهد کرد و این اقدام گامی ضروری در جهت توسعه اقتصادی این کشور است.

اما آمریکا و متحدانش در آسیا می گویند که پرتاب این موشک ناقض مقررات سازمان ملل خواهد بود و هدف کره شمالی از آن، آزمایش موشکی نظامی است.

'عاملان ناباب'

برنامه هسته ای ایران نیز از موضوعاتی بود که در کنفرانس امنیت هسته ای به آن پرداخته شد. در این رابطه، آقای اوباما وعده داد تا برای پیدا کردن راه حل، در حاشیه کنفرانس با رهبران روسیه و چین ملاقات کند.

نمایندگان بیش از ۵۰ کشور برای شرکت در این کنفرانس به سئول رفته اند که هدف از برگزاری آن، کاهش تهدید تروریسم هسته‌ای اعلام شده است. پیدا کردن شیوه هایی برای حفاظت از مواد و امکانات هسته ای و ممانعت از قاچاق مواد هسته ای نیز جزو اهداف این کنفرانس برشمرده شده است.

لوسی ویلیامسون، خبرنگار بی بی سی در سئول می گوید که در حال حاضر هیچ معاهده بین المللی الزام آوری در مورد مسئولیت کشورهای دارای مواد اتمی در قبال حفاظت و کنترل این مواد وجود ندارد.

آقای اوباما خطاب به نمایندگان شرکت کننده در کنفرانس گفت که هنوز "تعداد زیادی عاملان ناباب" وجود دارند که تهدید به ذخیره و استفاده از مواد "خطرناک" هسته ای می کنند.

او گفت: "تنها به مقدار کمی از این مواد نیاز است تا هزاران بی گناه جان خود را از دست بدهند. این اغراق نیست. این حقیقت است و ما باید با آن مواجه شویم. امنیت جهان به اقدامات ما بستگی دارد."

رئیس جمهور آمریکا دیروز دوشنبه (۲۶ مارس) در آستانه کنفرانس، ایران را متهم کرد که در گذشته "مسیر انکار، فریب و نیرنگ" را در پیش گرفته است، ولی گفت که "هنوز برای راه‌حلی دیپلماتیک فرصت هست".

او با تاکید بر اینکه "فرصت کوتاه است" اظهار داشت: "رهبران ایران باید بدانند که از راهی که پیش رو دارند، گریزی نیست."





:: برچسب‌ها: فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 597
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: