هشتم فروردین در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : lsdf

8 فروردین 1380

مجلس اعیان انگلستان بر تروریستی ‌بودن 21 گروه و سازمان كه در دهم اسفند 1379 از سوی وزارت كشور انگلیس معرفی شده بودند، مهر تایید نهاد. تروریستی بودن این 21 گروه كه نام گروهك منافقین نیز دربین آن ها بود در 23 اسفند 1379با 369 رای موافق در مقابل 17 رای مخالف از تصویب نمایندگان مجلس عوام نیز گذشته بود.

8 فروردین 1377

آیت‏اللَّه سیدجواد حسینی آل علی شاهرودی فقیه عالیقدر و صاحب آثار المُحاضِرات فی التاریخ و الحَدیث، الامام المَهدی و ظهوره و آدابُ الحَرَمین، در 69 سالگی درگذشت.

8 فروردین 1357

در اربعین شهدای تبریز، مردم مبارز یزد علیه رژیم پهلوی قیام كردند.

8 فروردین 1357

به دلیل اعتصابات گسترده كارگران در سراسر كشور، رژیم پهلوی طی توافقی با دولت بنگلادش هزاران كارگر و تكنسین آن كشور را به منظور كار در كارخانه های ایران، استخدام كرد.

8 فروردین 1353

'ذوالفقار علی بوتو' نخست وزیر وقت پاكستان در یك سفر رسمی به ایران با محمدرضا پهلوی در جزیره كیش دیدار و بر همكاری نظامی و اقتصادی میان اسلام آباد و تهران تاكید كرد.

8 فروردین 1342

دولت وقت كل درآمد ده ساله پس از 28 مرداد سال 1332 ایران از نفت، را دو میلیارد و 500 میلیون دلار (هر سال به طور متوسط 250 میلیون دلار) اعلام كرد. جزئیات این درآمد در گزارش ذكرنشده بود. این درآمد شامل صادرات (توسط كنسرسیوم) و مصرف داخلی بود.

8 فروردین 1339

كمیته نظامی سازمان پیمان مركزی (سنتو) باشركت هیاتهای نظامی امریكا، تركیه‌، پاكستان و ایران آغاز به كار كرد.

8 فروردین 1339

موافقتنامه ایران و آمریكا پیرامون راه سازی كه قبلا تنظیم و امضاء شده بود، مبادله شد. طبق این موافقنامه دولت ایران پذیرفته بود كه شركتهای راه سازی آمریكا هم بتوانند در مناقصه های مربوط به تكمیل شبكه راههای ایران شركت كنند. تا آن زمان فقط شركتهای انگلیسی به این مناقصه ها راه می یافتند.

8 فروردین 1336

' كنراد آدنائر' صدراعظم آلمان غربی برای مذاكره با مقامات ایران به ویژه در زمینه های اقتصادی وارد تهران شد. اقامت او در ایران پنج روز طول كشید. او نخستین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم بود كه از ایران دیدن كرد.

8 فروردین 1333

انتظام وزیر امور خارجه وقت در گزارشی كه برای طرح در پارلمان ایران تهیه شده بود استدلال كرد كه بستن قرارداد فروش نفت و هرگونه معاملات مربوط در خارج از مرزهای ایران با قانون ملی شدن نفت مغایرت ندارد و این قانون مربوط به كنترل بهره برداری در داخل كشور است! به این ترتیب هرگونه راه بر كنسرسیوم نفت هموار شد.

8 فروردین 1287

'میرزا محمدخان احتشام‌السلطنه' كه در 13 شهریور 1286 به ریاست مجلس شورای ملی انتخاب شده بود، یك ماه پس از سوء‌قصد به 'محمد علی شاه' و تهدید توسط عوامل شاه، از مقام خود استعفا كرد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: انگلستان , خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: