مولوی‌عبدالحمید: اهل‌سنت در کلان‌شهرها جرات اقامه نماز جماعت را ندارند
نوشته شده توسط : lsdf

مولوی عبدالحمید گفته است که سنی ها نیز در برگزاری مراسم عبادی "نباید از کسی هراس داشته باشند"

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از "گزارش های فراوانی از کلان‌شهرهای کشور" سخن گفته که حکایت دارند "اهل سنت نه تنها اجازه اقامه نمازهای جمعه و عیدین را ندارند، بلکه حتی جرات اقامه نماز های روزانه را به صورت جماعت ندارند".

به گزارش سایت سنی آنلاین، پایگاه رسمی اطلاع رسانی اقلیت سنی ایران، مولوی عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه ۱۲ فروردین (۳۱ مارس) زاهدان افزوده است: "البته این ضعف ایمانی برادران اهل سنت را نیز می‌رساند، چرا که در راستای عبادت و بندگی خداوند نباید از کسی هراس داشت."

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده با وجود اشکالاتی که در قانون اساسی ایران وجود دارد، اما "حقوق اساسی اقلیت های قومی و مذهبی و دینی که در قانون اساسی آمده است باید رعایت شود".

بر اساس اصل ۱۲ قانون اساسی ایران، اهل سنت در انجام مراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت دینی آزادند؛ اما سنی های ایران معتقدند که این اصل، عملا مورد احترام حکومت ایران قرار نمی گیرد.

مولوی عبدالحمید، با ذکر اینکه "در هیچ جای دنیا نسبت به نماز حساسیت نشان نمی دهند"، افزوده است که حتی "در مرکز روسیه مسلمانان نماز خود را در مساجد و خیابان ها به طور باشکوهی برگزار می کنند".

نامه‌های "بی پاسخ" به رهبر

مولوی عبدالحمید تاکنون بارها حکومت ایران را به "جلوگیری از برگزاری نماز جماعت اهل سنت" متهم کرده است. مقام های حکومت ایران، منکر ایجاد چنین محدودیتی هستند.

"امام جمعه زاهدان سال پیش گفت نامه هایی که درباره مشکلات اهل سنت به آیت الله خامنه ای نوشته بی پاسخ مانده است"

آقای عبدالحمید در شهریورماه گذشته گفت که در تهران، پلیس امنیت از امامان نمازخانه های اهل سنت تعهد گرفته که نماز عید فطر، عید مذهبی مسلمانان در پایان ماه رمضان، را برگزار نکنند.

وی ادامه داد: "ما انتظار نداشتیم در تهران که به تعبیر مقام رهبری ام القرای جهان اسلام است و امید همه مسلمانان محسوب می شود، اقلیت سنی مذهبی که چندین سال است نمازهای جمعه و عیدین برگزار می‌کنند از برگزاری نمازها بازداشته شوند."

پیش از آن، ۱۴ نماینده سنی مجلس ایران نیز، در نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، خواستار منع ممانعت از برگزاری مراسم نماز عید فطر اهل سنت در تهران شده بودند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان یک سال قبل از آن نیز، نسبت به جلوگیری از برگزاری نماز عید فطر در نمازخانه های تهران، اصفهان، کرمان و یزد از سوی ماموران دولتی اعتراض کرده و از مسئولان و شخص آیت الله خامنه ای خواسته بود که "این ممانعت را رفع کنند".

وی با اشاره به نامه های بی پاسخی که درباره مشکلات اهل سنت به آرهبر جمهوری اسلامی نوشته گفته بود: "یکی از دغدغه های اهل سنت این است که ارتباط مستقیمی [با رهبر ایران] وجود ندارد تا مشکلات اهل سنت را به ایشان بگوییم."

انتقاد از نیروی انتظامی

مولوی عبدالحمید، در قسمت دیگری از خطبه های اخیر خود در نماز جمعه زاهدان، با اشاره به موانع موجود در مقابل "مشارکت اهل سنت در نیروهای انتظامی و نظامی"، بر اهمیت"نگاه یکسان و توام با احترام نسبت به همه مردم ایران" تاکید کرده است.

"من به تسلیت خانواده ای رفتم که دو برادر [عضو آن] در آتش گلوله ماموران به خاطر حمل گازوئیل سوخته بودند و بسیار متاثر شدم... مسئولان استان باید در بارگاه خداوند جوابگو باشند"

مولوی عبدالحمید

وی همچنین با انتقاد از تیراندازی ماموران انتظامی به حمل کنندگان غیرمجاز کالاهایی مانند گازوئیل گفته است: "من به تسلیت خانواده ای رفتم که دو برادر [عضو آن] در آتش گلوله ماموران به خاطر حمل گازوئیل سوخته بودند و بسیار متاثر شدم... مسئولان استان باید در بارگاه خداوند جوابگو باشند."

امام جمعه زاهدان خواستار آن شده که نحوه مقابله ماموران با قاچاق اقلامی مانند اسلحه، با شیوه برخورد با قاچاق کالاهایی چون سوخت تفاوت داشته باشد و افزوده است: "در شرایط اقتصادی فعلی و با وجود تحریم های شدید کنونی، افرادی که فقط بخاطر امرار معاش و از سر ناچاری کالای مشروعی را قاچاق می کنند، نباید مورد هدف گلوله قرار بگیرند."

استان سیستان و بلوچستان، با پاکستان و افغانستان هم مرز است و از دیرباز در مناطق مرزی این استان، میان ماموران نیروی انتظامی و حمل کنندگان کالاهای قاچاق، درگیری های مسلحانه وجود داشته است.





:: برچسب‌ها: موسیقی , مدل ,
:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: